Erfaren mediemann blir konsernsjef for Bane NOR

Thor Gjermund Eriksen blir nye konsernsjef i Bane NOR. Eriksen kommer fra jobben som direktør for Norsk Tipping. Han har lang ledererfaring, og har siden starten som journalist vært både redaktør, politiker og konsern- og kringkastingssjef.

Thor Gjermund Eriksen har lang erfaring fra norsk media. Han startet som journalist i Dagbladet i 1995, etter det har han hatt mange lederroller både i Dagbladet, Aftenposten og A-media. I 2012 ble han kringkastingssjef. Han har også hatt politiske verv i SV, og var personlig rådgiver for Erik Solheim før han senere ble medlem av Arbeiderpartiet og byrådssekretær for dagens byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Eriksen er fra Høybråten i Oslo, og er som Raymond Johansen kjent som en god forkjemper for Groruddalen.

–På lik linje med Norsk Tipping har Bane Nor en viktig samfunnsoppgave. Å lede jobben med å sikre god og framtidsrettet infrastruktur på jernbanen i Norge er spennende og noe jeg har valgt å takke ja til, sier Eriksen til Norsk Tippings egne nettsider.

Nyvalgt styreleder i Norsk Tipping, Sylvia Brustad, beklager avgjørelsen.

–Det er trist for både styret og de ansatte at Thor Gjermund slutter. Han har gjort en veldig god jobb i den tiden han har ledet selskapet, og vi skulle veldig gjerne sett at han ble lenger hos oss. Vi ønsker ham lykke til i ny jobb, sier Brustad til Norsk Tippings nettsider.

Det var E24 som først meldte om overgangen fra Norsk Tipping til Bane NOR. Det fremgår av en børsmelding onsdag formiddag. Den tidligere kringkastingssjefen i NRK tar over topplederrollen 1. november 2023. Som ny konsernsjef vil han også tiltre som styreleder i Bane NOR Eiendom, skriver E24.

Tor Gjermund Eriksen blir ny konsernsjef for Bane NOR Foto: Norsk Tipping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer