Flytoget kaster seg inn i kampen om Sørlandsbanen

Kampen om hvem som skal kjøre tog i Norge hardner til. I dag har Flytoget varslet Jernbanetilsynet at de ønsker å kjøre de samme rutene som i dag trafikkeres av Go-Ahead på Sørlandsbanen. Go-Ahead ønsker konkurransen velkommen, men ikke hvis det betyr mindre konkurranse og færre operatører.  

–Vi i Go-Ahead tror på konkurranse. Konkurranse under forutsigbare rammevilkår bringer det beste ut av oss. Norsk jernbane trenger den dynamikken og innovasjonen som kommer med konkurranse og flere togoperatører på de norske skinnene. Når Flytoget nå melder sin ankomst på Sørlandsbanen synes vi det er en spennende og riktig utvikling. Go-Ahead har de menneskene og kompetansen som skal til for å stå sterkt i en slik konkurranse, vi frykter derfor ingen, sier Emil Eike, direktør i Go-Ahead Nordic i et tilsvar til orienteringen fra Flytoget.  

Flytoget har sendt melding til Statens jernbanetilsyn (SJT) om planer for oppstart av en kommersiell persontransporttjeneste med tog på strekningen Oslo-Kristiansand fra desember 2027. Dette betyr at Flytoget har meldt inn ønske å operere strekningen på kommersielle vilkår, uten økonomiske bidrag fra staten, heter det i en pressemelding fra Flytoget.


Strekningen er i dag en del av Trafikkpakke 1 Sør, hvor Go-Ahead Nordic har en avtale med Jernbanedirektoratet om togdrift mot et årlig økonomisk vederlag. Øvrige strekninger i Trafikkpakke 1 Sør er: Arendal-Nelaug, Kristiansand-Stavanger, Egersund-Stavanger.
Denne trafikkavtalen utløper i desember 2027, og ettersom hovedregelen for persontogtrafikk i Norge nå er fri konkurranse, vil strekningen etter dette være tilgjengelig for andre togselskaper, om noen ønsker å kjøre denne for egen regning og risiko, heter det videre i orienteringen til SJT.

SJT skal vurdere om denne tjenesten kommer i konflikt med eventuelle offentlige avtaler. Avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead utløper desember 2027, med en opsjon for 2 års forlengelse. Om partene ikke ønsker å utløse denne opsjonen, vil det ikke være noen offentlig avtale til hinder for etablering av en ny kommersiell tjeneste på strekningen, heter det i pressemeldingen fra Flytoget til Statens Jernbanetilsyn. Et svar fra SJT forventes mottatt i løpet av senhøsten 2024.

Kampen om togskinnene hardner til. Nå vil Flytoget kjøre sørover. Go-Ahead, som trafikkerer strekningen i dag, sier velkommen men er usikker på vilkårene for driften. Foto: Frode Pedersen Tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer