Enorme investeringer i nye T-banevogner frem mot 2030

Sporveien skal kjøpe inn 20 nye T-banevogner med opsjon på 90 til. De 20 første vognene skal være klare til åpningen av Fornebubanen i 2029. Verdien av den første anskaffelsen kan løpe opp mot 8,5 milliarder kroner ifølge anbudskonkurransen som ble offentliggjort fredag.

Oppdragsgiver Sporveien har til hensikt å anskaffe en primærleveranse av minimum 20 metrokjøretøyer for levering i perioden 2028 til 2029, med opsjon på ytterligere 90 kjøretøy. Det er allerede satt i gang et anskaffelsesprosjekt som skal gå frem mot 2027/28. Planlagt kontraktsinngåelse vil etter planen skje i første halvdel av 2024, skriver Sporveien på sine sider.

T-banenettet til Oslo skal utvides med en ny 8 km forlengelseslinje til Fornebu, prosjekt Fornebubanen. For å få til denne utvidelsen behøver man flere T-banekjøretøy. I anskaffelsen ligger også et moderne CBTC-signalsystem. Og i slutten av forrige uke ble prosjektet lagt ut på DOFFIN, som er anskaffelses-siden alle statlige etater og myndigheter bruker.

Styrker T-bane for å minske biltrafikken

Staten og lokale myndigheter har felles ambisiøse planer for å absorbere all fremtidig vekst i passasjermobilitet uten å øke biltrafikken. Det er derfor behov for et omfattende opsjonsprogram for å møte videre generell vekst av Oslo T-bane, og det kan være aktuelt å øke antall kjøretøy med inntil totalt 110 kjøretøy. De nye kjøretøyene heter M4000. M4000-kjøretøyene vil ikke erstatte den eksisterende MX3000-flåten, men skal operere parallelt med de eksisterende metrokjøretøyene.

Det satses på T-baner i Oslo for å avlaste biltrafikken. Illustrasjon: Sporveien

Vedtak om finansiering

Det er allerede gjort vedtak om en investeringsplan i bystyret. Vedtak gir rom for å kjøpe inn 20 vognsett av tre vogner, men med mulighet for å utvide bestillingen til 29 dersom det kommer på plass finansiering reforhandlinger av Oslopakke 3. I tillegg legges det opp til opsjon i avtalen om å kjøpe inn ytterligere 80 vognsett, som skal dekke fremtidige behov for oppgraderinger og utskiftninger av T-baneparken.

Fakta om Fornebubanen:

• Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen
• Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover
• Strekningen er på ca. 7,7 kilometer
• Hele strekningen går i tunnel
• Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu
• Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter

En visuell reise med Fornebubanen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer