Den store jernbaneløgnen

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no

Det skjer igjen og igjen. Det loves, det unskyldes. Løfter blir til luft. Og på sporet kjører eller jobber alle de som gjør så godt de kan med å «lappe» på tomme løfter

–Vi skal ha togene i rute igjen. Jernbanen skal på skinner!

  1. Etterslepet på vedlikehold skal tas igjen innen utgangen av 2012.
  2. En tilleggsbevilgning til Jernbaneverket i kommende revidert nasjonalbudsjett.
  3. Milliarder til opprustning av jernbanen i Oslo-området fram til 2012.
  4. Gardermoen-standard på de mest sentrale strekningene i Oslo-området.
  5. Dobbeltspor til Asker ferdigstilt i løpet av 2012.
  6. En plan for videre utbygging av dobbeltspor på intercitystrekningene Halden, Lillehammer og Skien.
  7. Et nytt gigantprosjekt med dobbeltspor til Ski.
  8. 50 nye togsett og økt kapasitet på mer enn 9000 seter innen 2013.

Sitatet og punkter er hentet fra april 2010, hovedbildet er hentet fra november 2024.

Hvorfor skal vi ha tillit til politikere som lover satsing på norsk jernbane? Usannheter blir ikke sanne av å gjenta dem flere ganger. Det blir heller ikke bedre av å notere oss bortimot avskrift fra det som ble sagt om norsk jernbane for 15 år siden, og det som blir sagt av politikere med samferdselsmakt i dag.

Tog24 har lett litt i arkivene til norske aviser og i tidligere valgkampmateriell. Konklusjonene er at det finnes mange «løgnaktige» lovnader fra alle hold i politikken når de snakker om tog. Vi har ikke vektlagt hverken personer eller parti noen spesielt. Vi har plukket eksempler som er viktige for norsk jernbanesatsing og hvor de som sier det har hatt, eller har makt, til å påvirke ordskiftet i større grad enn alle andre. Det som er skuffende med retorikken, når vi analyserer den opp mot dagens virkelighet, så er det påtakelig hvordan de samme ordene går igjen i dagens løfter. Om det er fordi mange av dem lider av kollektivt hukommelsestap, eller om det bare er slik fordi politikerne tro at velgerne lider av en slik tilstand?

De åtte punktene jeg referer over fant jeg i Nettavisens arkiv på jernbanesaker. De skal være helt ordrett gjengitt, og de er hentet fra en nyhetssak om den gang partileder og statsminister Jens Stoltenbergs tale til sitt eget landsstyre om et kollektivt samferdselsløft. Saken stod i Nettavisen den 22. april 2010 med følgende ingress: Jens Stoltenberg lover å få jernbanen på skinner igjen. Opposisjonen jubler og vil være med. Skal vi tro på politikerne denne gangen?

Hvis det skal være noen form for formildende omstendigheter i det han sier, må det vel være at han sa det til sine egne og kanskje ikke var ment for allmenheten. Men i min verden bør det vel ikke være noen forskjell.

Ikke alene om å love

Du kan se videoen i sin helhet lenger ned i saken. Foto: Fra valgvideo i 2021
Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovet Ringeriksbanen. Den er fortsatt et luftslott som vandrer inn og ut av budsjettene. Foto: Frode Pedersen Tog24.no

«Etter at vi kom i regjering for fire år siden, satte vi fart på prosjektet. Mens den rødgrønne regjeringen skjøv prosjektet foran seg, har vi prioritert store summer til planlegging og skissert ferdigstillelse i vår Nasjonal Transportplan. Dette gjør at en over 150 år gammel idé endelig blir realisert». Hvem som ga denne lovnaden. Jo det skrev samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en kronikk i Ringerikes blad i 2017 under tittelen Ringeriksbanen kommer! Han klarte heller ikke å holde løftene sine.

I denne saken har vi også en høne å plukke med han som vant valget og senere ble sittende stortingspresident. Masud Gharahkhani var ikke snauere enn at han vant valget med mer og mindre den samme retorikken som Solvik-Olsen og sin partikollega Jens Stoltenberg.

https://www.facebook.com/masudpolitican/videos/588770462127683/

Jeg er fullstendig klar over at gjennomførbar politikk avhenger av klimaet i stortingssalen. Løfter gis, men hestehandlernes tid er ikke forbi om noen trodde det. Hva er galt med politikerne, eller det norske politiske systemet, når man så enkelt kan avsløre en form for notorisk bruk av løfter, men samtidig vet at det ender som en ansvarsfraskrivelse. Hvor mange ganger har vi ikke hørt dagens samferdselsminister unnskylde seg for at tingenes tilstand ikke har blitt særlig bedre. Det har gått «bare» femten år siden Stoltenbergs tale. Eller, man kan jo si det så enkelt som at ved og grave i retorikkens verden, så kan man ganske enkelt avkle politikeres evner til å fare med løgn og lovnader uten respekt for alvoret som faktisk ligger i det å holde løfter.

One thought on “Den store jernbaneløgnen”

  1. Tidligere generaldirektør i NSB Robert F Norden beskrev på 80–tallet som et problem at jernbanen i Norge har alt for mange impotente elskere….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer