Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, inkludert nesten 1600 merker fra 36 bransjer, foretatt blant 80 000 forbrukere i 8 land. Flytoget scoret høyest av de som ble vurdert fra transportsektoren i Norge.
–Vi takker igjen kundene våre for tilliten, og håper enda flere velger kollektivt og lar seg transportere miljøvennlig i fremtiden, sier Ida Marie Fottland, direktør for kommunikasjon og bærekraft i Flytoget.
Sustainable Brand Index™ rangerer årlig merker på bærekraft. Rangeringene viser hvordan merkevarer oppfattes på bærekraft av sine viktige interessenter. Dette er Norges mest bærekraftige merkevarer i 2023 ifølge norske forbrukere. Last ned den offisielle rapporten for tilgang til all nøkkelinnsikt og fullstendig rangering.
- Finn.no
- Posten
- Tine
- Flytoget
Andre togselskap på listen over de 20 beste var VY på en tiendeplass.
Merker velges årlig på tvers av en rekke sektorer, basert på et sett med uavhengige parametere. Parametre inkluderer: markedsandel på det respektive markedet, omsetning og generell merkekjennskap. Hensikten med disse kriteriene er å skape et utvalg som speiler merkene som forbrukerne møter i hverdagen. Merker kan ikke velge å bli inkludert eller ekskludert fra studien, og de årlige resultatene av Sustainable Brand Index™ er åpne for publikum.