De 15 raskeste togene i verden

Nordmenn besøker en av verdens raskeste høyhastighetsbaner TGV i Frankrike.

Spoiler: Norge er ikke på denne lista. Men land som Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Sør-Korea, Japan og Kina er selvsagte. Lenger ned i saken kan du se videokåringene av verdens raskeste tog de tre siste årene. Sett deg godt til rette og hold på hatten for her går det unna.

Fart er fasinerende, og koblet opp mot et bedre miljø, ja så blir det direkte spennende. Utviklingen av høyhastighetstog er helt klart en del av løsningen. EU har allerede utredet mulighetene for å knytte alle storbyer i Europa sammen ved å bruke enda raskere tog. Der elektriske tog er hyllevare, må alle andre deler av transportsektoren begynne mer eller mindre fra scratch, igjen i følge EU`s rapport.

Du kan lese mer her:

https://www.tog24.no/ny-studie-europa-skal-vinne-klimakampen-med-hoyhastighetstog/

Kina hadde i 2022 flere av de raskeste passasjertogene i verden. Et av disse var «The Shanghai Medlev», med operativ fart på rundt 430 kilometer. Da skal du holde godt på hatten. Akselerasjonen er formidabel, og det samme er nedbremsing. Dette er Kinas svar på «Flytoget». Det trafikkerer Shanghai flyplass til Longyang metro stasjon. De har også et tog som gjør unna togstrekningen Beijing-Shanghai (1250 kilometer) på litt over 4 timer. Det er strekningen Oslo-Trondheim tur-retur og litt til.

Og om ikke dette var raskt nok, nå bygges det et utrolig tog i Japan som kan gjøre over 600 kilometer i timen. The Central Japan Railway Company, utvikler og tester nå toget som skal trafikkere ruten mellom Tokyo og Osaka. Farten med passasjerer er da senket til behagelige 505 kilometer i timen. Da skal du feste blikket lang fremme for å se det som passerer noen sekunder senere.

Å kåre verdens raskeste tog kan være både vanskelig og noe forvirrende fordi hastigheten til de som utvikler tog går også med lynets hastighet. Slike kåringer er likevel underholdende fordi det er interessant å følge med på hva som skjer. Fun fact i så måte: Et av verdens raskeste tog som nå går i rute i Kina, hadde over 600 000 kilometer med testing før det ble satt inn i tjeneste, noe å ta med seg videre for Bane NOR og Folloprosjektet.

FAKTABOKS

Høyhastighetstog, lyntog eller høyfartstog kan defineres som tog som går i mer enn 250 km/t på ny bane (høyhastighetsbane), og minst 200 km/t på oppgradert bane. Denne definisjonen er i tråd med EU-direktiv 96/48. Foreløpig brukes høyhastighetstog bare til persontrafikk, med unntak av noen franske posttog. Flytoget type 71, 78, som sammen med sin nære slektning type 73, er Norges eneste høyhastighetstog. Det kan komme opp i maksimalt 210 km/t, men disse togene er også testet for større hastigheter.

https://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yhastighetstog#cite_note-1

På Youtube kan du fråtse i godbiter fra nerdenes verdensraskestekåringer ==========!

Kilder: Indigo Planet og Top Five

2022

2021

2021

2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer