Erfaren mediemann blir konsernsjef for Bane NOR

Thor Gjermund Eriksen blir nye konsernsjef i Bane NOR. Eriksen kommer fra jobben som direktør for Norsk Tipping. Han har lang ledererfaring, og har siden starten som journalist vært både redaktør, politiker og konsern- og kringkastingssjef.

Thor Gjermund Eriksen har lang erfaring fra norsk media. Han startet som journalist i Dagbladet i 1995, etter det har han hatt mange lederroller både i Dagbladet, Aftenposten og A-media. I 2012 ble han kringkastingssjef. Han har også hatt politiske verv i SV, og var personlig rådgiver for Erik Solheim før han senere ble medlem av Arbeiderpartiet og byrådssekretær for dagens byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Eriksen er fra Høybråten i Oslo, og er som Raymond Johansen kjent som en god forkjemper for Groruddalen.

–På lik linje med Norsk Tipping har Bane Nor en viktig samfunnsoppgave. Å lede jobben med å sikre god og framtidsrettet infrastruktur på jernbanen i Norge er spennende og noe jeg har valgt å takke ja til, sier Eriksen til Norsk Tippings egne nettsider.

Nyvalgt styreleder i Norsk Tipping, Sylvia Brustad, beklager avgjørelsen.

–Det er trist for både styret og de ansatte at Thor Gjermund slutter. Han har gjort en veldig god jobb i den tiden han har ledet selskapet, og vi skulle veldig gjerne sett at han ble lenger hos oss. Vi ønsker ham lykke til i ny jobb, sier Brustad til Norsk Tippings nettsider.

Det var E24 som først meldte om overgangen fra Norsk Tipping til Bane NOR. Det fremgår av en børsmelding onsdag formiddag. Den tidligere kringkastingssjefen i NRK tar over topplederrollen 1. november 2023. Som ny konsernsjef vil han også tiltre som styreleder i Bane NOR Eiendom, skriver E24.

Tor Gjermund Eriksen blir ny konsernsjef for Bane NOR Foto: Norsk Tipping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer