Det første passasjertoget over Randklev bru, og tog24 var med

Vi har gått om bord i tog nummer 43, på linje F6 – Dovrebanen som forlot Oslo S klokken 08:02. Klokken er 10:05 og stasjonen er Lillehammer. En time senere dundrer toget over brua som ble revet over ende 14. august under uværet «Hans». Randklev bru ved Ringebu passeres og lokfører Christer Rene` Andresen er sprekkeferdig fornøyd. Vi kan kvittere ut en jernbanehistorisk opplevelse, og alt gikk etter planen.

Se film her: Levert av Tog 24 i samarbeid med lokalavisen DØLEN.

Vi har fått spesialtillatelse til å sitte foran i styrhuset med lokføreren noen minutter før det første passasjertoget skal passere «nye» Randklev bru ved Ringebu. Ni måneder etter at uværet Hans herjet Gudbrandsdalen og senket brua som betyr tog eller ikke for store deler av Norge. Det råder en slags sitrende spenning og forventning i det vi dukker inn i tunellen som gjør alt mørkt før lyset ved utgangen åpenbarer en gigantisk stålkonstruksjon. Vi er på vei over brua, endelig roper mange. Ikke minst togpersonalet og lokfører Christer Rene`Andresen, han og konduktørkollegene har sett frem til denne dagen hvor det igjen var mulig å kjøre gjennomgående tog mellom Oslo og Trondheim. Denne historiske passeringen blir behørig annonsert for hele toget både på norsk og engelsk av konduktør Per Kristian Walle.

Fornøyd Crew fra SJ Norge kan ta de første passasjerene hele veien fra Oslo til Trondheim uten buss for tog. Fra venstre Stein-Christian Andersen, Anette Cecilie Olsson, Rose Larsson, Per Christian Walle. Foto: Frode Pedersen Tog24

–Dovrebanen har blitt hel igjen, Norge er igjen samlet til et togrike, sier plansjef Stein Christian Andersen i SJ Norge.

I lang tid har han og kolleger både i Trondheim og Oslo planlagt og beregnet ruter. Mye har blitt flyttet på, og det var solgt billetter med buss helt frem til 31. mai. I dag tok han turen fra Oslo til Trondheim for å teste at alt funker som det skal.

–Må få skryte av samarbeidet vi har hatt med både Bane NOR og ikke minst billettselskapet ENTUR. De har hjulpet oss å overføre solgte billetter til toget, og Bane NOR har levert helt etter planen og kanskje til og med litt før det vi kunne forvente, sier Andersen.  

To som også utrykte seg med bred pensel var to meget togerfarne reisevenner, Anne Schjølberg og Eva Bonnevie. De skulle til Dombås og videre derfra med Raumabanen og til Molde for å besøke slektninger.

–Jeg har reist med tog over hele Europa og har to større togturer bak meg i USA. Men ingenting er som å kjøre opp Gudbrandsdalen og så videre med smellvakre Raumabanen på en sånn dag hvor sola skinner over det meste. Jeg har reist så mye med tog at jeg til og med har fått med meg en dødsulykke, men det var i gamle dager på Nordlandsbanen, -jordras, sier Anne Schjølberg.

Hun får bare nikk og støtte fra venninnen. Hun er ikke så reisevant med tog som sin reisemakker, men sier hun tar tog av to viktige grunner.

–For det første er det meget miljøvennlig, men kanskje like viktig for meg som kjører mye bil, jeg slapper av, har ikke noe ansvar, og så kan vi ta en tur i restaurantvognen og kose oss ekstra. Det går ikke bak rattet, sier Bonnevie.

Mer enn fornøyd med at Dovrebanen igjen kan ta dem hele veien til målet. Anne Schjølberg og Eva Bonnevie er erfarne togbrukere.
Foto: Frode Pedersen Tog24
I går kveld gikk det første godstoget over brua. Foto: Bane NOR

I går kveld kunne altså det første offisielle godstoget passere brua, og i dag tidlig var det passasjerenes tur.

–Nå er vi ekstremt glade for at våre passasjerer igjen kan få nyte en sammenhengende togreise gjennom vakre Gudbrandsdalen. Vi har hatt en markering på Oslo S før avgang, og det er servert litt ekstra godt til alle som reiste med oss på denne jernbanehistoriske dagen, sier Rikke Lind, direktør for SJ Norge.      

Endelig åpnet en viktig ferdselsåre

En viktig ferdselsåre ble kappet den dagen brua knelte. I går kveld kjørte det første offisielle godstoget over, en merkedag fordi det betyr at Rørosbanen igjen kan få tilbake sine sårt savnede passasjertog.   

–Nå kan endelig person- og godstogene kjøre som normalt igjen på hele Dovrebanen. Dette er en dag mange har ventet på. Endelig åpner vi Dovrebanen for gjennomgående trafikk igjen Dovrebanen er samfunnskritisk viktig fordi strekningen har kapasitet til å frakte store volum mat og andre nødvendige varer effektivt mellom Østlandet og Midt-Norge. Tog er også det mest klimavennlige og trafikksikre transportalternativet for både personer og gods, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

Kraftigere bru skal tåle 200 års-flommen

Det var i august 2023 at ekstremværet «Hans» herjet Gudbrandsdalen, noe som førte til at «Lågen» gikk over sine bredder. De store vannmengdene i elva førte til at et av brufundamentene til Randklev bru veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva. I tillegg til reparasjon av bruelementene, har Bane NOR bygget et nytt fundament. Det nye fundamentet har en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving for å tåle mer ekstremvær på grunn av klimaendringer. Samtidig er det utført erosjonssikring av det andre brufundamentet.

Faktaboks:

Når togene igjen kjører over Randklev bru, vil det bli noen endringer i togtrafikken, også andre steder i landet. Det blir mer trafikk på Dovrebanen, Raumabanen får tilbake godstrafikken, og trafikken på Rørosbanen går tilbake til slik den var før.

Påminnelse: 

Det er flere usikrede planoverganger på Dovrebanen. Arbeidstog og godstog står ikke i rutetabellen. Husk derfor at det alltid kan komme et tog, og at det er viktig å alltid stoppe, se og lytte før du krysser en planovergang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer