Belgisk minister besøkte norsk lokførerutdanning

Tirsdag denne uken fikk Norsk Fagskole for Lokførere besøk fra den regionale ministeren for klima, energi, infrastruktur og mobilitet i Belgia, Phillippe Henry. Han skulle se, prøve og lære, og var invitert av det belgiske firmaet «Transurb» som samarbeider med skolens egne utviklere om vedlikehold og oppdateringer av togsimulatorene ved utdanningen.

Her får minsiter Phillipe Henry prøve seg som pilot ombord i «Flytoget». Veiledet av student Håvard H. Johannessen.
Foto/film: Frode Pedersen tog24

Tog24 var selv til stede da ministeren skulle prøvekjøre «Flytoget». Under kyndig veiledning av rektor Kai Erik Jensen og fagsjefene Ottar Haslestad og Håkon Strøm Andersen. Rektor holdt også en introduksjon for den belgiske delegasjonen om Norsk Jernbane, og strekningene som skolens elever skulle ut på i praksis og etter hvert på jobb.

Skolens nylig oppdaterte simulatorer er i stand til å simulere hvilken som helst strekning i Norge. Er det snakk om innkjøringen til de største byene er byenes signalbygg med i simuleringene, men nødvendigvis ikke detaljtegnede bygg får vi opplyst av instruktørene som denne dagen også bestod av elevene, Håvard H. Johannessen og Hans Moger, studenter fra henholdsvis kull 1-24 og 3-24. Det ble jo unektelig en del spørsmål fra ministeren som tydeligvis ikke hadde kjørt mye tog i sitt liv. Så derfor var det greit med en fersk og forklarende student med ferskt falkeblikk over skulderen som heller ikke var helt sikker. Kanskje var det like greit at vi denne dagen befant oss i en simulator?

Fagskolen for lokførere er en av Norges mest populære utdanninger for tiden, og rundt i lokalene i Groruddalen i Oslo foregikk det eksamener og treningskjøring om en annen.  I tillegg til simulatorer, modelljernbane og praktisk tilpassede klasserom har skolen et fullt fungerende togsett på skinner utenfor skolen.

Norsk fagskole for Lokomotivførere samarbeider med både Jernbanedirektoratet, Lokførerforbundet og med togselskapene for å holde seg orientert om hvor stort behov de har for lokomotivførere de neste årene, og setter opp antall studieplasser tilpasset deres behov.

–Slik får vi en god balanse på tilbud og etterspørsel, og det er sjelden at våre studenter går arbeidsledige i noen særlig grad, sier skolens markedsansvarlige Maria Dahl.

Les også om Seline Andersen som kjører tog for SJ og ble uteksaminert fra skolen for tre år siden. I dag er hun sjekket ut på til sammen fem forskjellige lok og togsett.

Vår togminister har oppfordret EU kolleger til å «Lok to Norway»

På transportministermøtet i Barcelona tidligere i år oppfordret Jon-Ivar Nygård EU om å ta en titt på den norske lokførerutdanningen i arbeidet med reviderte regler for lokomotivførere.

–I Norge har vi flinke lokførere, som alle er utdannet på den ettertraktede Lokførerskolen på Grorud. I mange europeiske land er det dessverre ikke like populært å utdanne seg til lokfører, mens det er mangel på lokførere i Europa. På transportministermøtet har jeg fortalt mine europeiske kolleger om de gode erfaringene vi har med en sentral lokførerutdanning. For å kunne kjøre tog, bør lokførere som et minimum oppfylle en del grunnleggende kompetansekrav som er harmonisert i Europa, og som de kan få anerkjent som grunnlag for videre spesialisering hvis de vil søke jobb andre steder. Det bør gi lokføreryrket i Europa høyere status og sikre førerne en solid og mer enhetlig kompetanse, uttalte Nygård i en pressemelding fra departementet etter transportministermøtet.

Slik opplevde ministeren sin første tur som lokfører om bord I lokomotiv tilsvarende flytoget.

På besøk, Gauthier Vandamme fra Trnsurb, minister Phillipe Henry og rektor Kai Erik Jenssen.
Foto: Frode Pedersent og24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer