Ferietid er lik vedlikehold – sjekk buss for tog

Din ferietid bruker andre til arbeidstid. På grunn av at færre tar toget i ferietiden, skal det utføres vedlikeholdsarbeid flere steder på jernbanen både i påsken og i sommerferien. Her kan du se om dette berører dine strekninger, og hvor og når du må ta buss i stedet for tog.

I påsken skal Bane NOR jobbe med det nye dobbeltsporet fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Planen er at det nye dobbeltsporet skal tas i bruk i 2025, og da vil det være lagt til rette for kortere reisetid og flere avganger på Vestfoldbanen. I påsken blir det derfor buss for tog mellom Drammen og Stokke i Vestfold. Hva det betyr for reisen din, kan du se i Vys reiseplanlegger. Direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR, Victor Hansen, ber deg som skal reise med tog om å planlegge for at reisen kan ta litt lengre tid enn vanlig og holde deg oppdatert.  

–Vi forstår at det er en ulempe å reise med buss heller enn tog. Bussene kan bruke lengre tid enn toget og ha andre avgangs- og ankomsttider. Det kan også ta ekstra tid å bytte mellom buss og tog. Ta med deg litt tålmodighet, og skaff deg informasjon om reisen på forhånd, sier Victor Hansen.  

Følg de gule skiltene

Bane NOR skilter på stasjoner og bussholdeplasser med gule skilt og flagg. Samarbeid med togselskapene og de andre transportaktørene er en vesentlig del av planleggingen når togtrafikken stenger. Togselskapene setter opp alternativ transport på strekningene som blir berørt, og sammen sørger de forskjellige aktørene for at vei og jernbane ikke er stengt på samme strekning samtidig. Allikevel er det viktig å minne om at endret reiseopplegg kan være annerledes enn du er vant til. 

Hvorfor stanser togtrafikken? 

Vedlikehold og oppgradering er en viktig del av jobben Bane NOR bruker tid på. Her fra Drammensområdet. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Bane NOR skal gjøre arbeider som det ikke er mulig å utføre mens det går tog. Bare gjennom Oslo S passerer det mer enn 1000 tog i døgnet. Det sliter på infrastrukturen, og krever jevnlig vedlikehold. I tillegg til vedlikeholdet er det flere store byggeprosjekter på gang på Østlandet som krever arbeid i og ved sporet over flere uker. 

–Oppgradering av sporene, bygging av nye stasjoner og dobbeltspor, og ikke minst forbedring av signalsystemene, er noen av de viktigste oppgavene vi i Bane NOR gjør når du som passasjer må kjøre buss for tog. Jeg vil takke alle reisende for forståelsen for at vi må erstatte togene med buss i perioder, avslutter Victor Hansen.

I sommer vil det være stengt på flere strekninger. Bane NOR skal gjøre vedlikeholdsarbeid og bygge nye dobbeltspor, og de skal også oppgradere flere stasjoner.  I tillegg gjør de klart for nytt digitalt signalsystem (ERTMS) på Gjøvikbanen. 

Her er det stengt på Østlandet påsken og sommeren 2024:

I påsken

*Mellom Drammen og Stokke: 23. mars til og med 31. mars 

I sommer:

*Mellom Oslo S og Lillestrøm (Hovedbanen): 29. juni til og med 21. juli (Gjelder kun lokaltog L1)

*Mellom Brakerøya og Sande/Mjøndalen: 29. juni til og med 28. juli (Fra 15. juli til 28. juli er det i tillegg stengt mellom Sande og Stokke)

*Mellom Oslo S og Ski (Østfoldbanen): 22. juli til og med 4. august (Gjelder kun lokaltog L2)

*Mellom Oslo S og Gjøvik: 29. juli til og med 23. august (Fra 27. juli til 29. juli er det i tillegg stengt mellom Roa og Gjøvik)

*Mellom Heggedal og Spikkestad: 29. juli til og med 18. august

*Mellom Jessheim og Dal: 17. august til og med 21. august (Fra 17. august til 19. august er det i tillegg stengt mellom Kløfta og Jessheim)

Det utføres et helårlig vedlikehold. Her finner du en oversikt over planlagt arbeid på jernbanen i 2024:
https://www.banenor.no/reise-og-trafikk/arbeid-pa-jernbanen/

Buss for tog, når og hvor? Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger. Klokken 10.10 i formiddag forlot […]

Les mer

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer