Fare for full kollaps, får store følger for togtrafikken mellom Oslo og Trondheim

Om jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen bryter sammen, kan dette få meget langvarige følger for Dovrebanen og forbindelsen mellom Oslo og Trondheim. Vi er allerede igang med å tenke alternativer, sier sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ.

Den drøyt 170 meter lange jernbanebrua over Lågen ved Randklev i Ringebu, har fått hard medfart under ekstremværet «Hans». Onsdag kveld er den i ferd med å bryte sammen i følge Bane NOR.

–Den står i fare for å kollapse, den har i alle fall fått alvorlige skader. Togtrafikken forbi Ringebu har vært stengt siden mandag og det er helt opplagt at det vil ta tid før den går igjen. Dette vil ta tid å reparere. Det betyr at vi har en krevende jobb foran oss, sier pressevakt Olav Nordli i Bane NOR forteller Nordli til VG.

Store synlige skader

Brua overvåkes døgnet rundt. Både politiet og Bane NOR har folk på stedet. Foto: Bane NOR

Det er utfordringer mange steder på Dovre-, Røros- og Raumabanen. På Dovrebanen har altså togbrua over elva Lågen mot Ringebu vestside flyttet på seg. Det er mye vann i elva og store krefter på gang. Togtrafikken har vært stengt siden mandag, og utfallet av hvordan det går med den 170 meter lange brua blir avgjørende for hvor lenge Dovrebanen blir kjørt med buss for tog på deler av strekningen.

–Vi har allerede lagt en del alternative planer for hvodan vi skal løse driftsproblemene som nå oppstår i forbindelse med brukolaps. Buss for tog på begge sider av Ringebu er en nærliggende løsning, og kanskje tog fra Lillehammer og ned til Oslo. Tog inn fra begge sider er krevende, siden våre tog er elektriske og verkstedfasilitetene ligger i Lodalen i Oslo. Vi har en annen joker i ermet og det er Rørosbanen. Problemet der er at vi må ha bimodale tog (tog som går både på el og disesel) for å dekke hele strekningen. Jeg har alltid sagt at Rørosbanen skal være en beredskapsbane for oss i SJ, nå har vi muligheten til å få dette etstet ut i full skala, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen til tog24.no.

Olsen er mest bekymret for alle kundene som nå får problemer. Og han forteller at Trondheim står foran et storinnrykk av studenter de nærmeste dagene. Mange av disse bruker toget, men han lover at disse er på radaren hos SJ, og at de håper å kunne tilby sine reisende kunder et raskt alternativ straks mulighetene byr seglangs vei og bane. Busselskapet NOBINA som samarbeider med flere togselskaper er allerede i ferd med å skaffe busser.

Den nyoppussede brua over Lågen har fått hard medfart, og Bane NOR utelukker ikke full kollaps om ikke vanntrykket avtar.
Foto: Bane NOR
Om ikke brua kollapser helt mener både SJ og Bane NOR at det blir mye jobb før togene igjen kan kjøre over brua i Ringebu.
Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer