Byråkratiet som jernbaneøkonomer?

Det stormer rundt norsk jernbane om dagen. Muligens er det derfor Samferdselsdepartementet (SD) har gitt Jernbanedirektoratet (Jdir) i oppdrag å skrive en slags situasjonsbeskrivelse. Den er på i alt 79 (!) sider og kan leses her:

https://www.regjeringen.no/contentassets/266fe72b9a53486899172eae98e9f9f2/svar-pa-oppdrag-om-driftsstabilitet.pdf

Rapporten er full av detaljerte beskrivelser av deler av dagens tilstand. Men hopper elegant over flere av de mere alvorlige sider. Som f.eks. at regiontogene på Østlandet ikke klarte å levere et tilbud i henhold til ruteplan og kapasitet. Det er f.eks. ikke kapasitet (les penger) til å tine is og snø på togenes understell. Oversikt over tiltak sier ingenting om hva det vil koste – og om pengene faktisk finnes … Det ærlige hadde vært å liste opp hva som kunne vært gjennomført om pengene finnes.

Det er også all grunn til å sette fokus på kvalitet i verkstedene. Nylig var flere av de nyeste regiontogene (Type 74 / 75 ) til ombygging til det nye signalstyrings-systemet (ERTMS). Og er etter dette ikke fungerende i det hele tatt.

Det mest alvorlige er likevel at byråkratiet bruker til sammen 79 sider på sine forklaringer – uten å nevne de tre viktigste årsaker til mye av elendigheten og som alle dreier seg om økonomi:

  • PENGER 

I klartekst vil det si at norsk jernbane i mange, mange tiår har vært sulteforet fra Finansdepartementets side. Det mye omtalte etterslepet på vedlikehold har uhindret fått lov til å bygge seg opp og er nå på over ti milliarder – og er økende.

  • FORUTSIGBARHET

Finansdepartementet tviholder på å beholde systemet med bevilgninger år for år. Dermed blir det både dyrt og svært lite forutsigbart å planlegge og å drive vedlikehold. Og hverken Bane Nor eller SD har hatt ryggrad til å forklare sannheten i dette.

  • MANGLENDE FOKUS PÅ ØKONOMISTYRING

SD og Jdir sin rapport på 79 sider sier ikke ett ord om at det er en sammenheng mellom PENGER og TILTAK. I tillegg er det slik at Bane Nor har fått lov til å si ja til bygging av nye delstrekninger der det kan kjøres «veldig fort». Bane Nor har utelatt i klartekst å fortelle at det går ut over vedlikeholdet.  Med dagens økonomistyring er norsk jernbane fortsatt på sporet av å råtne på rot.

Det er på høy tid at noen modige stortingspolitikere setter et alvorlig og ærlig fokus på at «nok er nok» og forklarer at foten nå må settes helt ned til en videreutvikling av norsk jernbane. Dagens situasjon er begynnelsen på en uplanlagt nedbygging.

One thought on “Byråkratiet som jernbaneøkonomer?”

  1. HURRA!
    (Med det vanlige forbehold om mulige løftebrudd – basert på tidligere erfaringer …)
    I dag, 12.12.2024 i møte på Stortinget kl. 10.15, uttalte vår Samferdselsminister følgende:

    >Inter City (til Skien, Lillehammer og Halden) skal fullføres.
    >Det skal brukes BETYDELIG mer penger på vedlikehold på norsk jernbane.
    (Han sa imidlertid ikke noe om dette er penger som da tas fra nyanlegg … Om det er tilfelle, er dette tre skritt fram og fem tilbake …)

    LIKEVEL: Et godt HURRA for ministeren!!! (Håper at noen høyt på strå i Finansdepartementet lyttet til dette …)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Det usagte er det viktigste

Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Gert Heiberg Nylig har både Samferdselsministeren og Bane Nor sjefen vært på banen for på underlig vis å forsvare sine posisjoner i dagens jernbanekrise. Den siste ved forsøksvis å uttale at «Vi er ikke så ræva» … I de herrers to innlegg var det fram […]

Les mer

Jernbanen mangler ekte debatter!

Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Simen Lockert Rohde De siste 12 månedene har jeg vært innom Jernbanedagen, Jernbaneforum, Togakademidagen og Arendalsuka. Alle arenaer hvor stort og smått innen jernbanesektoren er innom, og alle arenaer man virkelig kunne brukt til å utfordre og…..? Panelsamtale, paneldebatt og diskusjoner mellom aktører går igjen […]

Les mer

Hvilken framtid har egentlig norsk jernbane?

Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Gert Heiberg Temaet er både stort og vanskelig. Planene og ordene mange og store, men oftest er beskrivelsen av finansieringen helt eller delvis utelatt. Mens ønskelisten om spennende og store nye prosjekter blir lengre og lengre, er det sjelden omtalt hvordan det skal komme penger […]

Les mer