En nederlender på Kongsvoll stasjon

Må si jeg tenkte litt på Hellbillies da jeg satte denne tittelen. Og for den som liker å fundere underveis, kan man jo knytte alle mulige historier til denne forlatte bilen på Kongsvoll stasjon. Togvert i SJ Nord, Hans Trygve, kunne fortelle om den franske fotografen Pascal, som hadde levd blant moskusene på Dovre i syv måneder. Han var blitt en slags Moskus hvisker ble vi enige om.

Om det var hans bil spiller ikke så mye rolle, kanskje var det en vandrer uten mål og mening. En som hadde blitt lei av alt lavlandet. Nederlandene i sør, som har alt på det tørre men under havets overflate. Da kan det finnes en helt ny verden av opplevelser på 900 meter over havet.

Og det gjør det. Kongsvoll har egen fjellstue med en av Nord-Europas mest spektakulære botaniske fjellhager, og er et sentralt sted på pilegrimsruten mot Nidaros. Ikke mange kilometer fra stasjonen retning sørover dukker den gigantiske Snøhetta opp på høyre side. Og i godt vær, som denne søndagen, var den synlig fra toget i mange minutter. Vår stødige togvert Hans Trygve varslet selvsagt alle på både engelsk og norsk i det vi skulle til å passere. Igjen, det er sånt som beriker turen, et stopp, en fortelling, et bilde, det er vel dette som er å reise med stil.

Snøhetta en av Norges mest kjente fjelltopper 2286 meter over havet. Denne søndagen i april var den meget synlig.

Jeg slutter vel aldri og la meg blende over hvor mye småvakkert dette landet vårt har å by på. Som for eksempel Kongsvoll stasjon. Et kvarters stopp for å ta imot et møtende tog. Vi kan kalle det en «strekke på bena stasjon» langs Dovrebanen. Den stod ferdig til åpningen av strekningen Trondheim til Oslo (Dovrebanen) i 1921. Tegnet av arkitekt Erik Glosimodt, som av alle merkelige hendelser, selv døde i den store togulykken ved Ila i Trondheim i september 1921. Hm, ting skjedde, og ting skjer fortsatt, -hver dag.

Alle kan og vet noe som beriker ferden gjennom landet vårt. Det gjelder bare å spørre, samtidig som man er villig til å lytte, ja til og med å fantasere litt. Hvem, hva, hvorfor, hvordan, når? Vise undrings-kompetanse, på toget har man tid til sånt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer