Bane NOR med massiv støtte til jernbanekolleger i Ukraina

Etter krigsutbruddet for litt over et år siden var Bane NOR den første jernbanen som skrev til Ukrainas jernbane og tilbød sin støtte. Alle ansatte i Bane NOR har bidratt gjennom mange former for solidaritetsarbeid, og julegavepengene til Bane NORs ansatte i 2022 gikk i sin helhet til Ukrainske kollegaer. 

Dette var ikke første gang de ansatte bidro. For cirka et år siden startet ansatte i Bane NOR en intern innsamlingsaksjon som skulle gå til inntekt for ukrainske jernbanearbeidere, organisert via Ukraine International Task Force. De inviterte også resten av jernbane-Norge, det vil si fagforeninger, operatører og andre jernbaneenheter. Pengene går uavkortet til jernbanearbeidere som er skadet, som har fått sine hjem bombet, og til de pårørende til de 350 ukrainske jernbanearbeiderne som er drept i krigen. Julegavepengene til Bane NORs ansatte i 2022 gikk i sin helhet til denne innsamlingen. 

Toget er selve livsnerven

Togene har spilt en vesentlig rolle i krigen i Ukraina. Stasjonene har fungert som bomberom. Folk har brukt togene for å flykte. Leger uten Grenser har brukt dem som sykestuer, og viktige diplomatiske besøk fra statsledere fra hele verden har skjedd om bord eller med toget.

–Vi nevner innsamlingen på de fleste av våre allmøter. Bane NOR er per i dag største giver til innsamlingen, som er verdensomspennende. Matkasser er levert ut til de nylig gjenerobrede områdene. I fjor vår kjøpte vi 200 billetter til Kyivballettens forestilling i Oslo, for å bidra både til deres overlevelse og til bistand til Ukraina. Billettene ble gitt til ansatte hos oss etter loddtrekning, forteller pressesjef Anne Kirkhusmo i Bane NOR.

Leger uten grenser har brukt togene som sykestuer for skadede soldater. Statsledere har brukt togene til å komme seg til og fra Kiev. Foto: MSF Andrii Ovod

Oslo S spilte en viktig rolle ved inngangen til flyktningkrisen

Videre så jobber Bane NOR via sin lobbyorganisasjon i Brussel for å heve oppmerksomheten rundt de ukrainske jernbaners behov for materiell. Bane NOR fungerer også som kontaktledd mellom de ukrainske jernbaner og jernbaneselskapene her hjemme. SJ, som opererer tog både i Norge og Sverige, har tatt kontakt for å lære av hvordan Bane NOR har jobbet solidarisk inn mot Ukraina.

–Vi deltok i UIC Refugee Task Force for å bistå ukrainske flyktninger til Norge, og brifet organisasjonen vår slik at vi på Oslo S kunne være mest mulig forberedt, inkludert med russisk og ukrainsk språklig hjelp. Siden krigsutbruddet har vi også lyssatt Oslo S med det ukrainske flagget i solidaritet med den ukrainske befolkningen som kom hit, sier Kirkhusmo.

Bane NOR har publisert informasjon på ukrainsk, russisk og engelsk på sine hjemmesider med informasjon til flyktninger. Videre så gjorde de en fullstendig gjennomgang av tilgjengelig boligmasse for å se hva som kunne tilbys som bolig til flyktninger.

–Vi var også tungt inne i å få suspendert medlemskapet i den internasjonale jernbaneunionen, UIC, til de russiske og hviterussiske jernbanene. Bane NOR gir også bort overskuddsmateriell til de ukrainske jernbanene, men det er strenge regler for hva vi har lov til å gi bort, men gir det vi kan, sier Kirkhusmo.

Holder tett kontakt med europeiske kolleger

Bane NOR har skrevet brev til alle medlemmer av den internasjonale jernbaneunionen, UIC, for å opplyse om muligheter til å hjelpe. Det er da snakk om både jernbanemateriell og pengegaver. De har god oversikt over folk som koordinerer slik hjelp.

I tillegg har Bane NOR tatt et initiativ overfor Samferdselsdepartementet for å se om UD eller Nansen-pakken kan gi rom for større bevilgninger til UZ. Initiativet gjøres i samarbeid md UIC og Network Rail. Dette er basert på de enorme behovene de ukrainske jernbaner har i følge Kirkhusmo.

–Bane NOR foreslår å sette av midler til å hjelpe Ukrainas jernbane med en egen bevilgning utenom samferdselsbudsjettet. Dette er noe Storbritannia allerede har gjort, og Norge er som kjent i en mye bedre økonomisk situasjon, sier Kirkhusmo.

Bilder fra filmen om jernbanens betydning under krigen Foto: ARTE

Her kan du se ARTE sin sterk reportasje om tog-heltene i Ukraina: «Keeping the trains running»

https://www.arte.tv/en/videos/108416-000-A/arte-reportage/

Fra Oslo S da den ble lyssatt med det ukrainske flagget for å ønske flyktninger velkommen. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer