ESA sabler ned samferdselsministerens praksis med direktetildeling av passasjertogkontrakter

Tog 24.no skrev i forrige uke at samferdselsdepartementet hadde gjort åpenbare feil når det gjaldt direktetildelingen av trafikkpakke 4 og 5 for Østlandet til Vy i 2021. Nå åpner ESA også formell sak mot Norge for brudd på EØS-reglene for samferdselsministerens direktetildeling av trafikkpakke 1 fra Go-Ahead til Vy. At dette måtte komme har direktør Emil Eike i Go-Ahead trodd på hele tiden.


EØS-reglene for offentlige transporttjenester stiller klare krav til hvordan kontrakter skal tildeles. Ved tildeling av en offentlig tjenestekontrakt er hovedregelen at kontrakten skal tildeles etter en åpen anbudskonkurranse, slik at alle interesserte operatører får en rettferdig og lik mulighet til å levere tilbud, heter det i en pressemelding fra ESA i dag.

Emil Eike i Go-Ahead har hele tiden ment at det juridiske grunnlaget for samferdselsminsiterens snuoperasjon og direktetildeling av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalstoget til Vy i fjor ikke var holdbart. I dag kom svaret fra ESA. Foto: Frode Pedersen Tog24
Tog24


Direktetildeling, slik den norske samferdselsministeren har gjort ved flere anledninger siden 2021, altså uten å konkurranseutsette eller avbryte prosessen med å gjennomføre en åpen konkurranse, er kun tillatt i klart definerte unntakstilfeller. Slike unntak må begrunnes og oppfylle de vilkårene som følger av regelverket og rettspraksis, heter det fra ESA. Nå må altså departementet de neste månedene svare for til sammen tre direktetildelinger som er i direkte konflikt med EØS-reglene.

I oktober 2024 foreslo Norge å tildele Vy, et statseid transportkonsern, en midlertidig kontrakt om å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027, uten å gjennomføre en konkurranse. Forslaget ble begrunnet med behovet for å sikre kontinuitet i togtilbudet mens myndighetene vurderte den fremtidige organiseringen av togtrafikken. For så vidt den samme begrunnelsen som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la til grunn da han stoppet konkurranseutsettingen av trafikkpakkene i 2021. I juni 2025 bekreftet Norge beslutningen om å tildele en toårig kontrakt med mulighet for forlengelse. Strekningene drives i dag av Go-Ahead Norge, som vant den gjeldende kontrakten gjennom en konkurranse i 2018, heter det i avgjørelsen fra ESA.

Etter å ha vurdert saken, konkluderer ESA med at vilkårene for å gjøre unntak fra konkurransekravet ikke er oppfylt. Ved å tildele den offentlige tjenestekontrakten direkte uten tilstrekkelig begrunnelse, mener ESA at Norge har brutt sine forpliktelser etter EØS-avtalen.

–Dette har vi ment og trodd på hele tiden. Derfor var vi også ganske bastante i vår kritikk over avgjørelsen som samferdselsministeren foretok seg uten videre samtaler med oss. Vi følte vi hadde viktige poenger og at grunnlaget for videre drift måtte diskuteres grundigere. Så da direktetildelingsvedtaket som sa at Vy skulle ta over våre ruter, ja så kom det som lyn fra klar himmel. Slik kan vi ikke ha det i Norge. Kundene skal vite at de får stavbile gode leveranser. Politikerne bør heller konsentrerer seg om å lage trygge gode rammer for de som skal drifte infrastruktur å kjøpe inn tog i stedet for å drive togdriften fra departementskontorene, det kan vi bedre, sier Emil Eike, direktør i Go-Ahead. Han avventer nå ESA´s videre oppfølging og er spent på hva departementet lander på i sitt svar til ESA.

Et formelt åpningsbrev er det første skrittet i en overtredelsessak mot en EØS EFTA-stat. Norge har nå to måneder på seg til å uttale seg før ESA tar stilling til om saken skal tas videre. Denne saken kommer på toppen av den klagebehandlingen som ESA allerede har sendt samferdselsdepartementet tidligere i oktober. Her har samferdselsdepartementet bekreftet overfor Tog24.no at de har fått en måneds utsettelse på å svare ut feilene som er begått i forbindelse med trafikkpakkene 4 og 5. Altså fra 7. november til 7 desember.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner