Bane NOR: -Vil legge ned alle usikrede planoverganger

Bane NOR ønsker å fase ut alle usikrede planoverganger i Norge, og de er klare i meldingene til deg som eventuelt er uheldig å bli fanget mellom to bommer. Kjør ned bommen!

15. juni er den store «planovergangsdagen». Dette gjør Bane NOR for å sette søkelys på sikkerheten rundt de mange planovergangene i Norge. Kommer toget har det ingen mulighet til å svinge unna, og det kan bruke opp til en kilometer på å stoppe. Det er med livet som innsats å ikke følge trafikkreglene på en planovergang. For å gjøre det sikrere for alle ønsker nå Bane NOR og legge ned alle usikrede planoverganger, samtidig som de vil intensivere jobben med det holdningsskapende arbeidet rundt jernbanesikkerheten.

Kjør ned bommen, gjør som i dette eksempelet:

Små og store markeringer gjennom året

Som en oppfølging av selve dagen 15. juni vil Bane NOR resten av året gjennomføre en rekke små og store informasjonskampanjer for å gi en sunn påminnelse om at det er livsfarlig og ulovlig å gå i sporet, eller krysse annet enn på over-, under- eller planovergang.

Statistikken forteller om at ulike problemstillinger gjelder til ulike tider på året:

  • I vinter- og påskeferie ser vi dessverre at skiløpere ferdes i, eller krysser sporet.
  • I vår- og høstonna hender det at traktorer, eller andre landbruksmaskiner kjører seg fast på planoverganger.
  • På sommeren krysser sportsfiskere sporet for å komme til en yndet fiskeplass – for å nevne noen eksempler.

Bane NOR legger vekt på at det er viktig å begynne med barna, derfor har de laget et eget nettsted hvor barn og unge sammen med voksne kan lære mer om sikkerhet og trygg ferdsel i nærheten av jernbanen. Banorama.no (åpnes i ny fane) .

Jobber med flere løsninger

Bane NOR jobber også med å få lagt flere av de usikrede planovergangene i kulverter eller rørlignende tuneller under selve skinnegangen. Dette er med hell gjort mange plasser i Norge, og øker selvsagt muligheten for bønder og andre som er avhengig av å krysse toglinjen for å komme til eller fra gård og jordbruksland. Ikke sjelden er det nettopp denne gruppen som er involvert i ulykker ved usikrede planoverganger

Tog24 har tidligere skrevet om jobben som legges ned med å utvikle et eget digitalt detekteringssystem som skal registrere om det befinner seg en bil eller menneske i faresonen når et tog nærmer seg.  

ABC for sikrede planoverganger: Kjør ned bommen!

Huskeliste for planoverganger som er sikret med bommer, lys- og lydvarsling:

  • Hvitt blinkende lys betyr at planovergangen kan passeres i samsvar med trafikkreglene.
  • Du skal alltid se etter tog selv om overgangen er sikret.
  • Hvis det er bilkø, vent med å kjøre ut på planovergangen til du ser det er plass til å krysse uten å stoppe.
  • Rødt blinkende lys- og lydvarsling starter like før bommene går ned. Har du startet å krysse, rekker du å komme over før bommene senkes. Trafikanter som nærmer seg, skal stoppe i trygg avstand.
  • Hvis du blir fanget mellom bommene, skal du kjøre ned bommen. Den knekker lett, og det er bedre å kjøre ned bommen enn å bli truffet av toget!
  • Hvis du får motorstopp eller kjører deg fast på planovergangen, forlat bilen og bring personer i sikkerhet raskest mulig.
  • Vent alltid med å krysse til det røde lyset slutter å blinke. Selv om ett tog har passert, kan det komme ett til!

Planoverganger på privat veg: Stopp, se og lytt etter tog!

Sjekk hvor fort toget kommer:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer