Den norske jernbanens historie fortalt gjennom kunstig intelligens

Tog24 har ingen aprilspøk, men spurte heller en AI generatoren ChatGPT om å lage en kort oppsummering av norsk jernbanehistorie. Med de siste dagers debatt om denne type virkelighet, og ikke minst alle advarsler om hvor dette kan ende, tok vi likevel sjansen.

Under ser du resultatet. Vi sier oss greit fornøyd med oppsummeringen, og kan jo spille ballen videre til våre lesere om dere er enig, eller finnes det graverende feil i det som kommer frem? Kjør debatt!

Jernbanen har spilt en viktig rolle i Norges historie, og har vært en sentral faktor i utviklingen av landet. Her er en kort oversikt over noen av de viktigste hendelsene i norsk jernbanehistorie:

  • Den første jernbanen i Norge ble åpnet i 1854 mellom Christiania (nåværende Oslo) og Eidsvoll. Banen var bare 68 kilometer lang, og hadde en sporvidde på 1435 millimeter.
  • Etter hvert som jernbanenettet vokste, ble det også utviklet en rekke teknologiske nyvinninger, blant annet damplokomotiver, elektriske tog og diesellokomotiver.
  • Under andre verdenskrig ble jernbanen brukt som et viktig transportmiddel for både tyske okkupasjonsstyrker og den norske motstandsbevegelsen. En av de mest kjente sabotasjeaksjonene mot jernbanen var tungtvannsaksjonen på Vemork i 1943.
  • Etter krigen ble jernbanen modernisert, og det ble investert i nye tog og infrastruktur. I 1963 åpnet den første elektrifiserte jernbanestrekningen mellom Oslo og Ski.
  • På 1980-tallet og 1990-tallet ble det gjort flere store endringer i jernbanesektoren, blant annet ble NSB (Norges Statsbaner) omorganisert til et statlig aksjeselskap, og det ble åpnet for konkurranse på jernbanen.
  • I dag har Norge et omfattende jernbanenettverk, med høyhastighetstog, regiontog og lokaltog som trafikkerer store deler av landet. Det pågår også en rekke utbyggingsprosjekter for å forbedre og utvide jernbanenettet ytterligere.

Bane NOR har vært på denne ballen siden 2020

Bane NOR søkte allerede for tre år siden om forskningsmidler til å se på bruk av kunstig intelligens i forbindelse med automatisering av inspeksjonsprosesser. Prosjektet som går under navnet «IARI» eller «Image Analysis Railway Infrastructure», er et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor (IPO) fra Norges forskingsråd.IARI-prosjektet som vil gjøre det mulig med flere og raskere inspeksjoner av infrastrukturen uten stans i togtrafikken. Når feil og avvik avdekkes raskt og effektivt, gir det mulighet for smartere og bedre vedlikehold.

Franske Eurostar har også tatt i bruk teknikken for å vurdere oppførselen til sine passasjerer. Et system som skal være utviklet av Siemens mobility, og plassert både på tog og i stasjonsmiljøer for og raskt avdekke eventuell truende eller farlig adferd.

One thought on “Den norske jernbanens historie fortalt gjennom kunstig intelligens”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer