Enorme investeringer i nye T-banevogner frem mot 2030

Sporveien skal kjøpe inn 20 nye T-banevogner med opsjon på 90 til. De 20 første vognene skal være klare til åpningen av Fornebubanen i 2029. Verdien av den første anskaffelsen kan løpe opp mot 8,5 milliarder kroner ifølge anbudskonkurransen som ble offentliggjort fredag.

Oppdragsgiver Sporveien har til hensikt å anskaffe en primærleveranse av minimum 20 metrokjøretøyer for levering i perioden 2028 til 2029, med opsjon på ytterligere 90 kjøretøy. Det er allerede satt i gang et anskaffelsesprosjekt som skal gå frem mot 2027/28. Planlagt kontraktsinngåelse vil etter planen skje i første halvdel av 2024, skriver Sporveien på sine sider.

T-banenettet til Oslo skal utvides med en ny 8 km forlengelseslinje til Fornebu, prosjekt Fornebubanen. For å få til denne utvidelsen behøver man flere T-banekjøretøy. I anskaffelsen ligger også et moderne CBTC-signalsystem. Og i slutten av forrige uke ble prosjektet lagt ut på DOFFIN, som er anskaffelses-siden alle statlige etater og myndigheter bruker.

Styrker T-bane for å minske biltrafikken

Staten og lokale myndigheter har felles ambisiøse planer for å absorbere all fremtidig vekst i passasjermobilitet uten å øke biltrafikken. Det er derfor behov for et omfattende opsjonsprogram for å møte videre generell vekst av Oslo T-bane, og det kan være aktuelt å øke antall kjøretøy med inntil totalt 110 kjøretøy. De nye kjøretøyene heter M4000. M4000-kjøretøyene vil ikke erstatte den eksisterende MX3000-flåten, men skal operere parallelt med de eksisterende metrokjøretøyene.

Det satses på T-baner i Oslo for å avlaste biltrafikken. Illustrasjon: Sporveien

Vedtak om finansiering

Det er allerede gjort vedtak om en investeringsplan i bystyret. Vedtak gir rom for å kjøpe inn 20 vognsett av tre vogner, men med mulighet for å utvide bestillingen til 29 dersom det kommer på plass finansiering reforhandlinger av Oslopakke 3. I tillegg legges det opp til opsjon i avtalen om å kjøpe inn ytterligere 80 vognsett, som skal dekke fremtidige behov for oppgraderinger og utskiftninger av T-baneparken.

Fakta om Fornebubanen:

• Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen
• Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover
• Strekningen er på ca. 7,7 kilometer
• Hele strekningen går i tunnel
• Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu
• Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter

En visuell reise med Fornebubanen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer