Flytoget kaster seg inn i kampen om Sørlandsbanen

Kampen om hvem som skal kjøre tog i Norge hardner til. I dag har Flytoget varslet Jernbanetilsynet at de ønsker å kjøre de samme rutene som i dag trafikkeres av Go-Ahead på Sørlandsbanen. Go-Ahead ønsker konkurransen velkommen, men ikke hvis det betyr mindre konkurranse og færre operatører.  

–Vi i Go-Ahead tror på konkurranse. Konkurranse under forutsigbare rammevilkår bringer det beste ut av oss. Norsk jernbane trenger den dynamikken og innovasjonen som kommer med konkurranse og flere togoperatører på de norske skinnene. Når Flytoget nå melder sin ankomst på Sørlandsbanen synes vi det er en spennende og riktig utvikling. Go-Ahead har de menneskene og kompetansen som skal til for å stå sterkt i en slik konkurranse, vi frykter derfor ingen, sier Emil Eike, direktør i Go-Ahead Nordic i et tilsvar til orienteringen fra Flytoget.  

Flytoget har sendt melding til Statens jernbanetilsyn (SJT) om planer for oppstart av en kommersiell persontransporttjeneste med tog på strekningen Oslo-Kristiansand fra desember 2027. Dette betyr at Flytoget har meldt inn ønske å operere strekningen på kommersielle vilkår, uten økonomiske bidrag fra staten, heter det i en pressemelding fra Flytoget.


Strekningen er i dag en del av Trafikkpakke 1 Sør, hvor Go-Ahead Nordic har en avtale med Jernbanedirektoratet om togdrift mot et årlig økonomisk vederlag. Øvrige strekninger i Trafikkpakke 1 Sør er: Arendal-Nelaug, Kristiansand-Stavanger, Egersund-Stavanger.
Denne trafikkavtalen utløper i desember 2027, og ettersom hovedregelen for persontogtrafikk i Norge nå er fri konkurranse, vil strekningen etter dette være tilgjengelig for andre togselskaper, om noen ønsker å kjøre denne for egen regning og risiko, heter det videre i orienteringen til SJT.

SJT skal vurdere om denne tjenesten kommer i konflikt med eventuelle offentlige avtaler. Avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead utløper desember 2027, med en opsjon for 2 års forlengelse. Om partene ikke ønsker å utløse denne opsjonen, vil det ikke være noen offentlig avtale til hinder for etablering av en ny kommersiell tjeneste på strekningen, heter det i pressemeldingen fra Flytoget til Statens Jernbanetilsyn. Et svar fra SJT forventes mottatt i løpet av senhøsten 2024.

Kampen om togskinnene hardner til. Nå vil Flytoget kjøre sørover. Go-Ahead, som trafikkerer strekningen i dag, sier velkommen men er usikker på vilkårene for driften. Foto: Frode Pedersen Tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer