Erfaren mediemann blir konsernsjef for Bane NOR

Thor Gjermund Eriksen blir nye konsernsjef i Bane NOR. Eriksen kommer fra jobben som direktør for Norsk Tipping. Han har lang ledererfaring, og har siden starten som journalist vært både redaktør, politiker og konsern- og kringkastingssjef.

Thor Gjermund Eriksen har lang erfaring fra norsk media. Han startet som journalist i Dagbladet i 1995, etter det har han hatt mange lederroller både i Dagbladet, Aftenposten og A-media. I 2012 ble han kringkastingssjef. Han har også hatt politiske verv i SV, og var personlig rådgiver for Erik Solheim før han senere ble medlem av Arbeiderpartiet og byrådssekretær for dagens byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Eriksen er fra Høybråten i Oslo, og er som Raymond Johansen kjent som en god forkjemper for Groruddalen.

–På lik linje med Norsk Tipping har Bane Nor en viktig samfunnsoppgave. Å lede jobben med å sikre god og framtidsrettet infrastruktur på jernbanen i Norge er spennende og noe jeg har valgt å takke ja til, sier Eriksen til Norsk Tippings egne nettsider.

Nyvalgt styreleder i Norsk Tipping, Sylvia Brustad, beklager avgjørelsen.

–Det er trist for både styret og de ansatte at Thor Gjermund slutter. Han har gjort en veldig god jobb i den tiden han har ledet selskapet, og vi skulle veldig gjerne sett at han ble lenger hos oss. Vi ønsker ham lykke til i ny jobb, sier Brustad til Norsk Tippings nettsider.

Det var E24 som først meldte om overgangen fra Norsk Tipping til Bane NOR. Det fremgår av en børsmelding onsdag formiddag. Den tidligere kringkastingssjefen i NRK tar over topplederrollen 1. november 2023. Som ny konsernsjef vil han også tiltre som styreleder i Bane NOR Eiendom, skriver E24.

Tor Gjermund Eriksen blir ny konsernsjef for Bane NOR Foto: Norsk Tipping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer