Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger.

–Det nærmer seg gjenåpning av Randklev bru, mandag 29. april og onsdag 1. mai planlegger vi å løfte de to bruelementene fra land og på brua igjen med megakrana, bekrefter presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane NOR.

Bane NOR bekrefter altså i dag at mandag til uken starter løftingen av de gigantiske bruelementene som har ligget på land siden uværet «Hans» rev i stykker fundamentene til den 172,5 meter lange fagverkbrua bygd i stål. Den består av tre like lange spenn, og hvor to av dem ble berørt da uværet slo til i fjor høst.  Brua ble bygd i 1957 og er direktefundamentert på elvebunnen. Det er et av de to fundamentene som nå er gjenoppbygget og skal ifølge Bane NOR tåle 200-årsflommen med bra margin. Tog24 skrev i en tidligere sak at allerede i november ble det klart at bruelementene kunne gjenbrukes. Siden da har alle involverte jobbet på spreng med å reparere skadene, gjennom utbytting eller retting av delene som er deformert. Skadene er i hovedsak samlet i endene av bruspennene der de havnet i elva, og der de ble revet løs. Den siden av bruspennene som sto igjen fikk også skader som følge av kreftene som var i sving.

Hver av bruspennene som nå kommer på plass til uka veier 270 tonn, og for å løse dette gigantløftet har verdens største beltegående kran tålmodig ventet siden den ble fraktet på plass i fjor høst. Nå skal kjempen i aksjon igjen, og med en kapasitet på løft opp mot 1200 tonn bør 2×270 tonn ikke by på særlige problemer. Den har jo gjort dette før, og da med større usikkerhet enn nå.

Tog24 vet at det allerede denne uken skal vær et nytt møte i den koordinerende gruppen som er ansvarlig for gjenåpningen av Randklev-forbindelsen. Ifølge SJ er det nå bestemt at det første offisielle gjennomgående toget skjer onsdag 22. mai.

–Endelig! Vi er veldig godt fornøyde. Ryddige prosesser og god dialog med Bane NOR hele veien. Ukentlige møter har gjort det mulig for oss å forberede starten så bra som mulig. Vi har allerede lagt ut billettere for salg, og 22. mai går første tog (43) fra Oslo S klokken 08:02, forteller direktør for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

I elveløpet har det vært jobbet med å bygge en nytt brufundament i vinter. På land har et gedigent telt huset arbediene med selve bruspennene. Det er løftet av disse som starter kommende mandag og jobben med å få disse på plass vil vare ut uka.
Dronefoto: Sjøentreprenørene

One thought on “Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer