Da blomsterbarna møtte litteraturprinsessen

Blomster bytter hender. Fra en liten Elverums-jente og over i hånden til en smilende og ekte Kronprinsesse på bokvift. Stedet er Elverum stasjon en regnfull onsdag morgen. H.K.H Kronprinsessens litteraturtog er klar for avgang, men først må Kronprinsessen sjekke en liten gipset arm.

Det kongelige litteraturtoget tar av mot Østerdalen, fullastet med norske og internasjonale forfattere og forlagsfolk.  Og midt i toget sitter en engasjert Kronprinsesse og snakker bøker. Det er dag to av Litteraturtogets ferd mot Røros, verdensarvbyen som har fått æren av og stå som vertskap for avslutningen på denne togturen med bøker og forfatterskap som tema.

Det var greit å få litt trøst av en ordentlig prinsesse når man går sommren i møte med en gipset arm.
Foto: Frode Pedersen tog24.no
En Kronprinsesse å se opp til. Mette Marit tok seg god tid med barna. Viktige nye lesere tenkte nok hun.
Foto: Frode Pedersen tog24.no
Den franske litterære superstjernen Virginie Despentes måtte ha vindusbord opp Østerdalen.
Foto: Frode Pedersen tog24.no

På toget kunne Kronprinsessen prate fritt om bøker med de mange forfatterne. Den franske litterære superstjernen Virginie Despentes innrømmet at dette var hennes første besøk til Norge. Og på togturen opp Østerdalen hadde hun funnet seg et vindusbord, og mange franske gloser fløy mot togvinduet etter hvert som toget tok seg oppover mot første destinasjon som var Alvdal. Her var hun veldig langt fra sitt eget forfatterskap om Vernon Subutex som i tre bind lever punkelivet i verdensmetropolen Paris. Men kanskje derfor hadde hun også slike reaksjoner på alt som er annerledes med en togtur opp Østerdalen. Hun og følget hennes gledet seg til Røros, og da måtte tog24 trå til med litt lokalkunnskap om dette unike stedet. Désolé pour mon mauvais français !

PLING! Her på Opphus får vi et litt lengre stopp. Visitasjonstoget fra Bane NOR ligger for nære foran oss for å sikre at alt er i orden.

Underveis fikk også pressen muligheten til å snakke med Kronprinsessen, og et naturlig spørsmål var jo;

–Hvorfor har Kronprinsessen valgt tog som plattform for sine litterære reiser, og ikke båt for eksempel?

–Vi har jo gjort en bokbåt en gang i Stavanger, men det er noe med at tog og langsomme reiser hører sammen, og tog tar jo ofte litt tid. Det å lese en bok, er jo i seg selv en sakte reise. Bli kjent i et nytt landskap som en bok er, samtidig som du reiser gjennom et annet på utsiden av togvinduet. Det har ikke blitt noe lesing på turen, men har jo fått høre mye fra forfatterne som har fulgt oss på denne turen, forteller H.K.H. Kronprinsesse Mette Marit til tog24.

Kronprinsessen ga også sterkt utrykk for at det å kunne motivere andre til å lese gjennom de mulighetene et slikt litteraturtog egner seg til er noe hun liker ved denne reiseformen. Spre leseglede og det og kunne vise frem både egne og andres bøker er noe hun brenner for.

–Reiser Kronprinsessen privat med toget, som på ferie for eksempel?

–Ja, av og til, men ikke så mye som før.

Litt lenger bak i vogna satt Oliver Lovrenski i samtale med Kronprinsessen. En ung forfatter som brakdebuterte med boka «Da vi var yngre». Ikke bare en oppvekstroman, men like mye et puslespill om hvordan få livets mange utfordringer til å henge sammen. Lovrenski puslet sitt liv, og endte altså som en prisvinnende forfatter i en alder av 19 år. Alt skrevet i en stil og på et språk som tilhørte han selv. Som han mer og mindre skapte selv.

Oliver Lovrenski hadde følge av flere unge forfattere. Monica Goksøyr mottok landets viktigste debutantpris, Tarjei Vesaas ́ debutantpris i fjor, for novellesamlingen Slemme jenter. Danske Signe Holm har vært nominert til flere priser og debuterte på norsk med romanen Godset i fjor. Alexander Kielland Krag er ikke debutant, men skriver for et stort, yngre publikum. I 2020 debuterte han med Det blir mellom oss – som også ble publisert på Instagram.

Og i likhet med mange av de andre forfatterne som deltok på dette litterærere korstoget, så skriver Lovrenski om livet, utfordringene og det å vokse opp i Oslo som 16-åring. Det handler om tilhørighet, utfordringer med å gå fra ungdom til voksen. Skal, skal ikke! Det å gjøre viktige valg for en selv.

–Ikke lett, men samtidig må du ta et valg. Mitt valg ble skrivingen, på den måten ble det mer struktur og krav. Jeg brukte mitt selvutviklede språk til å overvinne meg selv og den jeg var på vei til å bli. Å lese er farlig, farlig fordi det gir på mange måter den som leser makt. Du kan noe, du vet noe, noe som kanskje de andre ikke vet. På den måten kan jeg være med på å gi andre både makt og balast i en verden hvor det ikke er gitt alle å bli voksen, sa Oliver Lovrenski til en lydhør forsamling unge og gamle i Alvdal.

PLING! Vi får et lite stopp her på Tolga på seks minutter. Venter på et møtende tog.

SJ Norge er vertskap på denne turen, og begrepet om at alt går på skinner, gikk på skinner. Nå er jo slottets mange medarbeidere vant til å holde tiden, og for de som kritiserer togenes punktlighet, så kan vi loggføre følgende. På sekundet ut fra Alvdal stasjon, og klokken 15:03 parkerte toget på Røros stasjon. På sekundet. Og folket jublet!

Nå var det straks klart for to sterke damer i Røros kulturhus. Virginie Despentes og Bente Mülheissen. Men hva de sa, får dere lese om et annet sted. Tog 24 skulle rekke toget med avgang 16:19 fra Bergstaden til Hamar.

En Kronprinsesse å se opp til. Mette Marit tok seg god tid med barna. Viktige nye lesere tenkte nok hun.
Foto: Frode Pedersen tog24.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer