Komfort på togreisen er viktig. Ikke minst når man skal ut å konkurere med andre typer transport i fremtiden. De siste ukene har Norske tog invitert folk med ulik høyde og kroppsfasong til å teste sittekomforten på stolprøver fra flere utenlandske leverandører. Ut fra det tog24 vet så finnes det ingen norske seteprodusenter.
Norske tog har invitert passasjerer, operatører og tog-entusiaster til å teste stoler til de nye fjerntogene, FLIRT Nordic Express. Og tilbakemeldingen fra testpanelet er veldig klar – stolene må kunne justeres.
–Valg av togseter er spennende, viktig og ikke minst vanskelig fordi alle har ulike kropper som reagerer forskjellig på hvorvidt en stol er god å sitte i eller ikke. De nye fjerntogene skal gå på norske skinner i mer enn 30 år fremover. Å sikre at setene blir best mulig for flest mulig, er avgjørende for å nå målet om å få enda flere til å velge tog fremfor bil eller fly, sier Sille Svenkerud Førner, prosjektleder i Norske tog.
Mange hensyn som skal ivaretas
Det er mange hensyn som skal ivaretas i utformingen av togstoler. Når det skal være to stoler på hver side av midtgangen, samtidig som midtgangen skal være bred nok til å bevege seg i, enten du jobber ombord, eller om du for eksempel har med deg mye bagasje, setter det tydelige begrensninger på hvor brede setene kan være.
Målet med testingen og utprøvingen er at Norske tog ønsker å finne et kompromiss mellom brede fine seter, gode armlener, litt luft imellom hvert sete, og en stor nok midtgang til å bevege seg i. Testbrukerne må etter å ha testet setene fylle inn på skjemaer hva de mener er bra og dårlig med setene. Sittekomfort, funksjoner og ekstrautstyr vurderes, og hva som eventuelt mangler.
–I en slik prosess er det utrolig verdifullt og helt avgjørende å få tilbakemeldinger fra et utvalg mennesketyper på hvordan de opplever komforten i toget, forklarer Alexander Schybergson, som er industridesigner for de nye fjerntogene.
Kari Cotton var en av testerne. Hun sier at siden hun er veldig under middels liten, er det alltid en utfordring på lange turer med offentlig transport å få seter med som kan reguleres til hennes høyde og som da gir henne en god nok komfort til å nyte reisen.
Justerbarhet viktig
Norske tog er fornøyd med innspillene de har fått fra et relativt samstemt testpanel bestående av operatører, passasjerer og tog-entusiaster.
–Muligheten til å justere sete, rygg og nakkestøtte både for god sittestilling ved lange reiser og for en god sovestilling er gjengangeren i tilbakemeldingene, forklarer industridesigneren.
På bakgrunn av tilbakemeldingene skal Norske tog nå velge stol-leverandør som de skal jobbe sammen med for å skape en stol som er best mulig for flest mulig på lange reiser.
Her kan du se filmen fra selve testen:
Å bruke norske kropper som målgivere for utforming av ombordkomforten, sitte komforten eller setekomforten er utrolig snevert. Hva som ikke kommer fram , er at «noen» allerede har besluttet at setene ikke skal være vendbare. Dette bunner ut i en total mangel på hvorfor kundene reiser med fjerntog i Norge. Les f.eks. hva VY og SJ Nord skriver om hva en togreise er… NSB har en begredelig historie med å underprioritere utforming av seter.
Det aller viktigste NT kan gjøre er å tilføre seg selv en dyp erkjennelse av at beslutningen om at setene ikke skal være vendbare = stå i kjøreretningen er feil. Om denne grove feilen ikke rettes opp, vil de nye fjerntogene bli ET STORT STEG bakover. Og må etter kort tid omgjøres.
Sende denne til Norske Tog.
De har hørt det før, men trenger å høre det fra flere.
Setene må bli vendbare. Det å sitte baklengs Oslo – Bergen er ikke et alternativ. Da velger jeg annet transport alternativ. Hva hjelper det å ha en hel masse mennesker til å prøvesitte stoler når det alerede er bestemt at halve toget kjører baklengs Dette må endres.
Du har så rett! Oslo-Bergen er kort. Hva med Trondheim-Bodø?
Essensen med å reise med tog er jo å kunne se ut, og det er vitsen med hele togreisen for meg, ellers er jo turen bortkastet, man kan ikke sitte med ryggen til kjøreretningen i time etter time for når vi bruker så mange timer er det for å se ut, sånn er det ihvertfall for meg. Og med de billettprisene burde absolutt service være på topp.
De nye sovevognene får ikke privat toalett i lugaren. Det er en show-stopper for meg.
Men, lugaren skal konverteres til sitterom. Hvor ofte vil det skje? Samtidig skal ikke setene i sittedelen være vendbare.
Konklusjon: Feil prioritering!