Bred politisk koalisjon kan tvinge gjennom løsning for Ringeriksbanen

En bred koalisjon fra både venstre og høyre i norsk politikk ønsker ifølge Aftenposten å få Ringeriksbanen tilbake som satsing i Nasjonal Transportplan. I planen som ble lagt frem i mars var det kun veidelen knyttet til hele FRE-16 prosjektet som var tilgodesett.

Ifølge Aftenposten så består koalisjonen av SV, Rødt, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Høyre. Aftenposten skriver at prosjektkostnadene er stipulert til 50 milliarder. I følge Nye Veier, som har prosjektansvar for hele utbyggingen av FRE-16, så er kostnadene nå redusert til 33 milliarder.

Politisk kasteball i 100 år

Saken har vært en politisk ildkule og kasteball i snart 100 år. Mulighetene ble også nevnt i forbindelse med «Rieberplanen» allerede i 1955, hvor en kortere og bedre forbindelse mellom Oslo og Bergen var oppe til debatt. FRE 16 handler om samkjøringsprosjektet hvor vei og bane skal bygges parallelt, og det står om byggingen av viktige 40 kilometer jernbane mellom Sandvika og Hønefoss som kan redusere tiden mellom Oslo og Bergen med 50 minutter.

–Prosjektet er jo for alle praktiske formål byggeklart. Det skal bare en investeringsbeslutning til, fortalte kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann til tog24 i april i fjor.

Overlevd syv samferdselsministere

FRE16-prosjektet, i forskjellige utgaver, har overlevd syv samferdselsministere. Mange har lovet å sette i gang, men like mange har snudd når investeringsbeslutningene skulle gjøres. Nye Veier sa til tog24 i fjor i april at de klare straks en beslutning kommer. Dette fremstår som Norges mest gryteklare samferdselsprosjekt som vil kunne bidra godt til en mer bærekraftig Bergensbane blant annet. AP-ordførere på Ringerike og i Hallingdal sendte høsten 2022 et langt brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med spørsmål om hva som kom til å skje?

Nå ser det altså ut til at en bred koalisjon uten Arbeiderpartiet skal redde et prosjekt som har vært snakket om politisk i 100 år. Dette skjer til tross for at dagens stortingspresident lovet gjennomslag for forslaget om hans parti kom til makten i valget i 2022. Og det gjorde de. Se uttalelsene hans her:

Sånn ser nye veier for seg at nye Ringeriksbanen kan bli et samkjøringsprosjekt med ny vei. Illustrasjon: Nye Veier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer