Bred politisk koalisjon kan tvinge gjennom løsning for Ringeriksbanen

En bred koalisjon fra både venstre og høyre i norsk politikk ønsker ifølge Aftenposten å få Ringeriksbanen tilbake som satsing i Nasjonal Transportplan. I planen som ble lagt frem i mars var det kun veidelen knyttet til hele FRE-16 prosjektet som var tilgodesett.

Ifølge Aftenposten så består koalisjonen av SV, Rødt, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Høyre. Aftenposten skriver at prosjektkostnadene er stipulert til 50 milliarder. I følge Nye Veier, som har prosjektansvar for hele utbyggingen av FRE-16, så er kostnadene nå redusert til 33 milliarder.

Politisk kasteball i 100 år

Saken har vært en politisk ildkule og kasteball i snart 100 år. Mulighetene ble også nevnt i forbindelse med «Rieberplanen» allerede i 1955, hvor en kortere og bedre forbindelse mellom Oslo og Bergen var oppe til debatt. FRE 16 handler om samkjøringsprosjektet hvor vei og bane skal bygges parallelt, og det står om byggingen av viktige 40 kilometer jernbane mellom Sandvika og Hønefoss som kan redusere tiden mellom Oslo og Bergen med 50 minutter.

–Prosjektet er jo for alle praktiske formål byggeklart. Det skal bare en investeringsbeslutning til, fortalte kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann til tog24 i april i fjor.

Overlevd syv samferdselsministere

FRE16-prosjektet, i forskjellige utgaver, har overlevd syv samferdselsministere. Mange har lovet å sette i gang, men like mange har snudd når investeringsbeslutningene skulle gjøres. Nye Veier sa til tog24 i fjor i april at de klare straks en beslutning kommer. Dette fremstår som Norges mest gryteklare samferdselsprosjekt som vil kunne bidra godt til en mer bærekraftig Bergensbane blant annet. AP-ordførere på Ringerike og i Hallingdal sendte høsten 2022 et langt brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med spørsmål om hva som kom til å skje?

Nå ser det altså ut til at en bred koalisjon uten Arbeiderpartiet skal redde et prosjekt som har vært snakket om politisk i 100 år. Dette skjer til tross for at dagens stortingspresident lovet gjennomslag for forslaget om hans parti kom til makten i valget i 2022. Og det gjorde de. Se uttalelsene hans her:

Sånn ser nye veier for seg at nye Ringeriksbanen kan bli et samkjøringsprosjekt med ny vei. Illustrasjon: Nye Veier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer