Enorme investeringer i nye T-banevogner frem mot 2030

Sporveien skal kjøpe inn 20 nye T-banevogner med opsjon på 90 til. De 20 første vognene skal være klare til åpningen av Fornebubanen i 2029. Verdien av den første anskaffelsen kan løpe opp mot 8,5 milliarder kroner ifølge anbudskonkurransen som ble offentliggjort fredag.

Oppdragsgiver Sporveien har til hensikt å anskaffe en primærleveranse av minimum 20 metrokjøretøyer for levering i perioden 2028 til 2029, med opsjon på ytterligere 90 kjøretøy. Det er allerede satt i gang et anskaffelsesprosjekt som skal gå frem mot 2027/28. Planlagt kontraktsinngåelse vil etter planen skje i første halvdel av 2024, skriver Sporveien på sine sider.

T-banenettet til Oslo skal utvides med en ny 8 km forlengelseslinje til Fornebu, prosjekt Fornebubanen. For å få til denne utvidelsen behøver man flere T-banekjøretøy. I anskaffelsen ligger også et moderne CBTC-signalsystem. Og i slutten av forrige uke ble prosjektet lagt ut på DOFFIN, som er anskaffelses-siden alle statlige etater og myndigheter bruker.

Styrker T-bane for å minske biltrafikken

Staten og lokale myndigheter har felles ambisiøse planer for å absorbere all fremtidig vekst i passasjermobilitet uten å øke biltrafikken. Det er derfor behov for et omfattende opsjonsprogram for å møte videre generell vekst av Oslo T-bane, og det kan være aktuelt å øke antall kjøretøy med inntil totalt 110 kjøretøy. De nye kjøretøyene heter M4000. M4000-kjøretøyene vil ikke erstatte den eksisterende MX3000-flåten, men skal operere parallelt med de eksisterende metrokjøretøyene.

Det satses på T-baner i Oslo for å avlaste biltrafikken. Illustrasjon: Sporveien

Vedtak om finansiering

Det er allerede gjort vedtak om en investeringsplan i bystyret. Vedtak gir rom for å kjøpe inn 20 vognsett av tre vogner, men med mulighet for å utvide bestillingen til 29 dersom det kommer på plass finansiering reforhandlinger av Oslopakke 3. I tillegg legges det opp til opsjon i avtalen om å kjøpe inn ytterligere 80 vognsett, som skal dekke fremtidige behov for oppgraderinger og utskiftninger av T-baneparken.

Fakta om Fornebubanen:

• Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen
• Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover
• Strekningen er på ca. 7,7 kilometer
• Hele strekningen går i tunnel
• Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu
• Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter

En visuell reise med Fornebubanen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer