Planoverganger er og har vært en av Bane NOR´s største sikkerhetsmessige utfordringer i mange år. Som et av flere prosjekter i milliartdpakken til utbedringer av Kongsvingerbanen de neste årene, begynner Bane NOR allerede i sommer med å bygge overgangsbru over den mye trafikkerte planovergangen ved Seterstøa. I tiltakspakken som det nå jobbes med ligger totalt fire store prosjekter.
Det er vedtatt både på svensk og norsk side at man nå ønsker å få fortgang i utbedringen av jernbanen på begge sider av grensen. Kongsvingerbanmen utgjør en viktig del av forbindelsen Oslo til Stockholm, og sees på som viktig både ut fra et sivilt synspunkt, men også for det fremtidige militærstrategiske samarbeidet mellom våre to land
Flere krsyningsspor og saneringen av planovergangen på Seterstøa blir derfor et av mange steg og en viktig del av moderniseringen av Kongsvingerbanen. Dagens planovergang ligger midt i krysningssporet og begrenser dermed kapasiteten. Ved å sanere eksisterende planovergang og etablere en kryssing på bro, ønsker Bane NOR å bidra til økt trafikksikkerhet. Dette er ifølge selskapet en vinn-vinn-løsning siden brua også frigir plass i krysningssporet, slik at det blir mulig for lengre godstog å krysse hverandre her.
Bane NOR planlegger å investere til sammen 1,5 MRD kroner på Kongsvingerbanen de neste årene. I tillegg pågår det planlegging av utvidelse av Norsenga tømmerterminal inne på Kongsvinger stasjon. Banestrekningen er spesielt viktig for godstransport mellom Nord-Norge og Sør-Norge, og inn og ut av landet. Oppgraderingen vil også kunne gi økt fleksibilitet for persontogene på strekningen.

Det er Anlegg Øst-Entreprenør som har fått kontrakten med Bane NOR for byggingen av den nye overgangsbrua, og prosjektet er en del av arbeidet som er i igangsatt for å øke sikkerheten og kapasiteten på Kongsvingerbanen.
Anlegg Øst-Entreprenør ble tildelt kontrakt for arbeidene med kryssingsspor på Galterud for kort tid siden. Det er fordeler ved å ha samme entreprenør på begge prosjektene, selv om dette ikke har vært en del av evalueringen.
Arbeidet er planlagt å starte opp umiddelbart, men det fysiske arbeidet på byggeplassen vil ikke starte før i august. Kontrakten har en estimert totalkostnad på 120 MNOK.
–Vi håper å kunne hente ut gode synergier mellom prosjektene på Galterud og Seterstøa. Det gir oss mulighet til å koordinere ressursbruk og fremdrift på en effektiv måte, sier Lisa Wolme, vikarierende prosjektdirektør i Bane NOR.
Fire prosjekter inngår i oppgraderingen
Kongsvingerbanen er i dag erklært overbelastet, og den er en av de mest trafikkerte enkeltsporede strekningene vi har i landet. Nå er to av fire prosjekter som inngår i Oppgradering av Kongsvingerbanen i gang. I tillegg til Seterstøa og Galterud skal vi oppgradere og bygge på Rånåsfoss og Bodung.
–Vi er glade for å ha Anlegg Øst-Entreprenør med på laget også på dette prosjektet. De har levert det beste tilbudet, og vi har gode erfaringer fra pågående samarbeid, sier prosjektsjef Elisabeth Nordli i Bane NOR.

Foto: Harry Korslund, Bane NOR