Brukertester stoler til nye fjerntog

Komfort på togreisen er viktig. Ikke minst når man skal ut å konkurere med andre typer transport i fremtiden. De siste ukene har Norske tog invitert folk med ulik høyde og kroppsfasong til å teste sittekomforten på stolprøver fra flere utenlandske leverandører. Ut fra det tog24 vet så finnes det ingen norske seteprodusenter.

Norske tog har invitert passasjerer, operatører og tog-entusiaster til å teste stoler til de nye fjerntogene, FLIRT Nordic Express. Og tilbakemeldingen fra testpanelet er veldig klar – stolene må kunne justeres.

–Valg av togseter er spennende, viktig og ikke minst vanskelig fordi alle har ulike kropper som reagerer forskjellig på hvorvidt en stol er god å sitte i eller ikke. De nye fjerntogene skal gå på norske skinner i mer enn 30 år fremover. Å sikre at setene blir best mulig for flest mulig, er avgjørende for å nå målet om å få enda flere til å velge tog fremfor bil eller fly, sier Sille Svenkerud Førner, prosjektleder i Norske tog.

Det gis karakterer på et eget testark fra dem som prøvesitter stolene fra de tre leverandørene.

Mange hensyn som skal ivaretas

Det er mange hensyn som skal ivaretas i utformingen av togstoler. Når det skal være to stoler på hver side av midtgangen, samtidig som midtgangen skal være bred nok til å bevege seg i, enten du jobber ombord, eller om du for eksempel har med deg mye bagasje, setter det tydelige begrensninger på hvor brede setene kan være.

Målet med testingen og utprøvingen er at Norske tog ønsker å finne et kompromiss mellom brede fine seter, gode armlener, litt luft imellom hvert sete, og en stor nok midtgang til å bevege seg i. Testbrukerne må etter å ha testet setene fylle inn på skjemaer hva de mener er bra og dårlig med setene. Sittekomfort, funksjoner og ekstrautstyr vurderes, og hva som eventuelt mangler.

–I en slik prosess er det utrolig verdifullt og helt avgjørende å få tilbakemeldinger fra et utvalg mennesketyper på hvordan de opplever komforten i toget, forklarer Alexander Schybergson, som er industridesigner for de nye fjerntogene.

Kari Cotton var en av testerne. Hun sier at siden hun er veldig under middels liten, er det alltid en utfordring på lange turer med offentlig transport å få seter med som kan reguleres til hennes høyde og som da gir henne en god nok komfort til å nyte reisen.   

Kari Cotton er under middels lav høyde og har derfor spesielle krav for å føle seg komfortabel på reise.
Foto fra film: Norske tog
Alexander Schybergson, er industridesigner for de nye fjerntogene, og legger vekt på tilbakemeldingene fra testpanelet.
Foto fra film: Norske tog

Justerbarhet viktig

Norske tog er fornøyd med innspillene de har fått fra et relativt samstemt testpanel bestående av operatører, passasjerer og tog-entusiaster.

–Muligheten til å justere sete, rygg og nakkestøtte både for god sittestilling ved lange reiser og for en god sovestilling er gjengangeren i tilbakemeldingene, forklarer industridesigneren.

På bakgrunn av tilbakemeldingene skal Norske tog nå velge stol-leverandør som de skal jobbe sammen med for å skape en stol som er best mulig for flest mulig på lange reiser.

Her kan du se filmen fra selve testen:

En god blanding av passasjerer, operatører og tog-entusiaster er bedt om å gi tilbakemeldinger etter å ha testet de nye stolene.
Foto: Norske tog

2 thoughts on “Brukertester stoler til nye fjerntog

  1. Å bruke norske kropper som målgivere for utforming av ombordkomforten, sitte komforten eller setekomforten er utrolig snevert. Hva som ikke kommer fram , er at «noen» allerede har besluttet at setene ikke skal være vendbare. Dette bunner ut i en total mangel på hvorfor kundene reiser med fjerntog i Norge. Les f.eks. hva VY og SJ Nord skriver om hva en togreise er… NSB har en begredelig historie med å underprioritere utforming av seter.

    Det aller viktigste NT kan gjøre er å tilføre seg selv en dyp erkjennelse av at beslutningen om at setene ikke skal være vendbare = stå i kjøreretningen er feil. Om denne grove feilen ikke rettes opp, vil de nye fjerntogene bli ET STORT STEG bakover. Og må etter kort tid omgjøres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer