I dag signerte Norske tog AS en avtale med Grenland Rail om å leie fire lokomotiver som fra neste sommer skal settes inn på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo. SJ Norge kaller dette en meget gledelig løsning for både ansatte og kunder.
–Dette er svært gledelig. Vi har ventet ett år nå etter den tragiske ulykken ved Bjerka. Dette er først og fremst en gledens dag for alle våre ansatte, våre trofaste kunder, og en hel tålmodig landsdel. Disse togene blir etter ombygningen og tilpasningen av meget god standard. Nå kan vi se fremover og vite at fra neste sommer, straks man kan åpne forbindelsen ved Nesvatnet, så kan vi tilby ferdig opplært mannskap og kundene kan se frem til både dag- og nattogdrift. Straks Statens Jernbanetilsyn har godkjent ombyggingen og vi får det første lokomotivet klargjort for passasjertogdrift, starter vi opplæringen av våre førere og ansatte. Det kreves mange flere sikkerhetssystemer på et lokomotiv som skal trekke et passasjertog enn slik de har fungert til nå, som godslok, sier en fornøyd Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. Han var selv til stede under signeringen i Oslo i dag.
Også Norske tog smilte fra øre til øre i dag. Det har vært en ørkenvandring frem til dagens løsning. Leieavtalen de i dag signerte skal løpe frem til de nye fjerntogene blir faset inn.
–Etter flere «stang ut» i arbeidet med å skaffe relevante lokomotiver har det endelig løst seg. Vi forstår godt at både reisende og SJ har vært utålmodige. Vi i Norske tog har også vært frustrerte over hvor vanskelig det skulle vise seg å finne lokomotiver som er godkjent for persontogtrafikk på Nordlandsbanen, sier Øystein Risan i Norske tog.

Krevende situasjon
–Situasjonen på Nordlandsbanen har vært krevende etter ulykken på Bjerka i 2024, og vi forstår at det har vært frustrerende for togpassasjerene. Det er derfor bra at at Norske tog nå har fått på plass fire lokomotiver. Helt siden raset ved Bjerka har vi jobbet for å finne lokomotiver til Nordlandsbanen og vært i kontinuerlig dialog med Jernbanedirektoratet, Norske tog, SJ Norge og Statens jernbanetilsyn, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Togtilbudet i Nord-Norge er en sentral del av transportberedskapen i Trøndelag og Nordland. Nordlandsbanen frakter personer og varer over lange avstander. For å gjenopprette persontogtilbudet til SJ Norge, er det nødvendig med fire fungerende lokomotiver. Lokomotivene må tåle tøffe værforhold og kunne kjøre lange distanser uten stopp.
–Jeg er glad på vegne av de reisende, som etter planen vil få tilbake et fullgodt togtilbud neste sommer. Da er det forventet at banen vil være gjenopprettet etter raset ved Levanger i august i år, sier Nygård.
Regjeringen åpnet for innleie av lokomotiv i nysalderingen av 2024-budsjettet. En samlet transportkomité på Stortinget sluttet seg til dette. Regjeringen ga i september 2025 tilslutning til å sluttføre forhandlinger om leie av totalt fire diesellokomotiver til Nordlandsbanen.


Flere fornøyde ministere i dag
–Jeg er strålende fornøyd med at mandatet samferdselsministeren ga Norske Tog i begynnelsen av september nå gir resultater. Et godt togtilbud på Nordlandsbanen er viktig for både reisende og næringsliv i Nord-Norge. Det betyr at nattoget kan være tilbake så fort det er praktisk mulig, og at Nordlandsbanen kan gå helt som normalt igjen så fort løsningen forbi raset ved Levanger er på plass, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.

Alle fotos: Bård Gudim/Norske tog
