Danskene kjører eget interiørdesign på nye nasjonale tog

Det blir dejlig å være norsk togkunde i Danmark. Danskene har tro på egen stil og kultur. I sine nye Inter-City tog bruker de sin lange erfaring og kunnskap om god møbeldesign og valg av materialer som har røtter i Danmark. Nei, vi snakker ikke om viking-skip på lekerommet!

Dansk design er et begrep over hele verden. Akkurat som Snøhetta i Norge har satt sitt bumerke på mange signaturbygg verden over, har danskene gjort det samme med møbler og interiør. Nu vel, vi skylder vel å gjøre oppmerksom på at det var en dansken Jørn Utzon som var arkitekten bak operahuset i Sidney. Et av verdens mest ikoniske byggverk. Nå har et av Danmarks mest kjente designbyråer, Johannes Torpe Studios, satt sitt danske preg på de nye Intercity-togene som skal fases inn i trafikk fra 2025 og til 2027, men nå ser det ut til at forsinkelser sansynliggjør innfasingsstart noe senere.

Den franske tog-fabrikanten Alstom har lagt vekt på at togene skal preges av landet hvor de skal brukes. Derfor valgte de å samarbeide med et kjent designstudio for at de skulle sikre at de nye intercity-togene skulle reflektere dansk kultur og at de som laget selve innholdet i toget hadde lokal kunnskap om danske kunders behov for komfort, og ikke minst identitet.

–Vi ønsket å ta i bruk enkle former og bruke materialer av høy kvalitet. Fremtidens tog tilbyr en helhetlig opplevelse, og inkorporerer gjestfrihetskonsepter og velvære i fremtidens togreise. Siden setene er essensielt for alle som reiser med tog, har vi lagt spesiell vekt på hver eneste detalj i setedesignet. Ved å kombinere naturlige materialer og håndverk med sofistikert eleganse og praktiske løsninger, hyller vi den danske designtradisjonen og arven, forteller Johannes Torpe Studios på sine nettsider.

Funksjonelt, tidløst, klasseløst, sånn kan vi holde det gående.
Foto: Presserommet til Johannes Torpe Studios
Johannes Torpe designer interiør i de nye IC5 togene som skal trafikkere Danmark i de neste 30 årene.
Foto: Presserommet til Johannes Torpe Studios

Sjekk ut denne videoen så får du vite mer:

Ifølge designeren er det viktig å fjerne kulturelle klasseskiller når de nå skal lage nye tog. Et tog har en levetid på tredve år. Derfor må det reflektere nåtidens levesett, men også tåle det som måtte komme i fremtiden. De mener togene skal utformes universelt, og slik at alle om bord skal føle seg komfortabel. Derfor har studioet bak de nye tog-konseptene også jobbet mye med lyset. Lys som automatisk justerer seg, noe som gjør at togpassasjerene hele tiden skal kunne få tilpasset ute- og innelys. Dette skal også forsterke og reflektere det genuine med lysforholdene i et land som aldri ligger langt fra kysten noe sted.

–Toget må kunne fylle mange roller, det må ha bred appell, noe som kan være vanskelig. Med et design som betjener både de mindre regionale rutene, og de mellom de store urbane byene våre. Mellom fiskerlandsbyen og den moderne metropolen København. Vi gikk dypt inn i de danske røttene til hvordan vi lever, hvordan vi er naturaktivister. Vi har laget en fortelling om hvorfor toget skal være basert på naturen. Mest av alt fordi naturen alltid vinner. Hvordan koble offentlig transport med naturen i vårt flate land, sa Johannes Torpe til den danske designavisen «Fast Company» tidligere i år.

Les mer fra dette intervjuet her:

https://www.fastcompany.com/91007526/the-incredibly-danish-design-of-denmarks-new-national-trains

Dansk treverk, dansk design, dansk kultur, danske refleksjoner. Her får du alt.
Foto: Presserommet til Johannes Torpe Studios

Fakta om den danske utgaven av IC5 toget

Leveres av den franske togprodusenten Alstom

DSB forventer åkjøpe cirka 150 el-togset i alt

Kostnad 20 milliarder danske kroner

Skal etter planen leveres medio 2027

Tophastighed på 200 km/t.

 7950 hestekrefter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)

Coradia Stream er i drift i Italia og er bestilt til Holland

Acceleration :1,2 m/s2 fra 0 km/t til 70 km/t

Antall motoriserte aksler:8

Innstigningshøyde: 620 mm

Antall plasser (inkl. rullestolplasser): 300

Antall dører per side: 5

Antall vogner per togsæt: 5

Antall toiletter: 2 standard; 1 multifunktion

Antall cykelpladser: 12

Antall flexområder: 12

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer