
De skulle settes i trafikk sommeren 2027, nå forteller Norske tog at de første togene er ett år forsinket. Forsinkelsen skyldes en flomskade hos en av underleverandørene til sveitsiske Stadler. Det skal også være uforutsette problemer med designelementer på de nye togene. Stadler var nylig i Norge med et stort team for å lære mer om hvilke utfordringer norske tog går gjennom på blant annet Nordlandsbanen.
Så skjedde det som på mange måter har blitt den nye normalen for togleveranser til norsk jernbane. Nok en utsettelse som vil kunne få stor betydning for ikke minst troverdigheten. Norske tog beklager dette, men sier de har tett oppfølging med sveitsiske Stadler om fremdriften, og sier at utsettelsen er en realitet, men at man skal prøve å ta igjen det tapte på de snere leveransene av tog til de fire stambanene Nordlandsbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen.
–Norske tog samarbeider tett med Stadler for å sikre så god fremdrift som mulig i prosjektet, gitt de oppståtte utfordringene. Dette er et komplisert prosjekt og vi jobber systematisk for å unngå ytterligere forsinkelser. Målet er fortsatt at alle togene skal leveres innen opprinnelig sluttdato, sier Sille Svenkerud Førner, prosjektleder for fjerntoganskaffelsen i Norske tog.
Stadler benytter flere underleverandører i produksjonen, blant annet Constellium, som leverer aluminiumsprofilene til togets vognkasse. I deres fabrikk i Sierre har det i sommer vært store oversvømmelser i forbindelse med det som betegnes som en hundreårsflom. Dessverre ble aluminiumsprofilene som var produsert og lagret på anlegget i Sierre skadet av gjørme og vann, med konsekvensen at disse ikke lenger kan brukes på togene og nye må produseres. Produksjonen av aluminiumsprofiler er nå flyttet til en annen fabrikk. Det er flere av Stadlers kunder som skal være rammet av leveranseproblemer, noe som ikke gjør situasjonene enklere for togene som skal til Norge, skriver Norske tog.
Sveitserne måtte først til den norske fjellheimen for å lære
NorgeFor at tog som kjøpes inn til Norge skal fungere best mulig under de varierte forholdene som råder, må de som skal prosjektere og bygge dem faktisk orientere seg i virkelighetens verden. Nylig var en rekke utviklere fra Sveitsiske Stadler på plass på Nordlandsbanen for å sjekke vinterforholdene på en av Norges tøffeste jernbanestrekninger.
Norske tog og SJ var vertskap for det som kalles en teknisk inspeksjon som fører frem til best mulig tilpassede tog. Inspeksjon denne gang skulle gi utviklere og designere best mulig grunnlag for hvordan togene på Nordlandsbanen skulle tilpasses de naturmessige utfordringene for nye fjerntog på Nordlandsbanen.

Foto: Norske tog

–Stadler skreddersyr togene til norske forhold. For å gjøre dette må de ha inngående kjennskap til strekningene og utfordringene togene vil møte. Inspeksjonen har gitt Stadler verdifull innsikt i utfordringene langs ruta, som overgangen fra vått til kaldt klima og isdannelse på toget. Dette bidrar til å finjustere togene for best mulig tilpasning til norske forhold, sier Sille Svenkerud Førner, prosjektleder for fjerntoganskaffelsen i Norske tog, sier Førner.
Norske tog har bestilt nye fjerntog fra den sveitsiske togprodusenten Stadler, som skal erstatte eksisterende lokomotiver og vogner på alle fjerntogstrekningene i Norge. De nye fjerntogene som er bestilt så langt, skal settes i trafikk på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. Det skal gjennomføres tekniske inspeksjoner på alle strekningene som skal få de nye togene.
Her kan du lese mer om hva Norske tog forklarer om togsituasjonen på Nordlandsbanen.
https://www.norsketog.no/nyheter/2025/togsituasjonen-pa-nordlandsbanen
Kontraktene verd 8 milliarder
Stadler vant konkurransen om nye fjerntog etter en totalvurdering av kostnad og kvalitet. Stadler er en av Europas ledende leverandører av tog med hovedkontor i Sveits. Stadler har nylig levert 150 FLIRT-tog til Norge.
–Den nye togtypen FLIRT vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Dette er noen av fasilitetene de reisende kan glede seg til, og som skal bidra til å gjøre tog til den mest attraktive reisemåten i Norge. Toget skal ikke bare være en transportetappe, men også en opplevelse og et sted hvor du liker å være, sier prosjektleder i Norske tog, Sille Svenkerud Førner.
De nye fjerntogene vil ha en topphastighet på 200 km/t. Hvert togsett vil bestå av åtte vogner med en total kapasitet på opptil 542 sitteplasser per tog. Det kjøpes tog for både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger. Flirt Nordic har møtt mye kritikk på veien frem til ferdige tog. Blant annet har spørsmålet om universell utforming gitt Norske tog nye utfordringer. Dette er løst i noen grad, og noen kompromisser inngått.