Belgisk minister besøkte norsk lokførerutdanning

Tirsdag denne uken fikk Norsk Fagskole for Lokførere besøk fra den regionale ministeren for klima, energi, infrastruktur og mobilitet i Belgia, Phillippe Henry. Han skulle se, prøve og lære, og var invitert av det belgiske firmaet «Transurb» som samarbeider med skolens egne utviklere om vedlikehold og oppdateringer av togsimulatorene ved utdanningen.

Her får minsiter Phillipe Henry prøve seg som pilot ombord i «Flytoget». Veiledet av student Håvard H. Johannessen.
Foto/film: Frode Pedersen tog24

Tog24 var selv til stede da ministeren skulle prøvekjøre «Flytoget». Under kyndig veiledning av rektor Kai Erik Jensen og fagsjefene Ottar Haslestad og Håkon Strøm Andersen. Rektor holdt også en introduksjon for den belgiske delegasjonen om Norsk Jernbane, og strekningene som skolens elever skulle ut på i praksis og etter hvert på jobb.

Skolens nylig oppdaterte simulatorer er i stand til å simulere hvilken som helst strekning i Norge. Er det snakk om innkjøringen til de største byene er byenes signalbygg med i simuleringene, men nødvendigvis ikke detaljtegnede bygg får vi opplyst av instruktørene som denne dagen også bestod av elevene, Håvard H. Johannessen og Hans Moger, studenter fra henholdsvis kull 1-24 og 3-24. Det ble jo unektelig en del spørsmål fra ministeren som tydeligvis ikke hadde kjørt mye tog i sitt liv. Så derfor var det greit med en fersk og forklarende student med ferskt falkeblikk over skulderen som heller ikke var helt sikker. Kanskje var det like greit at vi denne dagen befant oss i en simulator?

Fagskolen for lokførere er en av Norges mest populære utdanninger for tiden, og rundt i lokalene i Groruddalen i Oslo foregikk det eksamener og treningskjøring om en annen.  I tillegg til simulatorer, modelljernbane og praktisk tilpassede klasserom har skolen et fullt fungerende togsett på skinner utenfor skolen.

Norsk fagskole for Lokomotivførere samarbeider med både Jernbanedirektoratet, Lokførerforbundet og med togselskapene for å holde seg orientert om hvor stort behov de har for lokomotivførere de neste årene, og setter opp antall studieplasser tilpasset deres behov.

–Slik får vi en god balanse på tilbud og etterspørsel, og det er sjelden at våre studenter går arbeidsledige i noen særlig grad, sier skolens markedsansvarlige Maria Dahl.

Les også om Seline Andersen som kjører tog for SJ og ble uteksaminert fra skolen for tre år siden. I dag er hun sjekket ut på til sammen fem forskjellige lok og togsett.

Vår togminister har oppfordret EU kolleger til å «Lok to Norway»

På transportministermøtet i Barcelona tidligere i år oppfordret Jon-Ivar Nygård EU om å ta en titt på den norske lokførerutdanningen i arbeidet med reviderte regler for lokomotivførere.

–I Norge har vi flinke lokførere, som alle er utdannet på den ettertraktede Lokførerskolen på Grorud. I mange europeiske land er det dessverre ikke like populært å utdanne seg til lokfører, mens det er mangel på lokførere i Europa. På transportministermøtet har jeg fortalt mine europeiske kolleger om de gode erfaringene vi har med en sentral lokførerutdanning. For å kunne kjøre tog, bør lokførere som et minimum oppfylle en del grunnleggende kompetansekrav som er harmonisert i Europa, og som de kan få anerkjent som grunnlag for videre spesialisering hvis de vil søke jobb andre steder. Det bør gi lokføreryrket i Europa høyere status og sikre førerne en solid og mer enhetlig kompetanse, uttalte Nygård i en pressemelding fra departementet etter transportministermøtet.

Slik opplevde ministeren sin første tur som lokfører om bord I lokomotiv tilsvarende flytoget.

På besøk, Gauthier Vandamme fra Trnsurb, minister Phillipe Henry og rektor Kai Erik Jenssen.
Foto: Frode Pedersent og24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer