Ekstraservice, – det er arbeidstoget til Bane NOR det!

Vinteren nærmer seg, det skal bygges beredskap i fjellet og diesel må frem der det er ufremkommelig. Da ble toget løsningen for en tankbil fra Cirkle K som skulle levere 21 000 liter diesel til Myrdal stasjon.

Det gjelder å være løsningsorientert. Det var da banemannskaper hos Spordrift og Bane NOR fant ut at de like greit kunne sette hele tankbilen på et arbeidstog og så få dieselen frem på den måten. Toget som ble brukt er arbeidshesten Windhoff LTR 17 med spesialbygd vogn og kjøreramper som tok om bord bilen i Voss for og frakte den sporveien til veiløse Myrdal stasjon. Et knutepunkt på Bergensbanen og avstigning for de som vil ta Flåmsbanen.

–Så da etablerer vi begrepet tog for tankbil da, først som sist. Dette er nok en del av den vinterberedskapen som bygges opp i fjellet rundt de veiløse stasjonene som vi har ansvaret for. Vi får takke folkene våre i Spordrift A/S, det var de som stod for servicen denne gang, forteller senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR, Harry Korslund.

Og tog24 tok selvsagt kontakt med selveste «Shell-dama» i Spordrift. Men denne gangen er den servicevennlige damen en mann og heter Kristian Agledal fra Voss. Han er produksjonsleder for gjengen som holder togene i gang på fjellet mellom øst og vest.

–Fortell, er dette vanlig service?

–Ja, hvem det er som yter service til hvem er nok tosidig. En slik tur har vi gjort flere ganger, og siden Myrdal stasjon er betjent og har full vinterberedskap med folk fra både Bane NOR og oss i Spordrift, så må vi ha nok diesel til arbeidsmaskinene våre for å få togene på Bergensbanen trygt frem over fjellet. Dette er mer krevende i vintersesongen hvor vi kjører både snøfreser-tog og koste-tog som går på diesel, sier Agledal.

Han anslår at det går med 40-60 000 liter gjennom året. Alt avhenger av om infrastrukturen holder, type servicearbeid på linja, og selvsagt av vær og vind og hvor mye snø det kommer.

–Vi må ha topp beredskap i et krevende landskap, og her er det ikke bare å kjøre til nærmeste bensinstasjon om tanken er tom, sier Kristian Agledal.  

Agledal forteller at Myrdal stasjon er veiløs og ikke mulig å nå med annet enn tog, sykkel eller apostlenes hester. Rallarvegen krysser like ved, men den er ikke godkjent for tunge kjøretøy. Så her bruker man arbeidstogene til Bane NOR for å få inn forsyninger og mannskaper, og som i dette tilfellet en hel tankbil. Mannskapene på Myrdal jobber i turnus og av og til er det vær og vind som bestemmer hvor lenge hvert skift oppholder seg i fjellet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer