Bred politisk koalisjon kan tvinge gjennom løsning for Ringeriksbanen

En bred koalisjon fra både venstre og høyre i norsk politikk ønsker ifølge Aftenposten å få Ringeriksbanen tilbake som satsing i Nasjonal Transportplan. I planen som ble lagt frem i mars var det kun veidelen knyttet til hele FRE-16 prosjektet som var tilgodesett.

Ifølge Aftenposten så består koalisjonen av SV, Rødt, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Høyre. Aftenposten skriver at prosjektkostnadene er stipulert til 50 milliarder. I følge Nye Veier, som har prosjektansvar for hele utbyggingen av FRE-16, så er kostnadene nå redusert til 33 milliarder.

Politisk kasteball i 100 år

Saken har vært en politisk ildkule og kasteball i snart 100 år. Mulighetene ble også nevnt i forbindelse med «Rieberplanen» allerede i 1955, hvor en kortere og bedre forbindelse mellom Oslo og Bergen var oppe til debatt. FRE 16 handler om samkjøringsprosjektet hvor vei og bane skal bygges parallelt, og det står om byggingen av viktige 40 kilometer jernbane mellom Sandvika og Hønefoss som kan redusere tiden mellom Oslo og Bergen med 50 minutter.

–Prosjektet er jo for alle praktiske formål byggeklart. Det skal bare en investeringsbeslutning til, fortalte kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann til tog24 i april i fjor.

Overlevd syv samferdselsministere

FRE16-prosjektet, i forskjellige utgaver, har overlevd syv samferdselsministere. Mange har lovet å sette i gang, men like mange har snudd når investeringsbeslutningene skulle gjøres. Nye Veier sa til tog24 i fjor i april at de klare straks en beslutning kommer. Dette fremstår som Norges mest gryteklare samferdselsprosjekt som vil kunne bidra godt til en mer bærekraftig Bergensbane blant annet. AP-ordførere på Ringerike og i Hallingdal sendte høsten 2022 et langt brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med spørsmål om hva som kom til å skje?

Nå ser det altså ut til at en bred koalisjon uten Arbeiderpartiet skal redde et prosjekt som har vært snakket om politisk i 100 år. Dette skjer til tross for at dagens stortingspresident lovet gjennomslag for forslaget om hans parti kom til makten i valget i 2022. Og det gjorde de. Se uttalelsene hans her:

Sånn ser nye veier for seg at nye Ringeriksbanen kan bli et samkjøringsprosjekt med ny vei. Illustrasjon: Nye Veier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer