Ferietid er lik vedlikehold – sjekk buss for tog

Din ferietid bruker andre til arbeidstid. På grunn av at færre tar toget i ferietiden, skal det utføres vedlikeholdsarbeid flere steder på jernbanen både i påsken og i sommerferien. Her kan du se om dette berører dine strekninger, og hvor og når du må ta buss i stedet for tog.

I påsken skal Bane NOR jobbe med det nye dobbeltsporet fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Planen er at det nye dobbeltsporet skal tas i bruk i 2025, og da vil det være lagt til rette for kortere reisetid og flere avganger på Vestfoldbanen. I påsken blir det derfor buss for tog mellom Drammen og Stokke i Vestfold. Hva det betyr for reisen din, kan du se i Vys reiseplanlegger. Direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR, Victor Hansen, ber deg som skal reise med tog om å planlegge for at reisen kan ta litt lengre tid enn vanlig og holde deg oppdatert.  

–Vi forstår at det er en ulempe å reise med buss heller enn tog. Bussene kan bruke lengre tid enn toget og ha andre avgangs- og ankomsttider. Det kan også ta ekstra tid å bytte mellom buss og tog. Ta med deg litt tålmodighet, og skaff deg informasjon om reisen på forhånd, sier Victor Hansen.  

Følg de gule skiltene

Bane NOR skilter på stasjoner og bussholdeplasser med gule skilt og flagg. Samarbeid med togselskapene og de andre transportaktørene er en vesentlig del av planleggingen når togtrafikken stenger. Togselskapene setter opp alternativ transport på strekningene som blir berørt, og sammen sørger de forskjellige aktørene for at vei og jernbane ikke er stengt på samme strekning samtidig. Allikevel er det viktig å minne om at endret reiseopplegg kan være annerledes enn du er vant til. 

Hvorfor stanser togtrafikken? 

Vedlikehold og oppgradering er en viktig del av jobben Bane NOR bruker tid på. Her fra Drammensområdet. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Bane NOR skal gjøre arbeider som det ikke er mulig å utføre mens det går tog. Bare gjennom Oslo S passerer det mer enn 1000 tog i døgnet. Det sliter på infrastrukturen, og krever jevnlig vedlikehold. I tillegg til vedlikeholdet er det flere store byggeprosjekter på gang på Østlandet som krever arbeid i og ved sporet over flere uker. 

–Oppgradering av sporene, bygging av nye stasjoner og dobbeltspor, og ikke minst forbedring av signalsystemene, er noen av de viktigste oppgavene vi i Bane NOR gjør når du som passasjer må kjøre buss for tog. Jeg vil takke alle reisende for forståelsen for at vi må erstatte togene med buss i perioder, avslutter Victor Hansen.

I sommer vil det være stengt på flere strekninger. Bane NOR skal gjøre vedlikeholdsarbeid og bygge nye dobbeltspor, og de skal også oppgradere flere stasjoner.  I tillegg gjør de klart for nytt digitalt signalsystem (ERTMS) på Gjøvikbanen. 

Her er det stengt på Østlandet påsken og sommeren 2024:

I påsken

*Mellom Drammen og Stokke: 23. mars til og med 31. mars 

I sommer:

*Mellom Oslo S og Lillestrøm (Hovedbanen): 29. juni til og med 21. juli (Gjelder kun lokaltog L1)

*Mellom Brakerøya og Sande/Mjøndalen: 29. juni til og med 28. juli (Fra 15. juli til 28. juli er det i tillegg stengt mellom Sande og Stokke)

*Mellom Oslo S og Ski (Østfoldbanen): 22. juli til og med 4. august (Gjelder kun lokaltog L2)

*Mellom Oslo S og Gjøvik: 29. juli til og med 23. august (Fra 27. juli til 29. juli er det i tillegg stengt mellom Roa og Gjøvik)

*Mellom Heggedal og Spikkestad: 29. juli til og med 18. august

*Mellom Jessheim og Dal: 17. august til og med 21. august (Fra 17. august til 19. august er det i tillegg stengt mellom Kløfta og Jessheim)

Det utføres et helårlig vedlikehold. Her finner du en oversikt over planlagt arbeid på jernbanen i 2024:
https://www.banenor.no/reise-og-trafikk/arbeid-pa-jernbanen/

Buss for tog, når og hvor? Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer