Bane NOR betalte i fjor ut 130 millioner i erstatninger til togselskapene

Bane NOR betalte i 2022 ut 131 millioner i erstatning og kompensasjon for feil med infrastrukturen på jernbanen som har ført til forsinkelser og innstilte togavganger. Dette er en økning på over 50 millioner fra normalåret 2019.

Det er riktig å presisere i denne forbindelse at togselskapene også har en erstatningsplikt overfor Bane NOR når det oppstår feil ved togene eller avganger blir innstilt. Dette utgjorde 45 millioner i utbetalinger til Bane NOR.

–Hva er hovedgrunnene til denne rekordutbetalingen i erstatninger?

–Vi har over flere år opplevd en betydelig økning i togtrafikken. Det fører til økt slitasje og sprengt kapasitet flere linjer og steder. Noen store hendelser, som blant annet jordfeil, i det tungt trafikkerte Oslo-området, ga mange forsinkelser og flere innstillinger i fjoråret. Vi har opplevd flere feil på togene enn før, og det bygges ny infrastruktur flere steder. Det har ført til stopp og forsinkelser, sier kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane NOR.

–Hvor mye betaler Bane NOR ut i årlig erstatning for hendelser som blir omfattet av de forskjellige avtalene som legges til grunn når jernbaneforetakene, det vil si transportørene, vurderes som ikke planlagte hendelser?

–Svaret på spørsmål ser du i grafen jeg har lagt ved. Her er søylene i blått de pengene som har gått fra Bane NOR til togselskapene. Dette er kompensasjon for feil med infrastrukturen på jernbanen som har ført til forsinkelser og innstilte togavganger. I rødt/oransje er summene fra togselskapene til Bane NOR, som kompensasjon når feil ved togene har ført til forsinkelser eller innstilte avganger, forteller Stine Strachan.

–Kan enkeltpersoner/passasjerer/kunder/brukere benytte seg av noen form for kompensasjonsordning rettet direkte mot Bane NOR?

–Nei, togselskapene er Bane NORs kunder. Passasjerene er togselskapenes kunder. Det betyr at de reisende retter sine spørsmål og henvendelser om kompensasjon til dem de har kjøpt billetter av, altså til togselskapene, sier Strachan.

Har økt søkelys på punktlighet

Bane NOR har kontinuerlig fokus på bedre og mer driftssikre løsninger. Ved hjelp av sensor- og overvåkingsdata ønsker de å komme i forkant av problemene.

–En av våre viktigste jobber er å styrke punktligheten på jernbanen. Hvert forsinkede eller innstilte tog påvirker folks avtaler og gjøremål. Derfor har Bane NOR iverksatt flere tiltak som sammen skal styrke jernbanen. Vi tester og måler effekten av disse arbeidene, som sammen skal bidra til høy sikkerhet og bedre punktlighet.

De jobber med å få arbeidsprosesser enklere, og innfører flere standardiserte oppskrifter for problemløsing. Det skal være med å bidra til at de blant annet får gjort mer viktig vedlikeholdsarbeid på kortere tid.

Det ble i fjor betalt ut 130 millioner til togselskapene fra Bane NOR, sier kommunikasjonssjef Stine Strachan.

One thought on “Bane NOR betalte i fjor ut 130 millioner i erstatninger til togselskapene”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer