
Nå har Bane NOR fått svar med to streker under. Kostnadene for brukollapsen ved Ringebu under uværet «Hans» ble på 1,4 milliarder ifølge tall som Bane NOR nå har offentliggjort. Viktig å synliggjøre dette tallet for å synliggjøre verdien av forebyggende vedlikehold, mener ekspertene.
–De totale kostnadene ligger på om lag 1,4 milliarder kroner. Dette viser tydelig hvor viktig det er å drive forebyggende vedlikehold, sier Jan Henrik Skisland i Bane NOR i et referat som Jernbanedirektoratet har publisert på sine sider.
Tallene ble nylig lagt frem på en konferanse i Trondheim arrangert av kompetansesenteret Konnekt. Konnekt sin rolle er å sikre at det finnes riktig kompetanse på drift og infrastruktur rundt vei og bane.
–Ved å gjøre det synlig hva det koster for samfunnet når ting går galt, kan vi skape større forståelse for hvor viktig det er å ta vare på eksisterende infrastruktur, sier leder for Konnekt, Trond Michael Andersen.
Hvorfor ble dette så dyrt?
Tapet for samfunnet kommer både gjennom direkte kostander og gjennom indirekte tap som for eksempel økt reisetid og andre ulemper, forklarte Jan Henrik Skisland til de fremmøtte på seminaret i Trondheim.
For å kompensere tog-selskapene og godskundene for tapet deres, ble det laget kompensasjonsordninger som per i dag har utløst et samlet tilskudd på cirka 500 millioner kroner. Inkluderer vi andre strukturelle utgifter som for eksempel det å ruste opp stasjonen ved Fåvang, ender altså kjemperegningen på rundt 1,4 milliarder, ifølge Bane NOR´s siste beregninger.
Det har tidligere blitt trukket frem at kostnadene for hele operasjonen ble langt lavere enn om selve bruspennene hadde fått større skade, og eventuelt måtte fraktes bort fra området for reparasjon eller skiftes ut med nytt, men det foreligger så langt ingen beregning av et eventuelt slikt tall så langt tog24.no har klart å hente frem.
