
Det brukes mange metaforer når amerikanske CNN skal forklare hjemmepublikumet om nattog-eksplosjonen i Europa. At både Agatha Christie og James Bond brukes som ambassadører for en trend, må likevel vike for at den viktigste årsaken til at flere nå ønsker å reise med nattog i Europa, -av miljøhensyn.
For tog-elskere er nattogene selve inkarnasjonen av det å ta skinnene fatt. Noe av oss har opplevd å sitte sovende gjennom Europa i røykfylte kupeer, som luktet tåfis, svette og sure armhuler. Så kom bedre tider og mange flere fly på vingene. Da valgte vi heller det. Cognac til morgenkaffen, en duft av flyvertinne som sakte gled gjennom midtgangen. Fortid og nåtid. Tater eller viking. Vi nordmenn har alltid likt å reise. Oppleve, utforske, eller bare reise for reisens skyld. Uten å virke alt for provinsiell så har amerikanske CNN nå kastet sine øyne på Europas mange togstrekninger. Det bygges bru mellom tradisjoner og nåtid. Både Agathe Christie (Mordet på Orientekspressen), James Bond (I nesten i alle filmer har togscenene fått kultstatus) og David Bowies legendariske Station to Station fra Christiane F filmen, vaker i de innledende rundene av en lang artikkel om europeiske togselskaper som satser på en modernisering av nattogene. I front stå det østeriske «Nightjet» tilbudet. De får skryt for å være selskapet som har skapt en ny trend i Europa med å bygge opp et seriøst nattog-tilbud mellom Europas byer.

Og for å virke enda en smule mer provinsiell, så kan vi nevne at i samme artikkel får det svensk «Snälltåget» hederlig omtale for sine nattogtilbud fra Sverige via Danmark til Tyskland, og på den måten forbinde Norden med resten av et «entusiastisk» nattogreisende Europa.
«I samarbeid med sveitsiske føderale jernbaner og Tysklands Deutsche Bahn, har ÖBB gjenopplivet overnattingsruter som forbinder Wien og Zürich med byer i Tyskland, Østerrike, Italia, Ungarn, Polen, Tsjekkia og, nylig, Paris, Brussel og Amsterdam. Suksessen har oppmuntret andre land, spesielt Frankrike, Italia og Sverige, til å revurdere operasjoner over natten, gjenopplive forlatte ruter og til og med foreslå nye vogner for å forbedre tilbudet.»
Når CNN skal forklare hvorfor Europa har våknet fra en slags togdvale, så bruker de selvsagt begrepet «flygskam». Det har som «smørgåsen» blitt et internasjonalt utrykk for en ny bevegelse, og forteller at utrykket har oppmuntret klimabevisste skandinaver til å søke toget som alternativ til kortere flyreiser.
Når amerikanske medier kaster seg over oss europeere og skryter av det vi gjør, er det lett og bli ør. Amerika er jo et kontinent av togruter på kryss og tvers. Den transamerikanske jernbanen (3000km) ble bygget på 1860-tallet, og satte vel standarden for de senere så berømte Amtrak-linjene i USA. Så med det i bagasjen, og med en voksende interesse fra amerikanske turister for Europa, ja så skal vi ta meningene deres til etterretning.
Det refereres til flere kilder, og de nevner eksiterende og eventuelt kommende nattoginitiativ, men har også viktige kilder som sier at EU må ta et ansvar for at utviklingen og moderniseringen må skje med både private og statlige aktører. Uten private initiativ vil det gå saktere eller ikke la seg gjennomføre i en takt som kundene nå ønsker, heter det i saken. Tanker å støtte seg til for det norske initiativet til norske «Norient-expressen». Her skal man jo kombinere både skinnegående opplevelser og overnatting. Og et sterkt ønske fra flere norske togselskaper om å få kjøre mer nattog med god komfort.
Nå kommer Norges svar på Orientekspressen!
Her finner du saken fra CNN:
https://edition.cnn.com/travel/night-train-revolution-alternative-to-planes
