Både SJ , Go-Ahead, og Vy har nå sendt inn erstatningskrav for hendelsen 1. juledag. Bane Nor ønsker ikke å bekrefte summer, dette skal vurderes når togoperatørene leverer tilstrekkelig med underlag for tap, skriver de til Tog24. 2025 kan bli året som utløser giganterstatninger for svikt på jernbaneinfrastruktur. De store hendelsene står i kø.
Media har tidligere skrevet at Vy har sendt erstatningskrav til Bane NOR for hendelsen første juledag i år, nå har både Go-Ahead og SJ gjort det samme. Bane NOR ønsker ikke å svare Tog24.no på størrelsen på kravene, men VG har tidligere skrevet at Vy krever 20 millioner for hendelsen der hele jernbane-Norge ble lammet i ett døgn.
I januar i år skrev vi en sak om at togselskapene hadde mottatt 338 millioner i erstatninger for 2023 og 2024 etter feil på infrastrukturen som påvirket togoperatørene direkte. Bane NOR er lite interessert i å kommentere på hva de totale utgiftene til erstatninger har blitt så langt i år.

På bakgrunn av kravene som er kommet inn, og tall vi tidligere har mottatt, stilte vi spørsmål til Bane Nor om størrelsesorden på utbetalingene for driftsstopp i første halvår i år. Her kom det ingen svar med tall, men de kom med følgende generell uttalelse og bekreftelse på krav.
–Når det gjelder hendelsen første juledag 2024 har Bane NOR mottatt varsler om erstatningskrav fra Vygruppen, GoAhead og Flytoget. Vi vil behandle og ta stilling til disse kravene på vanlig måte når vi har mottatt tilstrekkelig dokumenterte krav, skriver Anne Kirkhusmo, kommunikasjons- og samfunnskontakt i Bane NOR.
Når det gjelder erstatning og kompensasjon til togselskapene når jernbaneinfrastrukturen ikke er tilgjengelig, har Bane NOR flere ordninger for dette:
- Ved stengt infrastruktur som følge av vedlikehold dekker Bane NOR 80% av persontogselskapenes utgifter til alternativ transport (buss, taxi),
- Ved innstillinger og forsinkelser som skyldes forhold på Bane NORs side, utbetaler Bane NOR standardiserte beløp til togselskapene i tråd med en forskriftsregulert ytelsesordning,
- I tillegg kan det være aktuelt med erstatningsutbetalinger der vilkårene for dette er oppfylt. Det har ikke blitt utbetalt erstatning til persontogselskapene så langt i år relatert til togstans som skyldes problemer med infrastrukturen.
–Vi har en åpenbar mangel på redundans i systemene våre og i infrastrukturen vår. Og selv mindre feil kan forårsake store forstyrrelser. Første juledag i fjor stoppet all togtrafikk i Norge opp. I tolv lange timer. Tusenvis av passasjerer ble rammet av situasjonen. Årsaken var en feil i kommunikasjonssystemene, og redundansen var praktisk talt ikke-eksisterende. Å forhindre disse hendelsene er avgjørende for å opprettholde kundetilfredsheten og vår troverdighet som transportform. Det er nødvendig å konsekvent jobbe for å vinne og beholde denne tilliten. Og dette er bare noen av utfordringene vi ser, sammen med den tilsynelatende frykten for ny teknologi, både nå og i fremtiden. Jeg vil si at vi ikke er forberedt nok på denne type hendelser, kommenterte Rikke Lind under Norske togs fagsamling tidligere i år.
Større hendelser ved jernbanen som kan utløse betydelige erstatningssummer i 2025.

Foto: Bjørn Iversen Bane NOR
Otta Bru i Sel kommune
Berørt selskap: SJ Norge, CargoNet
Stengt 21.januar, åpnet 4. april 2025
Skade på brukar etter erosjon og isgang
Raumabanen ved Verma stasjon
Berørte selskaper: SJ Norge, Golden Train (turisttog), Onrail (gods)
Stengt 21. juli, planlagt åpning i slutten av oktober 2025
Større jord- og steinras ødela skinnegang
Sørlandsbanen ved Monatjørn i Lund kommune
Berørt selskap: Go-Ahead, CargoNet
Stengt 10. september 2025
Masseutglidning under skinnegang
Bergensbanen mellom Hallingskeid og Myrdal
Berørt selskap: Vy, CargoNet
Stengt 6. januar åpnet 12. januar 2025
Større snøras som tok med seg deler av et snøoverbygg
Nordlandsbanen og Trønderbanen ved Nesvatnet i Levanger kommune
Berørt selskap: SJ Nord, CargoNet
Stengt 30. august, åpner trolig i løpet av neste sommer
Enorme masseutglidninger i et kvikkleireområde som tok med seg både E6 og skinnegangen, en person omkom
Fakta om redundans/holdbare systemer ifølge Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Redundans innebærer at man har flere tilgjengelige systemer som utfører samme type oppgave, slik at funksjonen ivaretas i tilfelle et eller flere av de parallelle systemene skulle falle bort. Selv med flere alternativer er det imidlertid ikke gitt at vi har effektiv redundans. De ulike systemene kan være avhengige av en felles ressurs eller funksjon slik at bortfall av denne rammer alle de parallelle systemene. Både virksomheter og myndigheter bør kartlegge verdikjedene de er avhengige av og vurdere hvilke sårbarheter som eksisterer der.
