Enorme investeringer i nye T-banevogner frem mot 2030

Sporveien skal kjøpe inn 20 nye T-banevogner med opsjon på 90 til. De 20 første vognene skal være klare til åpningen av Fornebubanen i 2029. Verdien av den første anskaffelsen kan løpe opp mot 8,5 milliarder kroner ifølge anbudskonkurransen som ble offentliggjort fredag.

Oppdragsgiver Sporveien har til hensikt å anskaffe en primærleveranse av minimum 20 metrokjøretøyer for levering i perioden 2028 til 2029, med opsjon på ytterligere 90 kjøretøy. Det er allerede satt i gang et anskaffelsesprosjekt som skal gå frem mot 2027/28. Planlagt kontraktsinngåelse vil etter planen skje i første halvdel av 2024, skriver Sporveien på sine sider.

T-banenettet til Oslo skal utvides med en ny 8 km forlengelseslinje til Fornebu, prosjekt Fornebubanen. For å få til denne utvidelsen behøver man flere T-banekjøretøy. I anskaffelsen ligger også et moderne CBTC-signalsystem. Og i slutten av forrige uke ble prosjektet lagt ut på DOFFIN, som er anskaffelses-siden alle statlige etater og myndigheter bruker.

Styrker T-bane for å minske biltrafikken

Staten og lokale myndigheter har felles ambisiøse planer for å absorbere all fremtidig vekst i passasjermobilitet uten å øke biltrafikken. Det er derfor behov for et omfattende opsjonsprogram for å møte videre generell vekst av Oslo T-bane, og det kan være aktuelt å øke antall kjøretøy med inntil totalt 110 kjøretøy. De nye kjøretøyene heter M4000. M4000-kjøretøyene vil ikke erstatte den eksisterende MX3000-flåten, men skal operere parallelt med de eksisterende metrokjøretøyene.

Det satses på T-baner i Oslo for å avlaste biltrafikken. Illustrasjon: Sporveien

Vedtak om finansiering

Det er allerede gjort vedtak om en investeringsplan i bystyret. Vedtak gir rom for å kjøpe inn 20 vognsett av tre vogner, men med mulighet for å utvide bestillingen til 29 dersom det kommer på plass finansiering reforhandlinger av Oslopakke 3. I tillegg legges det opp til opsjon i avtalen om å kjøpe inn ytterligere 80 vognsett, som skal dekke fremtidige behov for oppgraderinger og utskiftninger av T-baneparken.

Fakta om Fornebubanen:

• Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen
• Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover
• Strekningen er på ca. 7,7 kilometer
• Hele strekningen går i tunnel
• Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu
• Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter

En visuell reise med Fornebubanen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer