En nederlender på Kongsvoll stasjon

Må si jeg tenkte litt på Hellbillies da jeg satte denne tittelen. Og for den som liker å fundere underveis, kan man jo knytte alle mulige historier til denne forlatte bilen på Kongsvoll stasjon. Togvert i SJ Nord, Hans Trygve, kunne fortelle om den franske fotografen Pascal, som hadde levd blant moskusene på Dovre i syv måneder. Han var blitt en slags Moskus hvisker ble vi enige om.

Om det var hans bil spiller ikke så mye rolle, kanskje var det en vandrer uten mål og mening. En som hadde blitt lei av alt lavlandet. Nederlandene i sør, som har alt på det tørre men under havets overflate. Da kan det finnes en helt ny verden av opplevelser på 900 meter over havet.

Og det gjør det. Kongsvoll har egen fjellstue med en av Nord-Europas mest spektakulære botaniske fjellhager, og er et sentralt sted på pilegrimsruten mot Nidaros. Ikke mange kilometer fra stasjonen retning sørover dukker den gigantiske Snøhetta opp på høyre side. Og i godt vær, som denne søndagen, var den synlig fra toget i mange minutter. Vår stødige togvert Hans Trygve varslet selvsagt alle på både engelsk og norsk i det vi skulle til å passere. Igjen, det er sånt som beriker turen, et stopp, en fortelling, et bilde, det er vel dette som er å reise med stil.

Snøhetta en av Norges mest kjente fjelltopper 2286 meter over havet. Denne søndagen i april var den meget synlig.

Jeg slutter vel aldri og la meg blende over hvor mye småvakkert dette landet vårt har å by på. Som for eksempel Kongsvoll stasjon. Et kvarters stopp for å ta imot et møtende tog. Vi kan kalle det en «strekke på bena stasjon» langs Dovrebanen. Den stod ferdig til åpningen av strekningen Trondheim til Oslo (Dovrebanen) i 1921. Tegnet av arkitekt Erik Glosimodt, som av alle merkelige hendelser, selv døde i den store togulykken ved Ila i Trondheim i september 1921. Hm, ting skjedde, og ting skjer fortsatt, -hver dag.

Alle kan og vet noe som beriker ferden gjennom landet vårt. Det gjelder bare å spørre, samtidig som man er villig til å lytte, ja til og med å fantasere litt. Hvem, hva, hvorfor, hvordan, når? Vise undrings-kompetanse, på toget har man tid til sånt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer