Europas vakreste togstrekning fyller 100 i år

I år kan norsk jernbane feire 170 år. Men det jubileet som kanskje blir mest lagt merke til skjer på en av verdens vakreste togstrekninger, Raumabanen. Der skal det pyntes med 100 lys på kaka, og festkomiteen lover en markering som er hundreåringen med mye gull på samvittigheten verdig.

Selve dagen er 20. september i år. Frem til da planlegges det en storstilt feiring. Lokalt i Åndalsnes har en komite vært i gang siden i fjor høst. Først for noen dager siden kunne de si litt mer om feiringen av jubileumsåret. Egentlig ble banestrekningen offisielt åpnet i november i 1924, men på grunn av været flyttes den til september. Det er kultursjef Hanne Brakstad som har ansvaret for gjennomføringen sammen med mange lokale krefter, både fra næringslivet og frivillige. 

–Det vanskeligste har vært å lande datoer, men nå er det like før vi kan trykke på knappen og vi har et fint bilde av det vi har planlagt. Derfor vil vi gjerne dele det foreløpige programmet som inneholder alt fra utstillinger, foredrag, forestillinger til vandringer, konkurranser, quiz og togturer, sier Brakstad til Åndalsnes avis.

Sommeren er høysesong

Trollveggen. Berømt for sin spektakulære vegg på 1000 meter rett opp fra dalbunnen. Foto: Leif Johnny Olestad

På grunn av sin spektakulære rute mellom krysningspunktet Dombås på Dovrebanens linje og endestasjonen ved fjorden i Åndalsnes, har banestrekningen sin helt klare høysesong i sommerhalvåret. Toget mange kjenner som turisttoget bærer navnet «The Golden Train», med klar henvisning til jobben med å flytte Norges gullreserver under krigen. Raumabanen har blitt kåret til en av verdens vakreste togstrekning av reiseplanleggeren Lonely Planet. Du kan lese mer om det her:

Og feiringen er godt i gang i hvert fall om vi skal tro strekningens største fan, Leif Johnny «Togmann» Olestad. Han har jobbet tett på Raumabanen i snart 40 år, og ingen sitter på et større fotografisk materiale om Raumabanen enn «togmannen» Olestad. På en egen jubileumsside på Facebook poster han mange ganger daglig historiske bilder og informasjon om den 114,2 kilometer lange strekningen som passerer landemerket «Kylling bru» og som sveiper under spektakulære «Trollveggen» med sin 1000 meter høye vegg. Olestad har vært så vennlig å låne tog24 mange bilder til bruk i denne artikkelen. Både nye og gamle og det takker vi for.

Raumabanens største fan

Hans entusiasme for Raumabanen er det skrevet mange avisartikler om. Han har vært på Norge Rundt, og er sentral hver gang det skal skrives historier om Raumabanen. For å understreke dedikasjonen så feiret han 40-årsdagen med å reise flere turer med banen på bursdagen og han sier han har tatt over 20 000 bilder sin tid som togentusiast. I tillegg har han samlet små og store klenodier fra banens 100 år gamle historie.

Togmannen Leif Johnny Olestad har feiret atskillige bursdager på toget mellom Åndalsnes og Dombås. Det meste er dokumentert gjennom de siste 40 årene. Resten har han i samlinger hjemme.

Selv beskriver Olestad sin store kjærlighet uten punktum, og vi lar den stå slik, i ren Fosse-stil, uten punktum og komma.

–Vakker natur fjell som Trollveggen og Romsdalshorn og lakseelva Rauma langs banen samt Kylling bru og vendetunnel på Verma og den bratte stigning fra dalbunnen til Bjorli med jernbanen i 3 etasjer på Verma for å overvinne både nedkjøring mot Åndalsnes og opp mot Bjorli er et stykke høg ingeniørkunst og ikke minst desidert Europas vakreste togstrekning og enorm potensiale som turistmagnet.

https://www.facebook.com/groups/287417707113322

Norsk transportnæring i et nøtteskall. Åndalsnes havn. Her kunne cruiseturistene gå rett om bord i toget. Foto: Leif Johnny Olestad
Turisttoget «The Golden Train» begynner å gå 1. mai, men har vært ute påtestur denne uken. Foto: Ole Johnny Olestad

Tog24 lar seg lett begeistre av lokalt engasjement og entusiaster, og en som sikkert hadde samme interesse for prosjektet «Raumabanen» som Olestad, var Erik Lerheim som skrev i «Jordbrugeren» da banen ble åpnet den 29. november 1924. Sitatet stod i Åndalsnes avis tidligere denne uken.

–Før var dette store jorddistrikt været at betrakte som en avkrok liggende mellom Dovrealpene og Nordsjøen. Med et slag er fylket nu forvandlet til et centrumsdistrikt i vort land med Raumabanen som korteste vei mellem Østlandet og Vesterhavet kortere enn mellem Bergen og Kristiania og kortere enn mellem Trondhjem og Kristiania.

Reddet Norges gullbeholdning

Det var Kong Haakon som åpnet Raumabanen i 1924. Den ble som mange andre jernbaneprosjekter i Norge bygget i etapper, og selve anleggsarbeidet ble påbegynt så tidlig som i 1912. Historien forteller at tanken om banen ble sådd allerede på 1800 tallet da en komite ble nedsatt for å se på mulighetene med å forbinde havet i vest, med transporten som ble planlagt fra Otta og over Dovre – Dovrebanen. Ikke minst for å transportere gods, noe som er en viktig del av funksjonen til strekningen den dag i dag. Og den mest verdifulle lasten som har gått på skiunnene ned gjennom Romsdalen og til Åndalsnes havn var den norske «Gulltransporten». 3000 gullbarrer på til sammen 49 tonn ble i all hast lastet om bord på lastebiler og fraktet til Lillehammer, før den gikk videre og til slutt reddet ut av landet via Raumabanen.

Rallaren rulet

Her som på alle andre større anleggsprosjekter kom det «rallarer» fra hele Norge og Sverige for å jobbe. Og arbeidet som altså gikk i etapper og som innebar noen mesterverk av noen bruforbindelser over elva Rauma, så tok det altså 12 år før hele forbindelsen var klar for gjennomgående trafikk. 

Når vi spør operatøren på strekningen SJ Norge er de litt mer vage med hva som er planlagt.

–Vi har så vidt kommet i gang med planleggingen av dette. Vi hadde et forberedende møte på tirsdag denne uken, men uten at jeg si noe mer konkret enn det så tidlig i jubileumsåret. Det vi fikk bestemt var at vi uansett skal være på plass på selve dagen i september. Det er i hovedsak Bane NOR og Jernbanedirektoratet som har ansvaret når slike ting skal feires, men vi kommer selvsagt sammen med flere til å koble oss på dette. Nå fikk vi gjort en del forberedelser i fjor allerede hvor steder og opplevelser langs linja blir fortalt på fem språk, og vi ble jo ikke mindre stolte da vi så kåringene av denne og flere norske togstrekninger ligge på ti på topp lista til Lonely Planet, sier Ronny Reithe, markeds- og servicesjef i SJ Norge.

–I år ønsker vi først og fremst å gjøre stas på Raumabanen som fyller 100 år. Bane NOR samarbeider med Jernbanedirektoratet om markeringen som er satt til 20. september. Feiringen skal foregå langs strekningen med start på Dombås og avslutning i Åndalsnes. Innen midten av mars kan vi komme med skisse til program og flere detaljer rundt feiringen. Det er satt en jubileumskomité som er organisert som prosjekt. Vi planlegger ikke et eget arrangement for at jernbanen blir 170 år, vi har først og fremst feiret 100- og 150-årsjubileer, men det er naturlig å ha med dette budskapet blant annet gjennom markeringen av Raumabanen, forteller Kirsten McDonagh, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR.

Med Hornet i bakgrunnen. Foto: Leif Johnny Olestad
«Kylling bru». Kan det bli mer spektakulært? Foto: Leif Johnny Olestad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer