Den norske jernbanens historie fortalt gjennom kunstig intelligens

Tog24 har ingen aprilspøk, men spurte heller en AI generatoren ChatGPT om å lage en kort oppsummering av norsk jernbanehistorie. Med de siste dagers debatt om denne type virkelighet, og ikke minst alle advarsler om hvor dette kan ende, tok vi likevel sjansen.

Under ser du resultatet. Vi sier oss greit fornøyd med oppsummeringen, og kan jo spille ballen videre til våre lesere om dere er enig, eller finnes det graverende feil i det som kommer frem? Kjør debatt!

Jernbanen har spilt en viktig rolle i Norges historie, og har vært en sentral faktor i utviklingen av landet. Her er en kort oversikt over noen av de viktigste hendelsene i norsk jernbanehistorie:

  • Den første jernbanen i Norge ble åpnet i 1854 mellom Christiania (nåværende Oslo) og Eidsvoll. Banen var bare 68 kilometer lang, og hadde en sporvidde på 1435 millimeter.
  • Etter hvert som jernbanenettet vokste, ble det også utviklet en rekke teknologiske nyvinninger, blant annet damplokomotiver, elektriske tog og diesellokomotiver.
  • Under andre verdenskrig ble jernbanen brukt som et viktig transportmiddel for både tyske okkupasjonsstyrker og den norske motstandsbevegelsen. En av de mest kjente sabotasjeaksjonene mot jernbanen var tungtvannsaksjonen på Vemork i 1943.
  • Etter krigen ble jernbanen modernisert, og det ble investert i nye tog og infrastruktur. I 1963 åpnet den første elektrifiserte jernbanestrekningen mellom Oslo og Ski.
  • På 1980-tallet og 1990-tallet ble det gjort flere store endringer i jernbanesektoren, blant annet ble NSB (Norges Statsbaner) omorganisert til et statlig aksjeselskap, og det ble åpnet for konkurranse på jernbanen.
  • I dag har Norge et omfattende jernbanenettverk, med høyhastighetstog, regiontog og lokaltog som trafikkerer store deler av landet. Det pågår også en rekke utbyggingsprosjekter for å forbedre og utvide jernbanenettet ytterligere.

Bane NOR har vært på denne ballen siden 2020

Bane NOR søkte allerede for tre år siden om forskningsmidler til å se på bruk av kunstig intelligens i forbindelse med automatisering av inspeksjonsprosesser. Prosjektet som går under navnet «IARI» eller «Image Analysis Railway Infrastructure», er et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor (IPO) fra Norges forskingsråd.IARI-prosjektet som vil gjøre det mulig med flere og raskere inspeksjoner av infrastrukturen uten stans i togtrafikken. Når feil og avvik avdekkes raskt og effektivt, gir det mulighet for smartere og bedre vedlikehold.

Franske Eurostar har også tatt i bruk teknikken for å vurdere oppførselen til sine passasjerer. Et system som skal være utviklet av Siemens mobility, og plassert både på tog og i stasjonsmiljøer for og raskt avdekke eventuell truende eller farlig adferd.

One thought on “Den norske jernbanens historie fortalt gjennom kunstig intelligens”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer