Etter 31. juli blir det rene motorveien av nye spor for Østfold- og Follobanen inn mot Oslo. Da åpner de siste fem av sju spor inn mot Oslo S. En kraftig kapasitetsøkning hvor det meste av infrastrukturen ligger godt skjult under bakken.
Derfor er deler av forbindelsen østover stengt i sommer. Bane NOR skal i tidsrommet 1. juli til og med 31. juli koble sammen de nye skinnegangene med spor som ligger klare på Oslo S.
Prioriterer trafikk i høst, neste år park
–Om et år kan du ta med deg piknik-kurven til Middelalderparken for å nyte et nytt vakkert bybilde. Da skal vi være helt ferdig over bakken, et arbeid som har foregått parallelt med alt under bakken. Til nå har vi prioritert å få de syv sporene østfra inn mot hovedstaden ferdig, og den sammenkoblingen gjør vi natt til 1. august klokken 02:00. Så fra 1. august øker vi kapasiteten på Follo-forbindelsen og Østfoldbanen med hele fem spor. De to første åpnet vi allerede i 2021, sier prosjektsjef i Eivind Aslaksen Hamre i Bane NOR.
Kapasitetsøkningen og flere spor inn mot Oslo S gjør at det i forbindelse med ruteendringene i desember kan bli flere tog som kan kjøre gjennomgående uten togbytte på Oslo S. De kan kjøre rett gjennom og videre inn i «Oslotunellen»
Kobling og testing
Hamre forteller at det har vært utfordringer i deler av dette prosjektet. Gammel og ny infrastruktur side om side. Trafikk på noen av sporene mens det ble jobbet ved siden av. Gamle og nye kulverter måtte knyttes sammen, og det skulle jobbes parallelt over og under bakken med kabelstrekk og støping.
–Resultatet er at vi nå kan tåle flere tog inn på Oslo S, og færre tog behøver å krysse med andre tog som går på Gjøvik-, Gardermo- og Hovedbanen. Nå sender vi flere tog i etasjer under og inn mot stasjonsområdet, sier Hamre.
Det er mange tekniske løsninger som nå skal på plass på kort tid. Hamre forteller at i sommer er det testing og jobb på signalanleggene som gjenstår for å koble sporene sammen. Spor og kontaktledning ble fysisk koblet til anleggene på Oslo S i løpet av våren 2023.
–Det betyr lite ferie på noen av oss i sommer, men målet er at togselskapene og kundene skal oppleve raskere avviklinger og mindre venting og bytting av tog allerede denne høsten og vinteren, sier Hamre.
Blix-tunellen må stenges på grunn av testingen
– Endelig skal de reisende på Follobanen få hele tilbudet de er lovet. I midten av desember starter vi nye rutetider for 2024, og da kan de reisende kjøre gjennom Oslotunnelen. Arbeidet i sommer er en kompleks jobb, som kan skape noen forsinkelser når vi starter opp trafikken igjen, men vi har stort fokus på dette og gjør vårt beste for at trafikken skal gå i rute, sier Victor Hansen til Jernbanemagasinet.
Sommerstengningen skal også brukes til utbedringer av Blixtunnelen som ikke er driftskritisk, men som må gjøres. Det skal utføres generiske kontroller, som betyr arbeider på deler av anlegget samt enkelte garantiarbeider inkludert bytte av noen vifterforteller Hamre til tog24.