De mest luksuriøse togturene i verden – her starter reisen

Drømmer du om å reise rundt i verden med tog? Da kan du begynne turen med et besøk på nettsidene hos «The Society of International Railway Travelers». At det finnes så mye vakkert på, og langs skinner, kan overraske selv den mest bereiste globetrotter. 

The Society of International Railway Traveleres (IRT) er et familieeid reisebyrå som har spesialisert på de vakreste skinnegående reiser du ikke trodde eksisterte. De opererer over hele verden, og som vin- og matelskere har sine bibler med utgivelser hvert år, gjør også dette «reisebyrået» noe tilsvarende. De samler også inn inntrykk via sine kunder, og driver sin egen blogg som de har kalt «spor 25». Selskapet drives og eies av togelskerne Owen og Eleanor Hardy, og ble startet tilbake i 1983. Da jobbet begge som journalister, men sa opp jobbene for å starte togmagasinet «The International Railway Traveler» fra soverommet som de selv sier. I dag har dette vokst til et et lite reiseimperium etter modell av en koselig småby, -som tilbyr det meste.

Tog24 har gjennomgått deres hundre siders brosjyre, som er lett å laste ned kostnadsfritt på nett. Konklusjon: Verden er full av folk som reiser mye, langt og dyrt med tog. Det vi savnet er reportasjer fra våre mange spektakulære høyfjellsbaner for eksempel. Nå skal det sies at de har med Bergensbanen i reisetilbudet sitt, men siden de operer mest i luksussegmentet må vel vi i Skandinavia vente litt før kravene til absolutt komfort blir oppfylt. Tapastallerkener i plast og jubileumsburgere fra et nærreist Dovre til tross.

Brosjyren, som er en resiehåndbok i togturer.
Owen og Eleanor Hardy som startet sitt eget togeventyr i 1983. Foto brosjyre IRT

https://www.irtsociety.com/trains/

Våre egne mektige høyfjellsbaner

For de som ønsker å reise hundre prosent miljøvennlig, det vil si med elektrisk tog, blir det nok vanskelig og finne samme bredde i togtilbudet. Ofte er strekningene som ligger i de lange spektakulære togreisene trafikkert med eldre store diesellokomotiver. En av disse strekningen er for eksempel vår egen, -Nordlandsbanen. Kåret til en av de mektigste og flotteste strekninger i verden, selvsagt sammen med Bergensbanen. Nordlandsbanen, eller «The Arctic Express» som den er blitt døpt til av BBC i et nylig lansert reiseprogram ledet av globetrotteren Nick Knowles «The Railway adventures of a lifetime». Fantastisk Norgesreklame, og at det å reise med tog også kan bety fantastiske opplevelser langs linja.

Se episoden her:

https://app.shift.io/…/28cf3afb-78d8-4e2b-abad…

Vi har samlet noen spennende lenker som alle kan inspirere til å tenke litt ut av flyferieboksen. Mye av dette er veldig kostbart, men planlegger man godt, stapper litt ekstra på sparegrisen, så lar mye seg realisere med god planlegging og litt horisont. Om du ikke ønsker å bruke byrået vi her omtaler, er det jo alltids lov å låne ideer. Stadig flere av oss er jo blitt ganske dyktige på å være vårt eget reisebyrå, og for mange går det til og med sport i å legge opp sine egne utflukter. 

https://theculturetrip.com/europe/norway/articles/coolest-train-trips-can-make-oslo-sentralstasjon/
https://www.holiable.com/news/inspiration/train-travel/
Slik blir Bergensbanen presentert på nettsidene til IRT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer