Tirsdag denne uken fikk Norsk Fagskole for Lokførere besøk fra den regionale ministeren for klima, energi, infrastruktur og mobilitet i Belgia, Phillippe Henry. Han skulle se, prøve og lære, og var invitert av det belgiske firmaet «Transurb» som samarbeider med skolens egne utviklere om vedlikehold og oppdateringer av togsimulatorene ved utdanningen.
Tog24 var selv til stede da ministeren skulle prøvekjøre «Flytoget». Under kyndig veiledning av rektor Kai Erik Jensen og fagsjefene Ottar Haslestad og Håkon Strøm Andersen. Rektor holdt også en introduksjon for den belgiske delegasjonen om Norsk Jernbane, og strekningene som skolens elever skulle ut på i praksis og etter hvert på jobb.
Skolens nylig oppdaterte simulatorer er i stand til å simulere hvilken som helst strekning i Norge. Er det snakk om innkjøringen til de største byene er byenes signalbygg med i simuleringene, men nødvendigvis ikke detaljtegnede bygg får vi opplyst av instruktørene som denne dagen også bestod av elevene, Håvard H. Johannessen og Hans Moger, studenter fra henholdsvis kull 1-24 og 3-24. Det ble jo unektelig en del spørsmål fra ministeren som tydeligvis ikke hadde kjørt mye tog i sitt liv. Så derfor var det greit med en fersk og forklarende student med ferskt falkeblikk over skulderen som heller ikke var helt sikker. Kanskje var det like greit at vi denne dagen befant oss i en simulator?
Fagskolen for lokførere er en av Norges mest populære utdanninger for tiden, og rundt i lokalene i Groruddalen i Oslo foregikk det eksamener og treningskjøring om en annen. I tillegg til simulatorer, modelljernbane og praktisk tilpassede klasserom har skolen et fullt fungerende togsett på skinner utenfor skolen.
Norsk fagskole for Lokomotivførere samarbeider med både Jernbanedirektoratet, Lokførerforbundet og med togselskapene for å holde seg orientert om hvor stort behov de har for lokomotivførere de neste årene, og setter opp antall studieplasser tilpasset deres behov.
–Slik får vi en god balanse på tilbud og etterspørsel, og det er sjelden at våre studenter går arbeidsledige i noen særlig grad, sier skolens markedsansvarlige Maria Dahl.
Les også om Seline Andersen som kjører tog for SJ og ble uteksaminert fra skolen for tre år siden. I dag er hun sjekket ut på til sammen fem forskjellige lok og togsett.
Vår togminister har oppfordret EU kolleger til å «Lok to Norway»
På transportministermøtet i Barcelona tidligere i år oppfordret Jon-Ivar Nygård EU om å ta en titt på den norske lokførerutdanningen i arbeidet med reviderte regler for lokomotivførere.
–I Norge har vi flinke lokførere, som alle er utdannet på den ettertraktede Lokførerskolen på Grorud. I mange europeiske land er det dessverre ikke like populært å utdanne seg til lokfører, mens det er mangel på lokførere i Europa. På transportministermøtet har jeg fortalt mine europeiske kolleger om de gode erfaringene vi har med en sentral lokførerutdanning. For å kunne kjøre tog, bør lokførere som et minimum oppfylle en del grunnleggende kompetansekrav som er harmonisert i Europa, og som de kan få anerkjent som grunnlag for videre spesialisering hvis de vil søke jobb andre steder. Det bør gi lokføreryrket i Europa høyere status og sikre førerne en solid og mer enhetlig kompetanse, uttalte Nygård i en pressemelding fra departementet etter transportministermøtet.
Slik opplevde ministeren sin første tur som lokfører om bord I lokomotiv tilsvarende flytoget.