Samferdselsdepartementet har ifølge ESA gjort «åpenbare feil» da de direktetildelte trafikkpakkene 4 og 5 til Vy i 2021. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avlyste den gang prosessen med å anbuds-utsette trafikkpakkene for Østlandet i et eventuelt kommersielt marked. Samferdselsdepartementet står på sitt, og har fått svarfristen til ESA utsatt.
Jon-Ivar Nygård gjorde dette med begrunnelsen om at statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet. Han ba derfor Jernbanedirektoratet om å avlyse den pågående konkurransen om trafikkpakke fire på Østlandet og ikke gå videre med trafikkpakke fem.

ESA er overvåkningsorganet som skal holde orden på de juridiske avtalene som inngås både nasjonalt og internasjonalt i EØS. I dette tilfellet har de på egen hånd satt i gang en gransking av samferdselsdepartementets bruk av direktetildeling uten at det er gjort nødvendig undersøkelser av hva markedet har behov for og hvem det er som eventuelt kan ta på seg jobben med å operere tog på strekningene som i dette tilfellet gjelder Østlandsområdet.
Om avgjørelsen kan få betydning for fjorårets noe oppsiktsvekkende direktetildeling av trafikkpakke 1 Sørlandsbanen til Vy, før driftsperioden var over, sier departementet at klagen fra ESA i dette tilfellet ikke har noe med hverandre å gjøre.

Ut fra det Tog24 er kjent med skal det ha vært en diskusjon om videre opsjoner, og at Go-Ahead som operatør har gitt utrykk for at for å innfri opsjonsår så måtte man styrke videre kompensasjonsordninger for i hele tatt å klare driften med så mange hendelser og infrastrukturbrudd. Det var midt i disse forhandlingene samferdselsministeren valgte å gå til en oppsiktsvekkende direktetildeling. Dette ble så fanget opp av ESA på lik linje med direktetildelingen av pakke 4 og 5. Resultatet av denne klagen kan ta tid, men ESA skriver at departementet og jernbanedirektoratet får anerkjennelse for at de står bedre rustet når det gjelder avgjørelsene rundt trafikkpakkene 1 til 3.
Når vi spør direktør Emil Eike i Go-Ahead om det ESA her har kommet frem til kan få betydning, sier han bare at Go-Ahead er et profesjonelt selskap med 30 000 ansatte i transportsektoren over hele Europa. Han lover sine kunder på Sørlandsbanen og på Jærbanen at de skal levere hundre prosent uansett hva som skjer i fremtiden, eller om de må pakke sammen etter 2027. Et annet selskap som spent venter på om opsjoner og eventuell videre drift blir mulig er SJ Norge. Da vi spurte ministeren direkte under et besøk i Trondheim, svarte han dette om eventuell tildeling.
–Jeg ønsker ikke å si noe om dette før etter at Jernbanedirektoratet nå har avsluttet sin utredning om hvordan reformen har fungert, og om hvordan forutsetningene for videre tildeling skal fungere. Vi skal også se på hva andre land gjør med eventuelle tilbakeføringer og hva EU bestemmer seg for. Vi er opptatt av helheten nå. Så du kommer ikke til å få noe klart svar fra meg om SJ får fortsette driften før senere i høst, svarte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Tog 24 har fått tilgang til brevet som ble datert 3. oktober fra ESA til Samferdselsdepartementet. Et omfattende dokument på 15 sider som går igjennom alle sider av måten departementet har behandlet denne saken. Det er viktig å få med seg at initiativet til en gjennomgang kommer fra ESA selv og ikke noen norsk operatør eller klager. I brevet skriver «Internal Market Affairs Directorate (“the Directorate”) of the EFTA Surveillance Authority (“the Authority”)» følgende i sin konklusjon; «ESA er av den foreløpige oppfatning at den norske regjeringen begikk en åpenbar feil da den etablerte offentlig tjeneste (FOS) for Østlandet-regionen, ved ikke å teste det reelle behovet for markedsintervensjon på en passende måte. Feilen utgjør også et brudd på proporsjonalitetsprinsippet i forordningen om offentlig tjeneste for landtransport. I lys av det ovennevnte oppfordres den norske regjeringen til å sende inn sine kommentarer til innholdet i dette brevet innen 7. november 2025. Etter denne datoen vil ESA, i lys av eventuelle kommentarer mottatt fra den norske regjeringen, vurdere om det skal iverksettes brudd på bestemmelsene i artikkel 31 i avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan og en domstol».
–Hva er samferdselsdepartementets umiddelbare reaksjon, og hva vil dere foreta dere med dette. Svarfristen er 7. november i følge ESA?
–Vi har mottatt brevet fra ESA og vil sende et svar med våre kommentarer innen svarfristen, somforøvrig er utsatt til 7. desember. Norske myndigheter har tidligere argumentert for at det ikke er gjort noen feil i forbindelse med tildelingen av de aktuelle kontraktene. Brevet inneholder ESAs foreløpige konklusjoner, det innebærer at saken ikke er endelig avgjort, skriver Edvard Andersen, Seniorrådgiver i kommunikasjonsenheten i samferdselsdepartementet.
–Vil dette kunne få følger for fjorårets direktetildeling fra Go-Ahead til Vy, og vil det kunne føre til en ny vurdering av slike saker?
–Denne saken har ingenting å gjøre med saken om ny midlertidig avtale for trafikken på Sørlandsbanen, men gjelder de to avtalene for trafikken på Østlandet, svarer Andersen.

Få denne suppen av selskaper tilbake under en paraply igjen, så ansvaret kan legges på et sted og ikke som nå, med kaos hvor alle benytter seg av og skylde på andre.
Min opplevelse av Go ahead var når jeg reiste Drammen – Stavanger, hvor toiletett var som følgende, spylefungsjonen virker ikke, vaskeservanten sto halvfull av skittvann, og når jeg gikk inn i cafevognen sto det en plakat om at du må vente til konduktøren kommer før du får noe, jeg skulle bare ha en kopp kaffe, og i tillegg var den billigste billettene nesten tre ganger dyrere enn NSB hadde på samme strekning, det er vel ikke sånn det har vært, men det gir et symptom på situasjonen?