Da Hollywood kom til Romsdalen -i sommer kan du kjøpe gullbillett til «The Golden Train»

Det jobbes på høygir med konseptutvikling rundt tog i Norge. Tog24 har tidligere skrevet om «Norientexspressen», nå skal det handle om «The Golden Train». Toget som var med å sikre de norske gullreservene under krigen, og hvor fortidens kommandosoldater nå er byttet ut med konduktører med gullknapper, epåletter og gilde uniformer a´la Orientekspressen. Alt for å ønske verden velkommen inn som en del av Raumabanens hundreårsjubileum.

Tog24 ønsker å takke fotografene Leif «togmann» Olestad og Rune Fossum for bidrag til denne saken.

De lover en opplevelse du sjelden glemmer. Nå har de pusset opp «gulltoget» som skal bringe nye grupper av turister opp Romsdalen mot Dovre. På veien passerer de steder som lever videre i filmer som Mission Impossible (Tom Cruise) og Harry Potter. Den forholdsvis nye norske filmen «Gulltransporten» berører også togstrekningen. Definitivt ikke uten grunn. Trollveggen, Romsdalshorn, Kylling bru, Wermas enorme vannkaskader ned den 380 meter lange fossen, og alt kan nytes men du nipper til Golden Trains egen GT, levert fra «Brennevinsgrova» lenger ned i dalen. Eller, det siste blir vel litt for vågalt. Men den kan nytes fra en av restaurantene du kan besøke langs ruta. For «The Golden Train» er først og fremst et turist– og chartertog som ikke går som en del av SJ`s vanlige rutetilbud på Raumabanen, men det er lagt opp til daglige rundturer mellom Åndalsnes og Bjorli med retur. Selve lanseringen av konseptet skjer fra 9. april og utover mot sesongstart i mai.

Og selskapet Norway Travel som nå skal drifte «The Golden Train» har lært av Hollywood-besøkene. Nå skal det spilles hemningsløst på at Raumabanen som i fjor ble kåret til Europas mest spektakulære togreise av reiseplanleggeren «Lonely Planet». Enda mer spektakulær blir den når man vet å utnytte at på samme ruten ble norske gullreservene pluss en kiste med kontanter sendt fra Oslo ved krigasutbruddet. En strengt hemmelig operasjon hvor kun 30 soldater fra Jørstadmoen og deres kommandant Bjørn Sunde visste om transporten. Dette skjedde i ly av natten for å unngå eventuell angrep fra luften. Det var et farefullt oppdrag for bare dager tidligere hadde 90 tyske fallskjermsoldater tatt seg ned til Åndalsnes hvor gullet skulle skipes videre i sikkerhet for tyskerne, men de hadde man klart å bekjempe i følge Store Norske Leksikon.

Turister har kommet og reist fra kaien i Åndalsnes siden på slutten av 1800-tallet. Da la de første turistskipene til, men den gang ble de fraktet opp til spektakulære Trollveggen og andre interessante fjellformasjoner med hest og kjerre. Så kom jernbanen og tok over i 1924, siden den gang har hundreårsjubilanten begeistret tusenvis med kjente og ukjente tungemål. Fortsatt legger cruise-båtene til innerst i Romsdalsfjorden, men fra i sommer av kan de altså løse gullbillett for å komme seg fra fjorden og opp langs dalen hvor majestetiske «Trollveggen» med sin tusen meter stupbratte vegg befinner seg. Vi kan formelig høre guiden i det man nærmer seg. Fortellingene om alle dramatiske dødsfall og redningsaksjoner, om Tom Cruise ville stunt. Selv var jeg til stede under verdensrekordforsøket til amerikaneren Carl «The Sunshine Superman» Boenish i fritt fall i veggen tilbake i 1984. Først slo han rekorden, men det ble dessverre hans siste frie fall fordi det endte fatalt i et dumdristig hopp han foretok seg i sene nattetimer. Trollveggen tok nok et offer, la nok et stykke mytisk historie til den farlige veggen.

Sjekk ut mer om «gulltoget» her:

https://www.thegoldentrain.com/

Her kan du lese mer om 100 års-jubileet til Raumabanen i 2024:

Les mer om hvorfor Raumabanen ble kåret til Europas mest spektakulære togreise av Lonely Planet i 2023:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer