Et enstemmig storting gikk inn for å skaffe nye tog til Rørosbanen

Det var Fremskrittspartiet som i mai fremmet et representantforslag allerede i mai som i dag var oppe til behandling i stortinget. Etter mye om og men, endte det opp med enstemmighet for å be norske tog om å kjøpe fire nye tog til Rørosbanen. SJ Norge som driver Rørosbanen, jubler!

En av forslagsstillerne er Tor Andre Johnsen fra Innlandet. Han har jobbet siden i vinter for og bedre togtilbudet på Rørosbanen. Og i dag var han en av de lykkeligste som gikk ut av stortinget etter at forslaget han stilte allerede i mai, i dag ble enstemmig vedtatt i stortinget.  Det spøkte lenge for flertallet, men at både Senterpartiet og AP snudde i siste liten gjorde at forslaget ble enstemmig, ifølge Johnsen.

–Jeg hadde god dialog m H, SV, R og V så jeg var jo rimelig sikker på at forslaget vårt om å kjøpe nye tog på Rørosbanen ville få flertall også m støtte fra MDG og KrF. Men nå snudde heldigvis Ap/Sp på målstreken slik at forslaget vårt t.o.m. ble enstemmig vedtatt. Hurra det er dobbelt fantastisk sier Johnsen. Det er bra at Ap og Sp nå også forstår at vi ikke kan vente på 10 års planen NTP med å kjøpe nye tog til Rørosbanen. Vi trenger nye tog NÅ sier Johnsen. Det er også veldig viktig at Ap/Sp er med å støtter forslaget slik at kjøp av nye tog prioriteres og ikke treneres og utsettes til NTP avslutter Johnsen

Norske Tog har allerede fremforhandlet en opsjon på å kunne kjøpe 100 nye tog. Men foreløpig er det dessverre bare tatt ut 18 tog av opsjonen.

–Vi vil nå at Norske tog legger til fire tog til, slik at de bestiller 22 i stedet for 18 tog av en opsjon på i alt 100 nye fjerntog, sier Johnsen til tog24

–En jubeldag for alle som er glad i Rørosbanen. Dette har vi ventet på med så stor spenning at når dagens stemmegivning endte som den gjorde, er det en seier for alle i togfamilien.  Dette betyr mye for oss i SJ, veldig motiverende for alle som jobber her.  På sikt vil det bety enormt for kundene som nå får en enda bedre reiseopplevelse på en strekning som er legendarisk i norsk tog-sammenheng. Jeg er overlykkelig, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Dette var ordlyden på forslaget som i dag ble enstemmig vedtatt:

«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene. Videre bes regjeringen sikre universell utforming av alle tog som bestilles til norske jernbanestrekninger.»

Her legges det strategi og planer. Vi må få bedret togtilbudet på Rørosbanen. Sånn ble det. Rikke Lind, direktør for SJ NOrge og Tor Andre`Johnsen, stortingsrepresentant for Innlandet FrP er begge pådrivere for en bedre Rørosbane. Foto: Frode Pedersen tog24
Nå kan de gamle 92-lokene bli skiftet ut med nytt materiell. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer