Direktetog på Rørosbanen mellom Trondheim og Oslo i sommer

I perioden 2. mai til 1. septemer i 2023, skal SJ kjøre gjennomgående togruter Oslo-Trondheim på Rørosbanen. Det betyr uten togbytte på Hamar, og spart tid for togpassasjerene. Blir interessen stor nok, ser SJ på muligheten til og la ordningen gjelde hele året.

–For alle som reiser til og fra Oslo med Rørosbanens tog, har det lenge vært et ønske om å slippe bytte av tog på Hamar. Derfor kjører vi direktetog i perioden 2. mai til 1. september. Er interessen stor for å reise med disse direktetogene, vil vi se på mulighetene for at dette blir faste avganger hele året, sier direktør i SJ Norge, Rikke Lind.

Les også: https://www.tog24.no/verdensarven-har-fatt-nyoppusset-stasjon-til-paske/

Dette skjer med de nye bimodaletogtypene, Type 76 som har gått fast på Rørosbanen mellom Trondheim og Hamar siden desember i fjor. Sammenlignet med de gamle togene av type 92 er disse nye togene en ny verden for de reisende. De bimodale togene, er de første av sitt slag i Norge, men kom allerede i 2020 til landet. Denne togtypen er konstruert som et elektrisk tog, men har mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift når de trafikkerer ikke-elektrifiserte strekninger.

–Togene har kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog. Og type 76, som den også kalles, er et moderne tog som med ekstra god plass. De reisende vil oppleve at det er mindre støy fra togene, samt plass til flere sykler og bagasje, sier Lind.

Fakta – Hva er bimodale tog?

Dette er den første bimodale togtypen i Norge. De er grunnleggende konstruert som rent elektrisk, og er også klassifisert som det, men har i tillegg mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift ved bruk på ikke-elektrifiserte strekninger. Da blir strømmen til banemotorene levert fra en egen vogn som inneholder dieselmotor og generator. De omtales også som «hybride», men når man snakker om hybride kjøretøyer så går det som regel ut på at kraften til hjulene veksler tilnærmet sømløst mellom å hentes fra den mekanisk drivlinja og fra strøm lagret i batterier. Med bimodale tog velger man enten å kjøre med strøm fra kontaktledning, eller fra generatoren.

De nye bimodale togene som trafikkerer Rørosbanen. Foto: SJ

One thought on “Direktetog på Rørosbanen mellom Trondheim og Oslo i sommer”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer