Dyr brukollaps ved Ringebu, kostet samfunnet 1,4 milliarder kroner

Nå har Bane NOR fått svar med to streker under. Kostnadene for brukollapsen ved Ringebu under uværet «Hans» ble på 1,4 milliarder ifølge tall som Bane NOR nå har offentliggjort. Viktig å synliggjøre dette tallet for å synliggjøre verdien av forebyggende vedlikehold, mener ekspertene.  

–De totale kostnadene ligger på om lag 1,4 milliarder kroner. Dette viser tydelig hvor viktig det er å drive forebyggende vedlikehold, sier Jan Henrik Skisland i Bane NOR i et referat som Jernbanedirektoratet har publisert på sine sider.  

Tallene ble nylig lagt frem på en konferanse i Trondheim arrangert av kompetansesenteret Konnekt. Konnekt sin rolle er å sikre at det finnes riktig kompetanse på drift og infrastruktur rundt vei og bane.  

–Ved å gjøre det synlig hva det koster for samfunnet når ting går galt, kan vi skape større forståelse for hvor viktig det er å ta vare på eksisterende infrastruktur, sier leder for Konnekt, Trond Michael Andersen.

Hvorfor ble dette så dyrt?

Tapet for samfunnet kommer både gjennom direkte kostander og gjennom indirekte tap som for eksempel økt reisetid og andre ulemper, forklarte Jan Henrik Skisland til de fremmøtte på seminaret i Trondheim.

For å kompensere tog-selskapene og godskundene for tapet deres, ble det laget kompensasjonsordninger som per i dag har utløst et samlet tilskudd på cirka 500 millioner kroner. Inkluderer vi andre strukturelle utgifter som for eksempel det å ruste opp stasjonen ved Fåvang, ender altså kjemperegningen på rundt 1,4 milliarder, ifølge Bane NOR´s siste beregninger.

Det har tidligere blitt trukket frem at kostnadene for hele operasjonen ble langt lavere enn om selve bruspennene hadde fått større skade, og eventuelt måtte fraktes bort fra området for reparasjon eller skiftes ut med nytt, men det foreligger så langt ingen beregning av et eventuelt slikt tall så langt tog24.no har klart å hente frem.

Fra innspurten av sammenmonteringen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer