Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene.

Innrømmelsene sitter løst hos en av de mektigste toglederne i Norge når han nå går ut og nærmest ber togkundene om unnskyldning for et «jævlig» tog-år. Han ber ydmykt om hjelp, og er heller ikke fremmed for å si at dette kan ha vært løst gjennom raskere politiske avgjørelser som går på anskaffelsen av nye tog på et tidligere tidspunkt, eller bruke opsjonene som allerede ligger i dagens kontrakter. Dette kommer frem i et innlegg han i slutten av forrige uke publisertee på egene nettsider.

Sitat:

«Nye tog og bedre vedlikehold er viktig for å sikre en mer stabil togtrafikk i fremtiden».

–Øystein Risan

–Det er lett å se i bakspeilet at det burde vært kjøpt flere tog tidligere. Som det er nå har vi for få og for gamle tog. Heldigvis har vi nå inngått kontrakter for levering av både nye lokaltog og nye fjerntog som gjør at den store fornyelsen av togparken som startet i 2012 kan fortsette, sier Risan. Kontraktene som er inngått kan brukes for å skaffe enda flere nye tog etter hvert, hvis politikerne ønsker det, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Tar ikke all skylden alene
–Det har vært et fryktelig år (annus horribilis) for alle som jobber med tog og brenner for å gi togkundene en god opplevelse. Når vi går inn i detaljene er det mange som har sin del av ansvaret, men hvem som eier hvilken del av problemet er ikke så viktig for de reisende, for dem skal dette bare fungere. Alle i jernbanefamilien må strekke seg lengre for å sørge for at vi aldri får et så dårlig år igjen, sier Risan.

Det er en kjensgjerning at det siste året har vært preget av store utfordringer knyttet til togmateriellets kvalitet og alder, noe som har skapt frustrasjon blant reisende. Norske togs viktigste bidrag for å møte disse utfordringene bør være å investere i nye tog og fornye togparken. Det er i dag etterslep på både vedlikeholdet og fornyelsen av togmateriell. Det daglige vedlikeholdet på togene er det operatørene som har ansvar for ifølge Norske tog, men at det er deres oppgave å støtte dem i dette arbeidet.

Et langt mer håpefult uttrykk for togbransjens fremtid kan man vel si om dette bilde. Her fra et møte Øystein Risan kalte inn til hos det statlige vedlikeholdsselskapet Mantena på Alnabru, hvor statssekretær i samferdsel, Cecilile Knibe Kroglund skulle kaste glans over gode vedlikeholdsavtaler, men det varte dessverre ikke så lenge. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer