EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering som den vi nå er halvveis inne i.

Deutsche Bahn ble i 2023 utnevnt til offisiell samarbeidspartner av UEFA, og i det lå det enorme forpliktelser. Mange millioner mennesker var forventet å skulle forflytte seg mellom de store byene i Tyskland under mesterskapets varighet, og lenge før avspark var det solgt over 100.000 spesialbilletter og 25.000 periodebilletter alt kalt «fan-billeter».

Kaos, men møtes med forståelse

Det har vært mye kaos i gjennomføringen av det enorme opplegget rundt ekstratog og påvirkningen dette har hatt på det vanlige rutenettet til og fra de 10 vertsbyene for kampene. Flere fikk aldri se første omgang av de kampene de hadde billett til, men Deutsche Bahn har vært raskt ute med beklagelser, og publikum har vært forståelsesfulle ifølge togselskapet DB. Siden mesterskapet spilles i byer spredd godt over hele landet, er det litt av et opplegg som skal på plass for at logistikken skal fungere optimalt.

–Aldri før har det vært så mange tog på en internasjonal fotballturnering. Transport. Vi er det 25. laget på dette EM. I flere måneder nå har nesten 150 000  forberedt seg på arbeidet sitt i løpet av sommerens fotballsesong. Klimaspørsmålet er allerede vinneren av dette EM, selv før avspark. Og alle fansen som tar toget til kamper vil bidra til å få dette til, sa Michael Peterson, medlem av Deutsche Bahns ledelse for langdistansetog uken før avspark.

Lover plass og gode tilbud

Rundt kampdager tilbyr Deutsche Bahn nesten 10 000 ekstra seter per dag på ICE- og Intercity-tog. Fjorten spesielle EURO-tog alene kjører hver dag. Og har gjort sin største og mest moderne ICE-flåte tilgjengelig, som for tiden består av 410 tog. For å sikre at reisen til kampene ikke bare er klimavennlig, men også rimelig, har DB utviklet spesialtilbud for tyske og europeiske fotballfans. DB Ticket EURO 2024, Fan BahnCard og rabatterte Interrail-kort.

Sikkerhet i høysetet

Nesten 6000 tyske politifolk og rundt 4500 sikkerhetsvakter jobber døgnet rundt på togstasjoner og på tog. DB øker er også involvert i sikkerhetsarbeidet og øker sin tilstedeværelse med 900 flere sikkerhetsvakter på og rundt stasjonsområdene. På de største kampdagene økes dette ytterligere, og det er også satt inn mange frivillige for å sikre fotballfansen på vei til og fra kamper med tog.

UEFA-sjef for turneringen, Phillipe Lahm, Deutsche Bahns sjef Richard Lutz og den tyske transportminsiteren Volker Wissing.
Foto: Deutsche Bahn

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer