Nå ruster jernbanen seg for den store 200-årsflommen. Bare i år bruker Bane NOR over en milliard kroner på klimatiltak som skal sikre infrastrukturen mot en våtere og villere fremtid. Innsatsen de to siste årene har allerede gitt resultater noe flommen i Hallingdal i høst er et eksempel på.
Været har en enorm påvirkning på gammel og sliten infrastruktur. Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Vi advarer mot heftige videoeksempler lenger ned i saken.
–Jernbanen er mange steder bygget for over hundre år siden og er ikke dimensjonert for dagens klima. Vi gjennomfører derfor en nasjonal satsing der vi blant annet jobber med å styrke drenering og stikkrenner i hele landet slik at vann som kommer fra sideterreng blir ledet gjennom våre fyllinger og under jernbanen, sier Henning Bråtebæk, konserndirektør i Bane NOR.

Bestod testen
På Kolsrud ved Flå i nedre del av Hallingdalen regnet det 85 mm på 14 timer i september i år. Det regnet så mye at flere kommunale veier og skogsbilveier raste ut. 112- sentralen til brannvesenet stengte jernbanen inntil strekningen var visitert, men allerede gjennomførte dreneringstiltak på Bergensbanen viste at jernbanen ikke fikk noen skader av de store vannmengdene, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.
–Vi hadde tidligere i år oppgradert terrengrøfter, linjegrøfter, byttet til stikkrenner som tåler 200-årsflom og lagt inn flomrør på denne strekningen. Vi kan slå fast at uten denne oppgraderingen av drenssystemet hadde nok de store nedbørsmengdene denne septemberdagen fått et annet utfall. Strekningen hadde trolig fått skader og blitt stengt for trafikk. Dette viser at klimatiltak nytter for Bergensbanen bestod testen denne dagen, sier Steffen Rykke Stabæk, Bane NORs strekningssjef for Bergensbanen.
Også Dovrebanen sikres
En lignende opplevelse skjedde i Fåvang i Gudbrandsdalen i september i fjor. Der ble det satt inn strakstiltak fordi eksisterende stikkrenner og avrenning ikke var dimensjonert for de vannmengdene man ser i dag, og som resulterte i et større stein og jordras som sperret linjen i et område på 25 meter. På kort tid ble det mobilisert skinnegående gravemaskiner og mannskap, og gjennom natta ble de tette stikkrennene åpnet opp og sporet ryddet og sikret. I etterkant av ekstremværet «Hans» og ekstremværet høsten 2024 har Bane NOR vurdert tilstanden til stikkrenner og grøfter på strekningen Fåberg til Dombås, og allerede gjennomført omfattende sikringstiltak.
–Vi forbereder oss for 200-årsflom, og dimensjonerer for en våtere og villere fremtid, å bytte stikkrenner er bare et av mange tiltak, sier Bane NORs strekningssjef på Dovrebanen, Philippe Olivier.
