Det kan bli eget togstopp på Polarsirkelen

I 2025 kan du for første gang gå av toget på Polarsirkelen hvis SJ Norge får det som de vil. De har nylig sendt et brev til Bane NOR om å få åpnet et eget stoppested for Nordlandsbanen ved Polarsirkelsenteret. Bane NOR har allerede svart at dette er interessant, og ser nå på muligheten til å få dette til.

–Vi ser nå på mulighetene for et slikt togstopp ved Polarsirkelen. Dette er en type initiativ vi i Bane NOR setter stor pris på, og vil berømme SJ for den jobben de gjør sammen med andre togselskaper med å fornye synet på norsk togdrift. Vi heier på initiativet, og mener det kan være mulig å få dette til i løpet av R25 (2025) slik SJ og Rikke Lind nå har kommet med forslag om, sier Henning Scheel, konserndirektør for kunde og marked  i Bane NOR.

Henning Scheel, konserndirektør for kunde og Marked i Bane NOR er positiv til nytt stopp på Polarsirkelen Foto: Bane NOR

Daglig forbi polarsirkelvardene

Alle Nordlandsbanens tog krysser hver dag Polarsirkelen, noe som er en spektakulær opplevelse for turister fra både inn- og utland. Nå mener SJ at det ville vært enda mer spektakulært om togene stoppet slik at de reisende fikk gå av toget for å ta bilder og oppleve utsikten og naturen.

–Polarsirkelsenteret, med over 160 000 besøkende i året, ligger her og har åpent fra 1. mai til midten av oktober. I dag må alle besøkende kjøre bil eller buss for å besøke senteret. Mange av disse kunne reist klimavennlig med tog om det var holdeplass for togstopp her, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

SJ har hatt stor suksess med stasjonsåpningen på Kvitfjell og utviklingen av skitoget denne vinteren. Det er denne suksessen som gjorde at ideen om noe lignende kunne skje ved passeringen Saltfjellet og Polarsirkelen.

Rikke Lind holdt torsdag et lengrte innlegg på Togprat23 om sine suksesser og satsinger fremover Foto: Frode Pedersen

Nytt stopp?

Ut fra informasjon og bilder tog24 har fått tak i, skal det ha vært mulig for tog å stoppe ved «støtta» frem til like etter tusenårsskifte, men det var så langt vi kjenner til ingen plattform tilgjengelig slik det nå er snakk om å få til.  Det finnes muligheter for at vi her blander sammen sommerstoppene som ble gjennomført frem til 2004 ved gamle Hjartåsen stasjon. Her kan vi oppfordre våre lesere til å komme med utfyllende informasjon. 

Tatt av en av Nordlandsbanens konduktører for 20 år siden.
Foto: Roar G. Nilsson
Fra Jernbanestyrets tur over Saltfjellet i 1953 med lok 26. Foto: Norsk Jernbanemuseum

–Togstopp vil også øke attraktiviteten til Nordlandsbanen som turiststrekning, samtidig som også lokale og innenlandske besøkende til Polarsirkelsenteret kan reise med tog for å oppleve polarsirkelen og Polarsirkelsentere, forteller Lind.

Polarsirkelsenteret en opplevelse i seg selv

Like ved «varden» eller støtta om du vil, ligger Polarsirkelsenteret på 66° 33’ N. Det spesielle bygget er utformet slik for å tilpasses naturen rundt. Og er du interessert i frimerker, eller ønsker et spesielt stempel på merkene dine, ligger det et eget «brevhus» der alle postkort blir stemplet med et eget polarsirkelstempel. Det særegne bygget huser både kafe og suvenirbutikk.

Hvis det blir mulighet for å stoppe her med toget kan du enten gjøre vendereis herfra, eller vente på neste nordgående tog for å fortsette reisen med Nordlandsbanen helt til Bodø. Det finnes også fine vandremuligheter ut fra Polarsirkelsenteret, og når du først er i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark kan vel et besøk til Norges største isbre gjøre oppholdet i dette området enda mer spektakulært. Nasjonalparken har også rester av samiske bosetninger helt tilbake til 800-tallet, og det er funnet spor etter tamreindrift i området tilbake til Middelalderen.

Du kan lese mer om dette her:

2 thoughts on “Det kan bli eget togstopp på Polarsirkelen

  1. Det er vel og bra at det stoppes der, men både på Bolna og Hjartåsen burde det vært stopp. Det er mange fjellvandrere som har disse som start/endepunkt for fjellturer. I beste fall enkelte perioder sommer og vinter. Foreslår stopp ved signal.

  2. Spørsmålet er hvor lenge toget kan vente på strekningen på at turistene kommer tilbake.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer