Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen.
Sammenslåingen skal skje med virkning fra 1. januar 2025. Beslutningen om at Flytogets ruter skal bli en del av Vys regiontogtilbud fra senest 2028, ble tatt av Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet for ett år siden. I henhold til inngåtte trafikkavtaler går «Flytoget» som normalt frem til 2028.
–Vi ser fram til å bli kjent med Flytogets dyktige medarbeidere, og sammen videreutvikle togtilbudet på Østlandet, for både hverdagsreisende og de som skal ut å fly, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad.
–Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap, har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for. Vi tar beslutningen til etterretning, og vil følge opp statsrådens tydelige mål om å videreføre og styrke Flytogets kultur, innovasjonskraft og kundefokus, i den nye organiseringen, sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget.
Følgende fordeler med sammenslåingen
–Vi får god tid til å jobbe sammen fram til selve togtilbudet integreres fra senest 2028. Det sikrer at Flytogets kompetanse og kultur tas vare på, og at deres dyktige medarbeidere deltar i utviklingen av framtidens togtilbud både til Oslo Lufthavn og resten av Østlandet.
Medarbeiderne i begge selskapene får ro og forutsigbarhet i sin arbeidshverdag.
Det gir muligheter for mer optimal utnyttelse av togmateriell og andre ressurser i overgangsfasen fram mot integreringen av rutetilbudet i 2028.
Vy har hatt over 40 prosent passasjervekst på Østlandet de siste 10-12 årene, og forventer ytterligere 20-30 prosent vekst de neste ti årene. Uten flere avganger vil denne veksten komme som økt biltrafikk. Det er bakgrunnen for at Jernbanedirektoratet har anbefalt at alle togavgangene gjennom Oslo må være åpne for alle, uavhengig av om de skal til Oslo eller til flyplassen.
Integreringen av Flytogets ruter åpner for en helt ny rutemodell på Østlandet, som gir kundene et bedre togtilbud.
Fra Drammen til Oslo vil antallet avganger øke fra fem til åtte per time.
Fra Lillestrøm til Oslo blir det nær en dobling av antallet avganger, med hele 14 avganger gjennom Romeriksporten i rushtiden
Fra Drammen til Oslo Lufthavn blir det seks tog i timen som i dag, men med en tilnærmet jevn timinutters frekvens mot dagens ujevne frekvens med opptil 20 minutter mellom avgangene.
Fra Lillestrøm til Oslo Lufthavn øker antall avganger fra seks til ni eller ti tog per time.
–Norge har en liten jernbanesektor, men to statlige togselskap. Det er fornuftig å samle kreftene i møte med framtidig konkurranse fra langt større, utenlandske togselskap, sier Vys konsernsjef Gro Bakstad.
Ingen endring i flytogtilbudet nå
Beslutningen om fusjon vil ikke medføre noen endringer i Flytogets tilbud og drift nå. Flytoget videreføres som et eget tilbud, med de samme togene, ansatte, billettløsning og rutetabell som i dag, helt fram til tidspunktet for integrering av flytogrutene i regiontogtilbudet, senest i 2028
–Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap, har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for. Vi tar beslutningen til etterretning, og vil følge opp statsrådens tydelige mål om å videreføre og styrke Flytogets kultur, innovasjonskraft og kundefokus, i den nye organiseringen. Jeg vil rette en stor takk til våre ansatte, for pågangsmotet og tålmodigheten de har vist mens diskusjonene om selskapets fremtid har pågått. Jeg vet at dette har vært enormt utfordrende, og jeg er veldig stolt av måten folka våre har håndtert det på, sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget.
Da det i sin tid ble etablert en prosjektgruppe i NSB som hadde som mandat å etablere et best mulig togtilbud for den nye hovedflyplassen OSL Gardermoen, ble det tidlig klart at ett, samlet togtilbud for hele Østlandsområdet, var det mest optimale. Det ville best tjene både reiser til og fra Gardermoen og det øvrige togreise-markedet i området. Av det samlede antall reiser med tog i dette området, er det kun en liten andel som gjelder reiser til/fra OSL.
Bestillingen fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet den gang var imidlertid at togtilbudet skulle etableres som et separat tilbud for flyreisende; kjent som Flytoget. Det ble tydelig lagt fram at dette ville bety en betydelig hemsko i utviklingen av togtilbudet for alle de øvrige togpassasjerer i Østlandsområdet. Det ble til tross for dette ignorert, tydeligvis fordi det var så ideologisk viktigere å få etablert konkurranse på sporet.
At kundetilfredsheten ble bedre for Flytoget enn for de øvrige NSB-tog var jo mer enn naturlig. Flytoget kjører med nye tog på nytt dobbeltspor, mens det øvrige NSB-tilbudet kjører på gammelt, nedslitt enkeltspor.
Som det bør være godt kjent for alle stortingspolitikere, er det mangel på kapasitet i Oslo-tunellen som er den største hemsko for å gi et bedre togtilbud i Østlandsområdet.
Den mest effektive måten å hindre en positiv utvikling av dette togtilbudet, er å fortsette delingen mellom VY og Flytoget. Her stilles nå politisk ideologi opp mot utvikling av et bedre togtilbud for det langt større antall øvrige togpassasjerer.