De 15 raskeste togene i verden

Nordmenn besøker en av verdens raskeste høyhastighetsbaner TGV i Frankrike.

Spoiler: Norge er ikke på denne lista. Men land som Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Sør-Korea, Japan og Kina er selvsagte. Lenger ned i saken kan du se videokåringene av verdens raskeste tog de tre siste årene. Sett deg godt til rette og hold på hatten for her går det unna.

Fart er fasinerende, og koblet opp mot et bedre miljø, ja så blir det direkte spennende. Utviklingen av høyhastighetstog er helt klart en del av løsningen. EU har allerede utredet mulighetene for å knytte alle storbyer i Europa sammen ved å bruke enda raskere tog. Der elektriske tog er hyllevare, må alle andre deler av transportsektoren begynne mer eller mindre fra scratch, igjen i følge EU`s rapport.

Du kan lese mer her:

https://www.tog24.no/ny-studie-europa-skal-vinne-klimakampen-med-hoyhastighetstog/

Kina hadde i 2022 flere av de raskeste passasjertogene i verden. Et av disse var «The Shanghai Medlev», med operativ fart på rundt 430 kilometer. Da skal du holde godt på hatten. Akselerasjonen er formidabel, og det samme er nedbremsing. Dette er Kinas svar på «Flytoget». Det trafikkerer Shanghai flyplass til Longyang metro stasjon. De har også et tog som gjør unna togstrekningen Beijing-Shanghai (1250 kilometer) på litt over 4 timer. Det er strekningen Oslo-Trondheim tur-retur og litt til.

Og om ikke dette var raskt nok, nå bygges det et utrolig tog i Japan som kan gjøre over 600 kilometer i timen. The Central Japan Railway Company, utvikler og tester nå toget som skal trafikkere ruten mellom Tokyo og Osaka. Farten med passasjerer er da senket til behagelige 505 kilometer i timen. Da skal du feste blikket lang fremme for å se det som passerer noen sekunder senere.

Å kåre verdens raskeste tog kan være både vanskelig og noe forvirrende fordi hastigheten til de som utvikler tog går også med lynets hastighet. Slike kåringer er likevel underholdende fordi det er interessant å følge med på hva som skjer. Fun fact i så måte: Et av verdens raskeste tog som nå går i rute i Kina, hadde over 600 000 kilometer med testing før det ble satt inn i tjeneste, noe å ta med seg videre for Bane NOR og Folloprosjektet.

FAKTABOKS

Høyhastighetstog, lyntog eller høyfartstog kan defineres som tog som går i mer enn 250 km/t på ny bane (høyhastighetsbane), og minst 200 km/t på oppgradert bane. Denne definisjonen er i tråd med EU-direktiv 96/48. Foreløpig brukes høyhastighetstog bare til persontrafikk, med unntak av noen franske posttog. Flytoget type 71, 78, som sammen med sin nære slektning type 73, er Norges eneste høyhastighetstog. Det kan komme opp i maksimalt 210 km/t, men disse togene er også testet for større hastigheter.

https://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yhastighetstog#cite_note-1

På Youtube kan du fråtse i godbiter fra nerdenes verdensraskestekåringer ==========!

Kilder: Indigo Planet og Top Five

2022

2021

2021

2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer