De 15 raskeste togene i verden

Nordmenn besøker en av verdens raskeste høyhastighetsbaner TGV i Frankrike.

Spoiler: Norge er ikke på denne lista. Men land som Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Sør-Korea, Japan og Kina er selvsagte. Lenger ned i saken kan du se videokåringene av verdens raskeste tog de tre siste årene. Sett deg godt til rette og hold på hatten for her går det unna.

Fart er fasinerende, og koblet opp mot et bedre miljø, ja så blir det direkte spennende. Utviklingen av høyhastighetstog er helt klart en del av løsningen. EU har allerede utredet mulighetene for å knytte alle storbyer i Europa sammen ved å bruke enda raskere tog. Der elektriske tog er hyllevare, må alle andre deler av transportsektoren begynne mer eller mindre fra scratch, igjen i følge EU`s rapport.

Du kan lese mer her:

https://www.tog24.no/ny-studie-europa-skal-vinne-klimakampen-med-hoyhastighetstog/

Kina hadde i 2022 flere av de raskeste passasjertogene i verden. Et av disse var «The Shanghai Medlev», med operativ fart på rundt 430 kilometer. Da skal du holde godt på hatten. Akselerasjonen er formidabel, og det samme er nedbremsing. Dette er Kinas svar på «Flytoget». Det trafikkerer Shanghai flyplass til Longyang metro stasjon. De har også et tog som gjør unna togstrekningen Beijing-Shanghai (1250 kilometer) på litt over 4 timer. Det er strekningen Oslo-Trondheim tur-retur og litt til.

Og om ikke dette var raskt nok, nå bygges det et utrolig tog i Japan som kan gjøre over 600 kilometer i timen. The Central Japan Railway Company, utvikler og tester nå toget som skal trafikkere ruten mellom Tokyo og Osaka. Farten med passasjerer er da senket til behagelige 505 kilometer i timen. Da skal du feste blikket lang fremme for å se det som passerer noen sekunder senere.

Å kåre verdens raskeste tog kan være både vanskelig og noe forvirrende fordi hastigheten til de som utvikler tog går også med lynets hastighet. Slike kåringer er likevel underholdende fordi det er interessant å følge med på hva som skjer. Fun fact i så måte: Et av verdens raskeste tog som nå går i rute i Kina, hadde over 600 000 kilometer med testing før det ble satt inn i tjeneste, noe å ta med seg videre for Bane NOR og Folloprosjektet.

FAKTABOKS

Høyhastighetstog, lyntog eller høyfartstog kan defineres som tog som går i mer enn 250 km/t på ny bane (høyhastighetsbane), og minst 200 km/t på oppgradert bane. Denne definisjonen er i tråd med EU-direktiv 96/48. Foreløpig brukes høyhastighetstog bare til persontrafikk, med unntak av noen franske posttog. Flytoget type 71, 78, som sammen med sin nære slektning type 73, er Norges eneste høyhastighetstog. Det kan komme opp i maksimalt 210 km/t, men disse togene er også testet for større hastigheter.

https://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yhastighetstog#cite_note-1

På Youtube kan du fråtse i godbiter fra nerdenes verdensraskestekåringer ==========!

Kilder: Indigo Planet og Top Five

2022

2021

2021

2020

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer