Det blir dejlig å være norsk togkunde i Danmark. Danskene har tro på egen stil og kultur. I sine nye Inter-City tog bruker de sin lange erfaring og kunnskap om god møbeldesign og valg av materialer som har røtter i Danmark. Nei, vi snakker ikke om viking-skip på lekerommet!
Dansk design er et begrep over hele verden. Akkurat som Snøhetta i Norge har satt sitt bumerke på mange signaturbygg verden over, har danskene gjort det samme med møbler og interiør. Nu vel, vi skylder vel å gjøre oppmerksom på at det var en dansken Jørn Utzon som var arkitekten bak operahuset i Sidney. Et av verdens mest ikoniske byggverk. Nå har et av Danmarks mest kjente designbyråer, Johannes Torpe Studios, satt sitt danske preg på de nye Intercity-togene som skal fases inn i trafikk fra 2025 og til 2027, men nå ser det ut til at forsinkelser sansynliggjør innfasingsstart noe senere.
Den franske tog-fabrikanten Alstom har lagt vekt på at togene skal preges av landet hvor de skal brukes. Derfor valgte de å samarbeide med et kjent designstudio for at de skulle sikre at de nye intercity-togene skulle reflektere dansk kultur og at de som laget selve innholdet i toget hadde lokal kunnskap om danske kunders behov for komfort, og ikke minst identitet.
–Vi ønsket å ta i bruk enkle former og bruke materialer av høy kvalitet. Fremtidens tog tilbyr en helhetlig opplevelse, og inkorporerer gjestfrihetskonsepter og velvære i fremtidens togreise. Siden setene er essensielt for alle som reiser med tog, har vi lagt spesiell vekt på hver eneste detalj i setedesignet. Ved å kombinere naturlige materialer og håndverk med sofistikert eleganse og praktiske løsninger, hyller vi den danske designtradisjonen og arven, forteller Johannes Torpe Studios på sine nettsider.
Sjekk ut denne videoen så får du vite mer:
Ifølge designeren er det viktig å fjerne kulturelle klasseskiller når de nå skal lage nye tog. Et tog har en levetid på tredve år. Derfor må det reflektere nåtidens levesett, men også tåle det som måtte komme i fremtiden. De mener togene skal utformes universelt, og slik at alle om bord skal føle seg komfortabel. Derfor har studioet bak de nye tog-konseptene også jobbet mye med lyset. Lys som automatisk justerer seg, noe som gjør at togpassasjerene hele tiden skal kunne få tilpasset ute- og innelys. Dette skal også forsterke og reflektere det genuine med lysforholdene i et land som aldri ligger langt fra kysten noe sted.
–Toget må kunne fylle mange roller, det må ha bred appell, noe som kan være vanskelig. Med et design som betjener både de mindre regionale rutene, og de mellom de store urbane byene våre. Mellom fiskerlandsbyen og den moderne metropolen København. Vi gikk dypt inn i de danske røttene til hvordan vi lever, hvordan vi er naturaktivister. Vi har laget en fortelling om hvorfor toget skal være basert på naturen. Mest av alt fordi naturen alltid vinner. Hvordan koble offentlig transport med naturen i vårt flate land, sa Johannes Torpe til den danske designavisen «Fast Company» tidligere i år.
Les mer fra dette intervjuet her:
https://www.fastcompany.com/91007526/the-incredibly-danish-design-of-denmarks-new-national-trains
Fakta om den danske utgaven av IC5 toget
Leveres av den franske togprodusenten Alstom
DSB forventer åkjøpe cirka 150 el-togset i alt
Kostnad 20 milliarder danske kroner
Skal etter planen leveres medio 2027
Tophastighed på 200 km/t.
7950 hestekrefter (IC3: 1870. Øresundstog 3200)
Coradia Stream er i drift i Italia og er bestilt til Holland
Acceleration :1,2 m/s2 fra 0 km/t til 70 km/t
Antall motoriserte aksler:8
Innstigningshøyde: 620 mm
Antall plasser (inkl. rullestolplasser): 300
Antall dører per side: 5
Antall vogner per togsæt: 5
Antall toiletter: 2 standard; 1 multifunktion
Antall cykelpladser: 12
Antall flexområder: 12