Da Hollywood kom til Romsdalen -i sommer kan du kjøpe gullbillett til «The Golden Train»

Det jobbes på høygir med konseptutvikling rundt tog i Norge. Tog24 har tidligere skrevet om «Norientexspressen», nå skal det handle om «The Golden Train». Toget som var med å sikre de norske gullreservene under krigen, og hvor fortidens kommandosoldater nå er byttet ut med konduktører med gullknapper, epåletter og gilde uniformer a´la Orientekspressen. Alt for å ønske verden velkommen inn som en del av Raumabanens hundreårsjubileum.

Tog24 ønsker å takke fotografene Leif «togmann» Olestad og Rune Fossum for bidrag til denne saken.

De lover en opplevelse du sjelden glemmer. Nå har de pusset opp «gulltoget» som skal bringe nye grupper av turister opp Romsdalen mot Dovre. På veien passerer de steder som lever videre i filmer som Mission Impossible (Tom Cruise) og Harry Potter. Den forholdsvis nye norske filmen «Gulltransporten» berører også togstrekningen. Definitivt ikke uten grunn. Trollveggen, Romsdalshorn, Kylling bru, Wermas enorme vannkaskader ned den 380 meter lange fossen, og alt kan nytes men du nipper til Golden Trains egen GT, levert fra «Brennevinsgrova» lenger ned i dalen. Eller, det siste blir vel litt for vågalt. Men den kan nytes fra en av restaurantene du kan besøke langs ruta. For «The Golden Train» er først og fremst et turist– og chartertog som ikke går som en del av SJ`s vanlige rutetilbud på Raumabanen, men det er lagt opp til daglige rundturer mellom Åndalsnes og Bjorli med retur. Selve lanseringen av konseptet skjer fra 9. april og utover mot sesongstart i mai.

Og selskapet Norway Travel som nå skal drifte «The Golden Train» har lært av Hollywood-besøkene. Nå skal det spilles hemningsløst på at Raumabanen som i fjor ble kåret til Europas mest spektakulære togreise av reiseplanleggeren «Lonely Planet». Enda mer spektakulær blir den når man vet å utnytte at på samme ruten ble norske gullreservene pluss en kiste med kontanter sendt fra Oslo ved krigasutbruddet. En strengt hemmelig operasjon hvor kun 30 soldater fra Jørstadmoen og deres kommandant Bjørn Sunde visste om transporten. Dette skjedde i ly av natten for å unngå eventuell angrep fra luften. Det var et farefullt oppdrag for bare dager tidligere hadde 90 tyske fallskjermsoldater tatt seg ned til Åndalsnes hvor gullet skulle skipes videre i sikkerhet for tyskerne, men de hadde man klart å bekjempe i følge Store Norske Leksikon.

Turister har kommet og reist fra kaien i Åndalsnes siden på slutten av 1800-tallet. Da la de første turistskipene til, men den gang ble de fraktet opp til spektakulære Trollveggen og andre interessante fjellformasjoner med hest og kjerre. Så kom jernbanen og tok over i 1924, siden den gang har hundreårsjubilanten begeistret tusenvis med kjente og ukjente tungemål. Fortsatt legger cruise-båtene til innerst i Romsdalsfjorden, men fra i sommer av kan de altså løse gullbillett for å komme seg fra fjorden og opp langs dalen hvor majestetiske «Trollveggen» med sin tusen meter stupbratte vegg befinner seg. Vi kan formelig høre guiden i det man nærmer seg. Fortellingene om alle dramatiske dødsfall og redningsaksjoner, om Tom Cruise ville stunt. Selv var jeg til stede under verdensrekordforsøket til amerikaneren Carl «The Sunshine Superman» Boenish i fritt fall i veggen tilbake i 1984. Først slo han rekorden, men det ble dessverre hans siste frie fall fordi det endte fatalt i et dumdristig hopp han foretok seg i sene nattetimer. Trollveggen tok nok et offer, la nok et stykke mytisk historie til den farlige veggen.

Sjekk ut mer om «gulltoget» her:

https://www.thegoldentrain.com/

Her kan du lese mer om 100 års-jubileet til Raumabanen i 2024:

Les mer om hvorfor Raumabanen ble kåret til Europas mest spektakulære togreise av Lonely Planet i 2023:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer