Endelig tog-avtale for Østlandet signert i dag

Da ble tog-slaget om Østlandet sementert. I dag signerte Vy og jernbanedirektoratet avtalen om persontrafikken på Østlandsområdet. Flytoget inngår som en del av avtalen og integreres i det ordinære togtilbudet fra senest 2028.

3. mars i år tildelte Jernbanedirektoratet togtrafikken på Østlandet de neste 10 årene til Vy. Det har medført en meget tilspisset samferdselspolitisk debatt og blant de som har vært meget kritiske til tildelingen var en av de komersielle aktørene Flytoget, som nå vil bli en del av Vy fra 2028.

–Vi har hele tiden ment at det er store fordeler med en samlet drift av Østlandet, som vil komme både kundene og staten til gode. Avtalene stiller tøffe krav til oss, men de gir oss også forutsigbarhet og langsiktighet, sier konserndirektør for Vy persontog, Erik Røhne i en pressemelding fra selskapet.

Et bedre tilbud til kundene

80% av togtrafikken skjer på Østlandet. Her er det stor variasjon i når, hvordan og hvorfor folk reiser – om det er på fritidsreise, som pendlere eller på ferie.

–Østlandet er et viktig område for Vy, og fremover skal vi jobbe hardt for å ytterligere forbedre kundeopplevelsen for alle som reiser med oss. Det viktigste for oss nå er å få flere til å reise med tog, samtidig som vi skal fortsette å effektivisere, sier Røhne.

Vys konsernsjef Gro Bakstad og Jernbanedirektør Knut Sletta signerte i dag avtalene om Østlandet. Foto: Jernbanedirektoratet

Vy har foreslått flere forbedringer i rutetilbudet. Dette er lagt inn i avtalen som opsjoner, som betyr at Jernbanedirektoratet kan be oss iverksette dem etter hvert som utbygging av infrastruktur gjør det mulig. 

–Disse alternativene er ikke besluttet, men vi har fått signaler om at flere av dem er interessante for direktoratet, forklarer Røhne.

Tilbringertjenesten til Gardermoen, som i dag kjøres av Flytoget, inngår som en del av avtalen og integreres i det ordinære togtilbudet fra senest 2028. Ni avganger i timen med tog for alle reisende mellom Oslo S og Oslo lufthavn fra 2028. Vys foreslåtte rutekonsept, som gir enda flere avganger og jevnere frekvens, ligger inne som opsjoner i avtalen.

Viktig samarbeid når tilbudet utvikles

–Den store jobben starter nå, og fremover mot ny ruteplan i desember vil det komme flere detaljer. Vi ser frem til å samarbeide med Jernbanedirektoratet, Bane NOR og de andre aktørene i sektoren om mulighetene som ligger på Østlandet, avslutter Erik Røhne.

Eksempler på andre opsjoner i avtalen

Økning fra 30 til 15-minutters frekvens på L2 Ski – Stabekk lørdager (mellom 11 og 18) fra desember 2023

Avgangene på R21 Moss – Oslo S forlenges til Stabekk fra desember 2023

Flere avganger i lavtrafikkperioder i helgene fra desember 2023:    

R13 Drammen – Dal

R 14 Asker – Kongsvinger

RE 10 Drammen – Lillehammer

RE11 Skien – Eidsvoll

Timesfrekvens på RE 30 Oslo – Gjøvik i løpet av 2024, når nytt signalsystem er på plass

Nye tog settes inn på L2 Ski – Stabekk i løpet av høsten 2025 (ny type lokaltog)

Fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg fra desember 2025

Drammen får 10-minutters frekvens til/ fra Oslo fra desember 2025

Hamar får to tog i timen til/fra Oslo fra desember 2027

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer