Bane NOR har brukt tiden til generelt vedlikehold mens deler av Dovrebanen har vært stengt ned på grunn av det skadede brukaret ved Otta jernbanebru.
I dag fredag 4. april kan endelig SJ og Dovrebanen igjen kjøre gjennomgående mellom Oslo og Trondheim. I tidsrommet mellom 21. januar, hvor forbindelsen stengte ned og frem til i dag, har Bane NOR benyttet tiden uten tog på sporet til generelt vedlikehold.
Ifølge selskapet har de hatt flere kontroller og vedlikehold på lavspenningsanlegg og signalanlegg. I tillegg har de jobbet med skogrydding. Og i løpet av de siste dagene har det også blitt arbeidet med å sikre at skinner, sviller og sjekke at kontaktledningen er i god stand, dette for å sikre best mulig drift når trafikken nå gjenopptas på denne strekningen.

– Vi har jobbet døgnet rundt for å reparere landkaret og få brua i stand, og arbeidet har hatt høyeste prioritet siden banen ble stengt. Dette har vært en krevende periode for både passasjerer, godskunder, naboer, togselskapene og oss. Jeg vil takke alle som har vært involvert i arbeidet med å sørge for at togtrafikken nå endelig kan gå som normalt igjen på Dovrebanen, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR i en melding fra selskapet.

Togpassasjerene som passerer jernbanebrua i Otta vil likevel legge merke til at noe arbeid fortsetter også etter at banen er åpnet for trafikk. Dette gjør Bane NOR for å sikre elvebunnen og dermed brua for å redusere risikoen for dannelse av bunnis. Arbeidet vil i hovedsak pågå i elva, og påvirker ikke trafikken, heter det i en melding fra selskapet.