Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene.

Innrømmelsene sitter løst hos en av de mektigste toglederne i Norge når han nå går ut og nærmest ber togkundene om unnskyldning for et «jævlig» tog-år. Han ber ydmykt om hjelp, og er heller ikke fremmed for å si at dette kan ha vært løst gjennom raskere politiske avgjørelser som går på anskaffelsen av nye tog på et tidligere tidspunkt, eller bruke opsjonene som allerede ligger i dagens kontrakter. Dette kommer frem i et innlegg han i slutten av forrige uke publisertee på egene nettsider.

Sitat:

«Nye tog og bedre vedlikehold er viktig for å sikre en mer stabil togtrafikk i fremtiden».

–Øystein Risan

–Det er lett å se i bakspeilet at det burde vært kjøpt flere tog tidligere. Som det er nå har vi for få og for gamle tog. Heldigvis har vi nå inngått kontrakter for levering av både nye lokaltog og nye fjerntog som gjør at den store fornyelsen av togparken som startet i 2012 kan fortsette, sier Risan. Kontraktene som er inngått kan brukes for å skaffe enda flere nye tog etter hvert, hvis politikerne ønsker det, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Tar ikke all skylden alene
–Det har vært et fryktelig år (annus horribilis) for alle som jobber med tog og brenner for å gi togkundene en god opplevelse. Når vi går inn i detaljene er det mange som har sin del av ansvaret, men hvem som eier hvilken del av problemet er ikke så viktig for de reisende, for dem skal dette bare fungere. Alle i jernbanefamilien må strekke seg lengre for å sørge for at vi aldri får et så dårlig år igjen, sier Risan.

Det er en kjensgjerning at det siste året har vært preget av store utfordringer knyttet til togmateriellets kvalitet og alder, noe som har skapt frustrasjon blant reisende. Norske togs viktigste bidrag for å møte disse utfordringene bør være å investere i nye tog og fornye togparken. Det er i dag etterslep på både vedlikeholdet og fornyelsen av togmateriell. Det daglige vedlikeholdet på togene er det operatørene som har ansvar for ifølge Norske tog, men at det er deres oppgave å støtte dem i dette arbeidet.

Et langt mer håpefult uttrykk for togbransjens fremtid kan man vel si om dette bilde. Her fra et møte Øystein Risan kalte inn til hos det statlige vedlikeholdsselskapet Mantena på Alnabru, hvor statssekretær i samferdsel, Cecilile Knibe Kroglund skulle kaste glans over gode vedlikeholdsavtaler, men det varte dessverre ikke så lenge. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Høstjakt på billige togbilletter, hvorfor ikke?

Det er høstferietid, og vinteren truer med å komme på en ekstra tidlig visitt i år. Om du fortsatt går i villrede om hvor nesetippen skal peke, kan vi anbefale å ta en tur til Tyskland for eksempel. For snaue tusenlappen kan du komme langt, skriver Togbloggen.no på sine sider. I samarbeid med Togbloggen.no kan […]

Les mer