Bli med på lokfører Tøndels virtuelle og meget sanselige reise fra Trondheim til Ringebu

Fra 30. oktober åpnet Bane NOR og SJ Norge igjen for tog mellom Trondheim og Ringebu. Dette for å redusere tid om bord i buss for tog. Ta plass! Nå kan du være med på turen til testpilot Jan Morten Tøndel.

Har du savnet en togtur med Dovrebanen. Da kan du være med instruktør i SJ, lokfører og fotograf Jan Morten Tøndel på hans filmatiske reise under en testtur med lok type 73. En meget vakker togstrekning som skifter utseende mellom årstidene, og her kan du være med fra høstvær i Trøndelag og over Dovre og inn i Innlandet fylke med snø på langs sporet og mer høstfarger når toget entrer Gudbrandsdalen. Fotograf Tøndel anbefaler VR briller, og det er det jo mange som har skaffet seg etter hvert. Du kan panorere rundt i Dovrebanen og Tøndels univers. For andre nerder, kan du jo bare ta togturen på storskjerm. Filmen varer togturens lengde på over tre timer. Så her er det bare å finne frem reiseveska, matpakke og termos, og reis i vei.

Selv sier han dette om postingen av filmen både på Facebook og Youtube:

–Jeg har produsert en film som går fra Trondheim til Ringebu med type 73. Jeg fikk filmet hele strekningen med et 360 kamera så her kan dere panorere rundt og selv velge synsvinkel. Jeg synes dette ble utrolig bra og jeg håper dere setter pris på den. Filmen vil nok gjøre seg aller best ved bruk av et VR-headset. Filmen tok svært lang tid å produsere og fremtidige 360 filmer vil legges inn under 4K medlemskapet, men jeg ønsker å dele denne offentlig og jeg tar gjerne tilbakemeldinger på videoen.

Tog24 har besøkt flere av Jan Morten Tøndels plattformer der han distribuerer filmer. Her oser det av vakre togturer og ellers tog i alle former. Kryssende tog for eksempel.

Jan Morten Tøndel er både lokfører og instruktør for SJ. I tillegg er han glad i å filme det han holder på med.
Fotomontasje: Frode Pedersentog24

2 thoughts on “Bli med på lokfører Tøndels virtuelle og meget sanselige reise fra Trondheim til Ringebu

  1. Hei Jan Morten
    Har vært tog -elsker siden 1957. Har stor glede av dine videoer og har sett videoen Trondheim mot Dombås 21 ganger og føler meg klar til opplæring drift av lokomotivet . Du er en topp lærer av hele ruta.
    Du sitter like oppunder 16000 volts kjørereledningen og dette burde kanskje gi statisk oppreist hår ,, he he ! Liker utseende på lokomotivet,, mulig flaggskipet til Bane Nord. Soft drive økende fart. De gamle lokomotivene hadde kontaktorer som smalt for hvert trinn under økning av farten.
    Kommer til å se mer på videoer Nordlandsbanen og andre som starter med din signatur JM
    Fortsett med videre video opptak av dine kjøringen.
    Venlig hilsen Ingvar R.

  2. Jeg gir et støt i fløyta i 3 sekunder for Jan Mortens
    Kjøreopplæring .. dette på grunn av høy spenning ,,som drifter toget . Går nesten av sporet i glede av
    å se grønne lys og bommer nede . Krengetog og fart
    er min glede

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer