Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding.

–Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets rapport viser tydelig at det må satses på oppgradering av flere anlegg, hvis jernbanen skal imøtekomme samfunnets forventninger og krav til punktlighet og pålitelighet. Politikerne har sett behovet og foreslår nå mer penger til drift og vedlikehold, sier Sverre Kjenne, konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane NOR.

I 2023 ble jernbanens tilstand klassifisert som «god», dette til tross for at hele 22 prosent av anleggene har behov for fornyelse de neste 12 årene. Dette ville koste 123 milliarder har Bane NOR kommet frem til. Da tilsvarende beregning ble gjort i 2022 var anslaget for vedlikeholdskostnader beregnet til 112 milliarder. Altså en økning på11 milliarder. Det er disse ekstra midlene Bane NOR nå ønsker skal inn i revidert budsjett.    

Tallene kommer fem i tilstandsrapporten «InfraStatus 2023»  som beskriver jernbanens tilstand ved utgangen av fjoråret. Den konkluderer med at behovet for vedlikehold er stadig økende, noe som også ble sterkt påpekt i innspillene fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR´s felles innspill til regjeringens Nasjonale Transportplan. Den er som kjent fortsatt under revidering.

Rapporten «InfraStatus 2023 peker spesielt på to store behov som det nå må gjøres noe med.

  • Bane NOR må raskt i gang med å fornye og ruste opp kontaktledningsanleggene over hele landet. Det er disse anleggene som gir togene strøm så de kan kjøre. Det er nylig satt i gang et stort arbeid for å skifte ut kontaktledningene mellom Hønefoss og Haugastøl på Bergensbanen.
     
  • Bane NOR må utbedre dreneringen langs jernbanen, for å hindre flom og ras. I den forbindelse må minst 5000 stikkrenner fornyes. Dette er dreneringsrør som går under jernbanen – fra en side til den andre, slik at vannet kan renne fritt og ikke skaper oversvømmelser og ødeleggelser.

–Vi har mye gammel infrastruktur og en del nedslitte anlegg. Det gjør arbeidet vårt komplisert, tidkrevende og dyrt. Det finnes ingen enkle løsninger som gir raske resultater. Vi jobber for å styrke jernbanen på sikt, i samarbeid med togselskapene og våre øvrige kolleger i sektoren, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

En Huddig arbeidsmaskin brukes til å bytte gamle, morkne tresviller med nye betongsviller. Dette er en del av det daglige vedlikeholdsarbeidet på jernbanen. Arbeidet ble gjort i en liten tunnel på Randsfjordbanen, utenfor Hønefoss.
Foto: Simen Slette Sunde Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer