«Eksellent» gjennomført jernbaneprosjekt i Bergen

Dobbeltsporet mellom Bergen og Arna og den oppgraderte og moderniserte Nygårdstangen godsterminal med egen familiepark, har oppnådd nest høyeste internasjonale miljøklassifisering.

BREEAM er en internasjonal miljøsertifiseringsmetode som brukes til å klassifisere byggeprosjekter og bygninger i et bærekraftperspektiv. Jernbaneprosjektet i Bergen har gitt store miljømessige gevinster, både i selve byggefasen og med oppgraderingene som er gjort for nærmiljøet. Den nye terminalen gjør det også mulig å øke både antallet gods- og passasjertog. Langt mere gods kan flyttes fra vei til bane, og alle operasjoner på terminalen foregår helt fossilfritt, ifølge en pressemelding fra Bane NOR.

–Gjennom godt samarbeid mellom aktørene har vi kommet frem til løsninger som muliggjør økt person- og godstrafikk, samt smidigere og mer effektiv godshåndtering. Fokuset på bærekraftige løsninger har bidratt til at prosjektet har nådd sine overbyggende mål og er et sterkt bidrag inn i det grønne skiftet, sier Hilde Rau Heien-Sunde, teknisk direktør for miljø i COWI. De har fungert som miljørådgivere under prosjektet.

Bane NOR (byggherre), Baneservice  (Hovedentreprenør) og COWI og har jobbet sammen om prosjektet sertifiseringsprosessen, som blant annet har gitt konkrete resultater i form av en park på jernbanens område. Denne har vi omtalt tidligere på Tog24.no:

Alle arbedisbrakkene på området var utstyrt med solcellepaneler. Foto: Baneservice

Under byggingen av Norges nest største godsterminal, var det stort fokus på kortreist og resirkulert materiell. Steinen som ble brukt til ballast under sporene ble fraktet med båt til Bergen fra en lokal produsent. Man hadde også et eget sorteringsverk for steinen som ble gravd opp inne på terminalen, slik at denne kunne gjenbrukes direkte. Både Bane NOR sin prosjektorganisasjon og hovedentreprenøren Baneservice hadde kontorbrakker som ble forsynt med strøm fra solcellepanel på taket. Det ble også benyttet elektriske arbeidsbiler på anlegget.

– Sertifiseringen har bidratt til å visualisere det viktige arbeidet vi alle gjør hver dag med å ha kontinuerlig søkelys på mer bærekraftige arbeidsprosesser. Dette er også viktig læring og erfaring som vi tar med oss videre i fremtidige prosjekter. Det krever mye innsats fra alle parter for å få et så godt resultat, og vi er stolte over samarbeidet vi har fått til på tvers av organisasjonene, sier klima- og miljøleder hos Baneservice, Åshild Hamre. 

Fakta om BREEAM:

«Building Research Establishement Environmental Assessment Method» er en internasjonal miljøsertifiseringsmetode som brukes som et vurderingssystem for å klassifisere byggeprosjekter og bygninger med hensyn til deres miljømessige bærekraft. 

Prosjektfasene vurderes og dokumenteres innenfor 8 definerte kategorier:

Ledelse  

Robusthet 

Lokalsamfunn og interessenter  

Arealbruk og økologi 

Landskap og kultur arv 

Forurensing  

Ressurser  

Transport 

Prosjektets prestasjon vurderes opp mot nærmere 250 satte kriterier, hvor man til slutt ender opp med en prosentscore, som deles inn på denne måten:  

Outstanding >=90% 

Excellent >= 75% 

Very Good >= 60% 

Good >= 45% 

Pass >= 30% 

Unclassified <30

Slik ser det nye terminalområdet ut i dag. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer