Evaluering av Jernbanereformen får ikke gjennomslag på stortinget

Om det ikke ble direkte munnhuggeri, så ble et representantforslag fra SV om en større uavhengig utredning av Jernbanereformen grundig avvist av de andre partiene i stortinget.

Samferdselsministeren manet til ro i rekkene og sa at nå fikk man konsentrere seg om oppgaven med å få togene på skinner i tide i stedet for å bruke politisk kraft på å lage flere utredninger.

–Det er ingen grunn til å sette i gang en ny utredning av jernbanesektoren nå, av en reform som ble lansert for over ti år siden. Nå må vi konsentrere oss om å skape et bedre jernbanetilbud til togkundene, var svaret fra statsråd Jon-Ivar Nygård på representantforslaget fra stortingsrepresentantene Kathy Lie, Freddy André Øvstegård, Grete Wold og Mona Fagerås SV om en uavhengig evaluering av jernbanereformen.

Han påpekte, med henvisning til Hurdalsplattformen, at en tidligere gjennomgang viste at rollefordelingen ikke var klar nok og ikke avklart nok, styringslinjene var ikke godt nok koordinert, og det manglet en helhetlig strategi for sektoren. Det er slått fast, det er vi enige om. Og at det derfor var helt overflødig med en ny gjennomgang nå.

–Jernbanereformen var en stor og komplisert måte å organisere en relativt liten jernbane på. Jeg regner med at ministeren er enig med meg i det. Derfor synes jeg det er merkelig at Arbeiderpartiet ikke støtter en evaluering. Vi sto sammen på rød-grønn side om å være imot reformen. Ministeren var inne på at det er tatt noen grep, men for de fleste av oss er det åpenbart ikke tatt nok grep, svarte en av forslagsstillerne, Mona Fagerås fra SV.

Tog24

Full fyr i teltet

Den som fikk det til å slå gnister var vel AP´s egen representant Jone Blikra. Han dro kortet om at hele reformen var ideologisk motivert fra Høyre og FrP. Den ble innført på deres vakt i 2017, og hadde til hensikt å øke effektiviteten og dempe ressursbruken.

–La det være soleklart at det at Arbeiderpartiet ikke støtter forslaget om en evaluering, betyr ikke at vi på noen måte oppfatter jernbanereformen som nødvendig eller at den hadde riktig fokus. Derfor var Arbeiderpartiet imot Høyre og Fremskrittspartiets ideologisk motiverte jernbanereform. Så fort statsråd Nygård kom inn i kontorene i Samferdselsdepartementet, startet arbeidet med å dempe de negative effektene av reformen. Konkurranseutsetting av persontogtrafikken på Østlandet ble stanset sammen med konkurransene om drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen, sa Jon Blikra.

Ikke uventet kom både Trond Helleland fra Høyre og Morten Stordalen FrP seg raskt opp på talerstolen. Et angrep på reformen var et angrep på deres politikk.

–Det var litt av en salve fra representanten Blikra. Jeg synes på en måte at et parti som har gjort alt for å stoppe omstillingen av norsk jernbane, som har gitt følgende resultater, nemlig dårligere punktlighet og færre tog tilgjengelig enn på lang, lang tid, burde ligge litt lavt.

Han fulgte opp med å si at Høyre på ingen måte ønsker en ønsker uavhengig evaluering av jernbanereformen slik SV har foreslått.

­–Vi ønsker rett og slett å si at vi ønsker tog som er i rute, vi ønsker nytt materiell, vi ønsker å ta vare på det vi har, og vi ønsker bedre kvalitet på tjenestene. Det får vi ikke ved å gå tilbake til etterkrigstidens monopol. Det får vi gjennom å la SJ, Go-Ahead, Flytoget og andre operere og levere gode servicetilbud til passasjerene, og så må Bane NOR sørge for at infrastrukturen er i orden. Bane NORs toppsjef gikk av fordi det var for mye detaljstyring fra departementet, så det sier vel litt om hvor vellykket denne jernbanepolitikken har vært, sa Trond Helleland.

–Hva har skjedd etter reformen? Da svarte samtlige innenfor jernbanefamilien: Det ble mer fokusert på kundene. Kundene var mer i fokus! Ja, det er kjempebra, det er jo akkurat det det handler om. Tog – altså kollektivtransport – er et konsept som er til for kundene og ikke til for staten i seg selv. Det er viktig. Derfor er det vellykket sånn sett, og det ble et bedre kundetilpasset tilbud, svarte Morten Stordalen på vegne av reformpartiet.

Dette er forslagene slik de i dag ble fremmet i stortinget:

Dei konkrete forslaga som vert fremja i representantforslaget, er to. Det eine er å be regjeringa

«iverksette en uavhengig evaluering av jernbanereformen, med særlig oppmerksomhet på hvilke konsekvenser selskapsstrukturen og organiseringen av sektoren har for blant annet drift og vedlikehold, beredskap, infrastruktur og de ansattes arbeidsforhold».

Det andre er å be regjeringa

«gjennomgå selskapsstrukturen i og organiseringen av jernbanesektoren og identifisere tiltak som kan redusere sårbarheter og styrke insentivene til at aktørene i sektoren handler til det beste for jernbanesystemet samlet sett».

Du kan lese hele debatten her:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2024-2025/refs-202425-04-24/?m=8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner