Bli «togdirigent»

Nei du skal nok ikke stå med taktstokk, smoking og ryggen til publikum. Skal du være «togdirigent» får du riktig nok ansvaret for å dirigere tog ut og inn av stasjonene, og det skjer ikke i sjakett, men i Bane Nors fine uniform hvor du er godt synlig for publikum hver gang du vinker togene velkommen eller til farvel.

Å bli «togdirigent», eller trafikkstyrer, er bare en av mange muligheter til fast jobb i et stadig voksende togmarked. Du får lønn under opplæringstiden, og muligheten til å ta utdanningen på flere steder i Norge. Eller som Bane NOR selv sier, så opplever de en renessanse når det gjelder interesse og engasjement på vegne av denne sektoren. Og velger du å finne deg en jobb her så havner du midt i hjerte av det som skjer.  

–Drifts- og teknologi oppgaver er å drifte og utvikle jernbanen så flere kan reise effektivt og trygt med tog. Divisjonen som organiserer blant andre, «togdirigentene», har ansvar for alt som påvirker fremføringen av tog, fra overvåking og trafikkstyring til vedlikehold, fornyelse og innovasjon.Dette er en unik mulighet til å oppleve jernbanen i Norge og bli en del av det grønne skiftet, heter det i utlysningsteksten.

Det er du som styrer

Som «togdirigent» er det du som styrer trafikken. Det betyr å holde oversikt og styre togtrafikken både inne på en stasjon og på togstrekninger frem til neste stasjon. Du er også ansvarlig for å holde kontakten med Togleder og betjente stasjoner om alle forhold som har betydning for sikker trafikkavvikling.

Avvik er noe Bane NOR har slitt med i den siste tiden. Her kan du være med å gjøre en forskjell. I tillegg vil du være Bane NOR‘s ansikt utad på stasjonen og bidra til god informasjon og kundeopplevelse. Jobben er basert på skiftarbeid, og mange stasjoner er betjent hele døgnet. Sikkerheten er et av flere fokus i denne jobben, så her kan man ikke være redd for å ta ansvar. Bane NOR har som målsetting og være Europas sikreste jernbane.

Eller som «togdirigent» Espen Talset i Bane NOR forteller; –at det han liker best med jobben er å være en del av et samfunnsoppdrag.

https://www.youtube.com/watch?v=aQ72Hlp8MkU

Sjekk ut mer her:

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=296910552

Det finnes mange interssante jobber i jernbanen for tiden. Ikke alle i aspirantsjiktet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer