CNN har oppdaget Europas satsing på nattog

Det brukes mange metaforer når amerikanske CNN skal forklare hjemmepublikumet om nattog-eksplosjonen i Europa. At både Agatha Christie og James Bond brukes som ambassadører for en trend, må likevel vike for at den viktigste årsaken til at flere nå ønsker å reise med nattog i Europa, -av miljøhensyn.  

For tog-elskere er nattogene selve inkarnasjonen av det å ta skinnene fatt. Noe av oss har opplevd å sitte sovende gjennom Europa i røykfylte kupeer, som luktet tåfis, svette og sure armhuler. Så kom bedre tider og mange flere fly på vingene. Da valgte vi heller det.  Cognac til morgenkaffen, en duft av flyvertinne som sakte gled gjennom midtgangen. Fortid og nåtid. Tater eller viking. Vi nordmenn har alltid likt å reise. Oppleve, utforske, eller bare reise for reisens skyld. Uten å virke alt for provinsiell så har amerikanske CNN nå kastet sine øyne på Europas mange togstrekninger.  Det bygges bru mellom tradisjoner og nåtid. Både Agathe Christie (Mordet på Orientekspressen), James Bond (I nesten i alle filmer har togscenene fått kultstatus) og David Bowies legendariske Station to Station fra Christiane F filmen, vaker i de innledende rundene av en lang artikkel om europeiske togselskaper som satser på en modernisering av nattogene. I front stå det østeriske «Nightjet» tilbudet. De får skryt for å være selskapet som har skapt en ny trend i Europa med å bygge opp et seriøst nattog-tilbud mellom Europas byer.

Amerikanske CNN snakker om nattog revolusjon, sånt liker vi litt provinsielle europeere å høre. Faksimile fra saken til CNN.

Og for å virke enda en smule mer provinsiell, så kan vi nevne at i samme artikkel får det svensk «Snälltåget» hederlig omtale for sine nattogtilbud fra Sverige via Danmark til Tyskland, og på den måten forbinde Norden med resten av et «entusiastisk» nattogreisende Europa.

«I samarbeid med sveitsiske føderale jernbaner og Tysklands Deutsche Bahn, har ÖBB gjenopplivet overnattingsruter som forbinder Wien og Zürich med byer i Tyskland, Østerrike, Italia, Ungarn, Polen, Tsjekkia og, nylig, Paris, Brussel og Amsterdam. Suksessen har oppmuntret andre land, spesielt Frankrike, Italia og Sverige, til å revurdere operasjoner over natten, gjenopplive forlatte ruter og til og med foreslå nye vogner for å forbedre tilbudet.»

Når CNN skal forklare hvorfor Europa har våknet fra en slags togdvale, så bruker de selvsagt begrepet «flygskam». Det har som «smørgåsen» blitt et internasjonalt utrykk for en ny bevegelse, og forteller at utrykket har oppmuntret klimabevisste skandinaver til å søke toget som alternativ til kortere flyreiser.

Når amerikanske medier kaster seg over oss europeere og skryter av det vi gjør, er det lett og bli ør. Amerika er jo et kontinent av togruter på kryss og tvers. Den transamerikanske jernbanen (3000km) ble bygget på 1860-tallet, og satte vel standarden for de senere så berømte Amtrak-linjene i USA. Så med det i bagasjen, og med en voksende interesse fra amerikanske turister for Europa, ja så skal vi ta meningene deres til etterretning.

Det refereres til flere kilder, og de nevner eksiterende og eventuelt kommende nattoginitiativ, men har også viktige kilder som sier at EU må ta et ansvar for at utviklingen og moderniseringen må skje med både private og statlige aktører. Uten private initiativ vil det gå saktere eller ikke la seg gjennomføre i en takt som kundene nå ønsker, heter det i saken. Tanker å støtte seg til for det norske initiativet til norske «Norient-expressen». Her skal man jo kombinere både skinnegående opplevelser og overnatting.  Og et sterkt ønske fra flere norske togselskaper om å få kjøre mer nattog med god komfort.

Nå kommer Norges svar på Orientekspressen!

 Her finner du saken fra CNN: 

https://edition.cnn.com/travel/night-train-revolution-alternative-to-planes

«Østerriske «Nightjet» blir trukket frem som pioneren i den nye europeiske satsingen på nattog. Illustrasjon fra ØBB

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer