Direktetog på Rørosbanen mellom Trondheim og Oslo i sommer

I perioden 2. mai til 1. septemer i 2023, skal SJ kjøre gjennomgående togruter Oslo-Trondheim på Rørosbanen. Det betyr uten togbytte på Hamar, og spart tid for togpassasjerene. Blir interessen stor nok, ser SJ på muligheten til og la ordningen gjelde hele året.

–For alle som reiser til og fra Oslo med Rørosbanens tog, har det lenge vært et ønske om å slippe bytte av tog på Hamar. Derfor kjører vi direktetog i perioden 2. mai til 1. september. Er interessen stor for å reise med disse direktetogene, vil vi se på mulighetene for at dette blir faste avganger hele året, sier direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Les også: https://www.tog24.no/verdensarven-har-fatt-nyoppusset-stasjon-til-paske/

Dette skjer med de nye bimodaletogtypene, Type 76 som har gått fast på Rørosbanen mellom Trondheim og Hamar siden desember i fjor. Sammenlignet med de gamle togene av type 92 er disse nye togene en ny verden for de reisende. De bimodale togene, er de første av sitt slag i Norge, men kom allerede i 2020 til landet. Denne togtypen er konstruert som et elektrisk tog, men har mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift når de trafikkerer ikke-elektrifiserte strekninger.

–Togene har kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog. Og type 76, som den også kalles, er et moderne tog som med ekstra god plass. De reisende vil oppleve at det er mindre støy fra togene, samt plass til flere sykler og bagasje, sier Lind.

Fakta – Hva er bimodale tog?

Dette er den første bimodale togtypen i Norge. De er grunnleggende konstruert som rent elektrisk, og er også klassifisert som det, men har i tillegg mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift ved bruk på ikke-elektrifiserte strekninger. Da blir strømmen til banemotorene levert fra en egen vogn som inneholder dieselmotor og generator. De omtales også som «hybride», men når man snakker om hybride kjøretøyer så går det som regel ut på at kraften til hjulene veksler tilnærmet sømløst mellom å hentes fra den mekanisk drivlinja og fra strøm lagret i batterier. Med bimodale tog velger man enten å kjøre med strøm fra kontaktledning, eller fra generatoren.

De nye bimodale togene som trafikkerer Rørosbanen. Foto: SJ

2 thoughts on “Direktetog på Rørosbanen mellom Trondheim og Oslo i sommer

  1. Dette er det mest positive som har hendt på Rørosbanen på lang tid. Håper det fortsetter etter 1. september.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer