Endelig settes Follobanen i drift, dette skjer 5. mars

5. mars settes Follobanen i drift. Etter ti intense uker med å rette feil og mangler, kan Bane NOR endelig ønske alle togreisende tilbake.

Dette ble bestemt i et møte mellom Jernbanedirektoratet, Vy og Bane NOR i dag, fredag 24. Februar.  

–Det har vært krevende uker for de som har reist mellom Ski og Oslo S. Jeg vil takke alle pendlere og reisende på Østfoldbanen som har vært tålmodige med oss disse ukene. Jeg vil også takke Vy for godt samarbeid underveis. Nå er vi trygge på at Follobanen er klar for togtrafikk igjen, og det er jeg veldig glade for, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.

Alt i rute

Fra 5. mars blir rutetilbudet på Follobanen og Østfoldbanens lokallinje det samme som det var da Bane NOR åpnet 11. desember 2022. Det betyr at det kjøres med full trafikk fra søndag 5. mars. Fram til da fortsetter testkjøringen og ferdigstillingen av anlegget. 

Dagens lykkeligste mann. Nå kan konserndirektør i Bane NOR Gorm Frimannslund, endelig love åpning av Follobanen. Foto: Bane NOR

Det har blitt kjørt mange hundre testturer med tog gjennom Blixtunnelen, og dette skal fortsette frem til banen åpnes på nytt. Det kjøres intensivt med tre doble togsett i 200 km/t. I tillegg fortsetter arbeidet med å analysere alle målinger som gjøres inn mot 5.mars.
 
–Det er mye data som nå gås gjennom manuelt. Vi fortsetter å gå gjennom analysene fram til åpning, og jobber videre med dette etter at vi åpner, sier Frimannslund.

Bane NOR forsikrer alle sine reisende med Follobanen at det nå er trygt å kjøre tog gjennom Blixtunnelen, og det har vært gjennomført et omfattende test- og måleprogram i tunnelen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer