Fem nye spor inn mot Oslo østfra åpner 1. august

Etter 31. juli blir det rene motorveien av nye spor for Østfold- og Follobanen inn mot Oslo. Da åpner de siste fem av sju spor inn mot Oslo S. En kraftig kapasitetsøkning hvor det meste av infrastrukturen ligger godt skjult under bakken.

Derfor er deler av forbindelsen østover stengt i sommer. Bane NOR skal i tidsrommet 1. juli til og med 31. juli koble sammen de nye skinnegangene med spor som ligger klare på Oslo S.

Prioriterer trafikk i høst, neste år park

­–Om et år kan du ta med deg piknik-kurven til Middelalderparken for å nyte et nytt vakkert bybilde. Da skal vi være helt ferdig over bakken, et arbeid som har foregått parallelt med alt under bakken. Til nå har vi prioritert å få de syv sporene østfra inn mot hovedstaden ferdig, og den sammenkoblingen gjør vi natt til 1. august klokken 02:00. Så fra 1. august øker vi kapasiteten på Follo-forbindelsen og Østfoldbanen med hele fem spor. De to første åpnet vi allerede i 2021, sier prosjektsjef i Eivind Aslaksen Hamre i Bane NOR.

Kapasitetsøkningen og flere spor inn mot Oslo S gjør at det i forbindelse med ruteendringene i desember kan bli flere tog som kan kjøre gjennomgående uten togbytte på Oslo S. De kan kjøre rett gjennom og videre inn i «Oslotunellen»

Kobling og testing

Hamre forteller at det har vært utfordringer i deler av dette prosjektet. Gammel og ny infrastruktur side om side. Trafikk på noen av sporene mens det ble jobbet ved siden av. Gamle og nye kulverter måtte knyttes sammen, og det skulle jobbes parallelt over og under bakken med kabelstrekk og støping.

–Resultatet er at vi nå kan tåle flere tog inn på Oslo S, og færre tog behøver å krysse med andre tog som går på Gjøvik-, Gardermo- og Hovedbanen. Nå sender vi flere tog i etasjer under og inn mot stasjonsområdet, sier Hamre.

Det er mange tekniske løsninger som nå skal på plass på kort tid. Hamre forteller at i sommer er det testing og jobb på signalanleggene som gjenstår for å koble sporene sammen. Spor og kontaktledning ble fysisk koblet til anleggene på Oslo S i løpet av våren 2023.

–Det betyr lite ferie på noen av oss i sommer, men målet er at togselskapene og kundene skal oppleve raskere avviklinger og mindre venting og bytting av tog allerede denne høsten og vinteren, sier Hamre.

Blix-tunellen må stenges på grunn av testingen

– Endelig skal de reisende på Follobanen få hele tilbudet de er lovet. I midten av desember starter vi nye rutetider for 2024, og da kan de reisende kjøre gjennom Oslotunnelen. Arbeidet i sommer er en kompleks jobb, som kan skape noen forsinkelser når vi starter opp trafikken igjen, men vi har stort fokus på dette og gjør vårt beste for at trafikken skal gå i rute, sier Victor Hansen til Jernbanemagasinet.

Sommerstengningen skal også brukes til utbedringer av Blixtunnelen som ikke er driftskritisk, men som må gjøres. Det skal utføres generiske kontroller, som betyr arbeider på deler av anlegget samt enkelte garantiarbeider inkludert bytte av noen vifterforteller Hamre til tog24.

Fem nye spor inn mot Oslo fra østsiden av byen gir helt nye muligheter for flere gjennomgående tog. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer