Fare for full kollaps, får store følger for togtrafikken mellom Oslo og Trondheim

Om jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen bryter sammen, kan dette få meget langvarige følger for Dovrebanen og forbindelsen mellom Oslo og Trondheim. Vi er allerede igang med å tenke alternativer, sier sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ.

Den drøyt 170 meter lange jernbanebrua over Lågen ved Randklev i Ringebu, har fått hard medfart under ekstremværet «Hans». Onsdag kveld er den i ferd med å bryte sammen i følge Bane NOR.

–Den står i fare for å kollapse, den har i alle fall fått alvorlige skader. Togtrafikken forbi Ringebu har vært stengt siden mandag og det er helt opplagt at det vil ta tid før den går igjen. Dette vil ta tid å reparere. Det betyr at vi har en krevende jobb foran oss, sier pressevakt Olav Nordli i Bane NOR forteller Nordli til VG.

Store synlige skader

Brua overvåkes døgnet rundt. Både politiet og Bane NOR har folk på stedet. Foto: Bane NOR

Det er utfordringer mange steder på Dovre-, Røros- og Raumabanen. På Dovrebanen har altså togbrua over elva Lågen mot Ringebu vestside flyttet på seg. Det er mye vann i elva og store krefter på gang. Togtrafikken har vært stengt siden mandag, og utfallet av hvordan det går med den 170 meter lange brua blir avgjørende for hvor lenge Dovrebanen blir kjørt med buss for tog på deler av strekningen.

–Vi har allerede lagt en del alternative planer for hvodan vi skal løse driftsproblemene som nå oppstår i forbindelse med brukolaps. Buss for tog på begge sider av Ringebu er en nærliggende løsning, og kanskje tog fra Lillehammer og ned til Oslo. Tog inn fra begge sider er krevende, siden våre tog er elektriske og verkstedfasilitetene ligger i Lodalen i Oslo. Vi har en annen joker i ermet og det er Rørosbanen. Problemet der er at vi må ha bimodale tog (tog som går både på el og disesel) for å dekke hele strekningen. Jeg har alltid sagt at Rørosbanen skal være en beredskapsbane for oss i SJ, nå har vi muligheten til å få dette etstet ut i full skala, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen til tog24.no.

Olsen er mest bekymret for alle kundene som nå får problemer. Og han forteller at Trondheim står foran et storinnrykk av studenter de nærmeste dagene. Mange av disse bruker toget, men han lover at disse er på radaren hos SJ, og at de håper å kunne tilby sine reisende kunder et raskt alternativ straks mulighetene byr seglangs vei og bane. Busselskapet NOBINA som samarbeider med flere togselskaper er allerede i ferd med å skaffe busser.

Den nyoppussede brua over Lågen har fått hard medfart, og Bane NOR utelukker ikke full kollaps om ikke vanntrykket avtar.
Foto: Bane NOR
Om ikke brua kollapser helt mener både SJ og Bane NOR at det blir mye jobb før togene igjen kan kjøre over brua i Ringebu.
Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer