Bygger mottaksbase for de nye fjerntogene ved Sundland i Drammen

Her skal de nye fjerntogene få stell og varme. Bane NOR inngikk nylig kontrakt med Seltor gruppen om byggingen av den nye store «tog-katedralen» som skal bli hjemmet til de nye fjerntogene som kommer i operativ drift i 2028.

Det blir byggestart allerede etter sommeren, og mottaksanlegget skal stå klart allerede i første kvartal 2027. I god tid før man setter de 17 nye fjerntogene i drift i 2028, og i tide for de togene som skal testet i løpet av 2027. De skal trafikkere Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. Det er Norske tog som har bestilt togene fra sveitsiske Stadler som nå får sitt «hjem» i Drammen. Norske tog har opsjon på 83 tog til i avtalen som ble signert i 2023. Selve leveransen av de første fjerntogene skulle starte allerede i 2026, men er utsatt til 2027.

Saken fortsetter under illustrasjonene:

Illustrasjonen viser en utvidelse av bygg J med 100 m vestover. Dagens bygg J har en lengde på 200 meter og en bredde på ca. 30 meter. Bygget er for kort til å kunne håndtere nye fjerntog på 220 meter. For å sikre mottak av nye fjerntog, må bygg J utvides.
Illsutrasjon og foto: Bane NOR

I Front: Jørn Johansen, direktør for serviceanlegg i Bane NOR, og Svend-Harald Maalen, daglig leder i Seltor. Bak f.v Gaute Lorentzen og Terje Fosser fra Bane NOR; Martin Hasle, Henrik Kristiansen og Jan-Frode Eng fra Seltor. Foto: Olav Nordli/Bane Nor

Skyhøye mål

Den nye mottaksbasen for fjerntogene skal brukes til klargjøring, testkjøring, opplæring og vedlikehold. Byggeprosjektet inkluderer en utvidelse av den eksisterende toghallen med et nytt bygg på 116 x 30 meter, slik at et helt togsett på 220 meter får plass. Med en avansert løftelinje kan vedlikeholdsarbeidet gjøres mer effektivt enn noensinne, skriver Bane NOR.

Prosjektet har satt seg skyhøye klimamål ifølge Seltors bærekraftplan. Rundt 70 prosent av betongen som brukes skal produseres med evoZero-sement, fra det mye omtalte CCS-anlegget til Heidelberg i Brevik. De tilbyr en løsning med netto nullutslipp av karbon. Totalt vil dette redusere CO₂-utslippene med om lag 700.000 kilo sammenlignet med tradisjonell betong.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner