Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding.

–Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets rapport viser tydelig at det må satses på oppgradering av flere anlegg, hvis jernbanen skal imøtekomme samfunnets forventninger og krav til punktlighet og pålitelighet. Politikerne har sett behovet og foreslår nå mer penger til drift og vedlikehold, sier Sverre Kjenne, konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane NOR.

I 2023 ble jernbanens tilstand klassifisert som «god», dette til tross for at hele 22 prosent av anleggene har behov for fornyelse de neste 12 årene. Dette ville koste 123 milliarder har Bane NOR kommet frem til. Da tilsvarende beregning ble gjort i 2022 var anslaget for vedlikeholdskostnader beregnet til 112 milliarder. Altså en økning på11 milliarder. Det er disse ekstra midlene Bane NOR nå ønsker skal inn i revidert budsjett.    

Tallene kommer fem i tilstandsrapporten «InfraStatus 2023»  som beskriver jernbanens tilstand ved utgangen av fjoråret. Den konkluderer med at behovet for vedlikehold er stadig økende, noe som også ble sterkt påpekt i innspillene fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR´s felles innspill til regjeringens Nasjonale Transportplan. Den er som kjent fortsatt under revidering.

Rapporten «InfraStatus 2023 peker spesielt på to store behov som det nå må gjøres noe med.

  • Bane NOR må raskt i gang med å fornye og ruste opp kontaktledningsanleggene over hele landet. Det er disse anleggene som gir togene strøm så de kan kjøre. Det er nylig satt i gang et stort arbeid for å skifte ut kontaktledningene mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen.
     
  • Bane NOR må utbedre dreneringen langs jernbanen, for å hindre flom og ras. I den forbindelse må minst 5000 stikkrenner fornyes. Dette er dreneringsrør som går under jernbanen – fra en side til den andre, slik at vannet kan renne fritt og ikke skaper oversvømmelser og ødeleggelser.

–Vi har mye gammel infrastruktur og en del nedslitte anlegg. Det gjør arbeidet vårt komplisert, tidkrevende og dyrt. Det finnes ingen enkle løsninger som gir raske resultater. Vi jobber for å styrke jernbanen på sikt, i samarbeid med togselskapene og våre øvrige kolleger i sektoren, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

En Huddig arbeidsmaskin brukes til å bytte gamle, morkne tresviller med nye betongsviller. Dette er en del av det daglige vedlikeholdsarbeidet på jernbanen. Arbeidet ble gjort i en liten tunnel på Randsfjordbanen, utenfor Hønefoss.
Foto: Simen Slette Sunde Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer